طلایی خبر داد:
تخصیص اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی کمک به مؤسسات قرآنی در قالب تسهیلات
رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت از پیگیری اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب تسهیلات با کارمزد کم برای جبران بخشی از خسارات مؤسسات قرآنی ناشی از شیوع کرونا خبر داد.
كدخبر: 57146
1399/07/13

به گزارش مبشرین، مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت: متأسفانه مؤسسات قرآنی ـ مردمی در پی شیوع ویروس کرونا دچار مشکلات زیادی شدند، به نحوی که فعالیت برخی از آنها در آستانه تعطیلی است.

وی ادامه داد: در این شرایط درصدد بودیم که دستگاه‌های دولتی و متولیان حوزه قرآنی چون شورای توسعه فرهنگ قرآنی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، مدیریت شهری و سایر دستگاه‌‌های مرتبط برای مؤسسات فکری کنند.

طلایی با اشاره به برخی از حمایت‌های مالی، اظهار کرد: معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد به تعدادی از مؤسسات یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان دارالقرآن الکریم نیز اخیراً به تعداد محدودی از آنها یک میلیون تومان کمک کردند.

وی با پرداختن به کمک یک میلیون تومانی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به سه هزار مؤسسه، ادامه داد: این حمایت یک میلیون تومانی از دو هزار و ۲۰۰ مؤسسه، از منابع شورای توسعه فرهنگ قرآنی و از طریق اتحادیه صورت گرفت. ۸۰۰ مؤسسه دیگر نیز به دلایلی چون مسائل مالیاتی و ... حساب‌هایشان مشکل داشت که در صورت رفع، این کمک بلاعوض به حساب آنها نیز پرداخت می‌شود. هرچند این مبالغ ناچیز جوابگوی هزینه جاری یک ماه مؤسسه نیست.

طلایی با اشاره به پیگیری‌ها در زمینه دریافت اعتبار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۰ میلیارد تومان را در قالب تسهیلات به مؤسسات قرآنی در نظر گرفته است، اما درباره تحویل این اعتبار طی نشست‌هایی، پیشنهادها و سازوکار پرداخت آن را ارائه دادیم. همچنین، مقرر شد که مؤسسات در پنج گروه تقسیم شوند و به مؤسسه تسهیلاتی از ۶۰ تا ۱۰ میلیون تومان پرداخت شود. هر چند این مبلغ با وجود چهار هزار مؤسسه رقمی نیست، بلکه تنها کمک اولیه‌ محسوب می‌شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت درباره فرایند و جزئیات پرداخت آن اضافه کرد: این تسهیلات در قالب وام‌های قرض‌الحسنه به مؤسسات متقاضی پس از تأیید کمیته‌های استانی(متشکل از مدیران کل ارشاد استانی و اتحادیه‌ها) و معرفی به کمیته مرکزی در معاونت قرآن و عترت ارشاد (با عضوت اتحادیه کشوری مؤسسات) پرداخت خواهد شد.

طلایی در پاسخ به این سؤال که این اعتبار نزد اتحادیه کشوری است یا خیر؟ گفت: اعتبار نزد معاونت قرآن و عترت ارشاد است که جزئیات بیشتر درباره نحوه اعلام درخواست و دریافت آن طی روزهای آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

منبع: