تبیین «گفتمان حج از منظر امام خامنه‌ای» در غنا
شبکه تلویزیونی پان افریکن غنا یک نشست تلویزیونی با عنوان «تبیین گفتمان حج از منظر امام خامنه‌ای(مدظله العالی)» را برگزار کرد.
كدخبر: 54061
1399/05/11

به گزارش مبشرین به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، یک نشست تلویزیونی با عنوان «تبیین گفتمان حج از منظر امام خامنه‌ای(مدظله العالی)» با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در غنا در شبکه تلویزیونی پان افریکن غنا برگزار شد.

 

نشست تلویزیونی توسط شبکه پان افریکن در محل رایزنی فرهنگی ایران در غنا تهیه و ضبط شد، «محمد امین قاسم» و «مصطفی کوایاته» دو تن از محققان اسلامی و از مدرسان ارشد دانشگاه اسلامی غنا در این نشست شرکت داشتند.

 

محمد امین قاسم در بخشی از این برنامه به صورت مستدل به تجزیه و تحلیل ماهیت مراسم حج ابراهیمی پرداخت و گفت: حج ابراهیمی یکی از اعتقادات بنیادین دین مبین اسلام است که ابعاد مختلف دینی و اجتماعی دارد و می‌تواند به عنوان وسیله ای برای انعکاس و حل مشکلات جهان اسلام باشد.

 

وی ادامه داد: حج علاوه بر آیین‌های مذهبی، دارای جنبه‌های سیاسی و اجتماعی است و مظهر آمیختگی امور معنوی و مادی و نماد تداخل دیانت و سیاست است که با حضور بیش از دو میلیون مسلمان از همه نژادها و ملیت‌های مختلف جهان گرد هم می‌آیند تا یک اصل اسلامی را به نمایش درآورند، بدین معنی که نمی‌توان قدرت اجتماعی حج را دست کم و نادیده گرفت.

 

محمد امین قاسم افزود: آنهایی که امور دینی را از امور سیاسی جدا می‌کنند و بر جدایی دین از سیاست تأکید می‌کنند، نه درک درستی از اسلام دارند و نه فهم دقیقی از توان و پتانسیل نهفته در مراسم با شکوه حج. به همین نمی‌توانند از این واقعه بزرگ در راستای حل مشکلات جهان اسلام استفاده کنند.

 

مصطفی کوایاته، یکی دیگر از مهمانان شرکت کننده در این برنامه تلویزیونی بود که در سخنان خود، خواستار نظارت و دخالت بین‌المللی در مدیریت امور حج شد.

 

وی افزود: فریضه حج یک امر اسلامی است و مانند همه امور اسلامی بسیار مهم است و هیچ کس حق ندارد در برابر این اصل اسلامی بایستد.


 

منبع: