ضدعفونی صحن کعبه پس از طواف حج + عکس
تولیت امور مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) پس از پایان طواف افاضه زائران بیت‌الله الحرام در حج امسال به ضدعفونی مسجدالحرام و صحن کعبه اقدام کرد.
كدخبر: 54077
1399/05/11

به گزارش مبشرین به نقل از روزنامه الیوم عربستان، این اقدام پس از انجام طواف افاضه (از مناسک حج) انجام و هدف از آن حفظ سلامت زائران و کارکنان بیت‌الله الحرام با توجه به شیوع کرونا اعلام شد.

پیش از این نیز تولیت امور مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) عملیات ضدعفونی و پاکسازی مسجدالحرام را انجام داده بود و ۳۵۰۰ تن از کارکنان این مکان، بخش‌های مختلف آن را ضدعفونی کردند.

این عملیات شامل شستشوی مسجدالحرام و شستشوی صحن کعبه و صحن‌ها و بخش‌های خارجی مسجد بود و از انواع عطرها و بخورهای محافظ محیط زیست نیز برای معطرکردن فضای این مسجد استفاده شد.

تولیت امور مسجدالحرام همچنین روزانه ۲۴۰۰ لیتر از مواد ضدعفونی کننده برای پاکسازی این مسجد به کار می‌برد که ۱۵۰۰ لیتر از آن مواد ضدعفونی کننده سطوح و ۹۰۰ لیتر نیز مخصوص ضدعفونی دست است.

روزانه بیش از ۱۰۵۰ لیتر از مواد معطر نیز برای معطرسازی فضای بیت‌الله الحرام و فرش‌های این مسجد استفاده می‌شود.

طواف افاضه طوافی است که در آن حجاج در روز عید قربان از منا به مکه روند و مکه را طواف کنند. افاضه اصطلاحی فقهی است که به بیرون رفتن حاجیان از مکه به منا و سپس عرفات و حرکت آنان از عرفات به مشعرالحرام و منا و از منا به مکه گفته می‌شود. تعبیر افاضه در شمار مناسک حج، از آیات ۱۹۸-۱۹۹ سوره بقره گرفته شده است.

افاضه دارای چهار مرحله است، مرحله نخست: افاضه از مکه به منا و سپس به عرفات: بیرون آمدن حج‌گزار از مکه به سوی منا در روز ترویه مستحب است. مرحله دوم: افاضه از عرفات به مشعرالحرام: افاضه از عرفات پس از غروب آفتاب روز عرفه است و افاضه از عرفات پیش از غروب آفتاب جایز نیست. مرحله سوم: افاضه از مشعرالحرام: پس از پایان بیتوته در مشعر، حج‌گزار باید برای ادای بقیه مناسک به منا کوچ کند. مرحله چهارم: افاضه از منا به مکه: کوچ از منا به مکه در روزهای دوازدهم و سیزدهم ذیحجه صورت می‌پذیرد./ایکنا

ضدعفونی صحن کعبه پس از طواف حج + عکس

ضدعفونی صحن کعبه پس از طواف حج + عکس

ضدعفونی صحن کعبه پس از طواف حج + عکس

منبع: