سرویس "حدیث‌یاب در متون" راه‌اندازی شد
مدیر ادارۀ ارتباطات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی از راه‌اندازی سرویسِ "حدیث‌یاب در متون" خبر داد.
كدخبر: 56948
1399/07/08

به گزارش مبشرین، حجت‌الاسلام‌ سیداحمد الحسینی مدیر ادارۀ ارتباطات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی «نور» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم با اعلام این خبر گفت: این مؤسسه در راستای نشر فرهنگ غنی اسلام، تسهیل در دستیابی به منابع و متون اصیل دینی، تسریع در امر کاوش و پژوهش در حوزه علوم اسلامی و انسانی با بهره‏‌گیری از فنّاوری اطلاعات و به‏‌کارگیری امکانات رایانه‌‏ای، جهت ارائه معارف حقّه اهل‌بیت(ع) به جهانیان، نرم‌افزارها و پایگاه‌های مختلفی را تولید و در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

وی افزود: امروزه یکی از مشکلات رایج در مطالعه و تحقیق، عدم دسترسی به احادیثی است که در آثار مؤلفان ذکر می‌شود. گاهی احادیث با غلط املایی یا افتادگی در متن مواجه‌‌اند و گاهی بدون ذکر منبع در متن آورده شده‌اند، گاهی نیز خواننده برای درک بهتر مطلب، نیازمند مراجعه به شروح درباره روایتی و یا مطالعه متن کامل آن است، متأسفانه رفع این مشکل بدون ابزارهای فنّاورانه بسیار زمان‌بر و دارای ضریب خطا است. اکنون با تلاش مهندسان و متخصصان بخش پردازش هوشمند مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، سرویس "حدیث‌یاب در متون" در سایت "متن‌کاوری نور" راه‌اندازی شده است.

مدیر ادارۀ ارتباطات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی خاطرنشان کرد: این سرویس می‌تواند احادیث را شناسایی و به منابع حدیثی متصل و دستیابی محقق به شروح و ترجمه روایات موجود در متن را تسهیل کند. کاربران و حدیث‌پژوهان قادر خواهند بود شخصاً به حدیث‌یابی و لینک‌دهی احادیث موجود در متون دلخواه خود اقدام کنند.

«سرویسِ "حدیث‌یاب در متون" متن ورودی کاربر را پردازش کرده و ضمن تشخیص روایات استفاده شده در متن، آنها را به صورت لینک‌دار متمایز می‌کند و کاربر با کلیک روی احادیث شناسایی‌شده، می‌تواند به متن اصلی روایت در پایگاه جامع‌الاحادیث ارجاع شود و از مزایای پژوهشی پایگاه استفاده کند.»

به گفته وی علاقه‌مندان می‌توانند جهت استفاده از «سرویس حدیث‌یاب در متون» به صورت رایگان و برخط (آنلاین) به اینجا مراجعه کنند. همین‌طور می‌توانید جهت مشاهده سایر ابزارهای اینترنتی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، اینجا کلیک کنید.

منبع: