ترتیل یکی از مراتب ودرجات قرائت قرآن کریم است
اصولًا قرآن به «ترتیل» نازل شده است و قرائت آن نیز باید براساس «ترتیل» صورت گیرد که یکی از مراتب ودرجات قرائت قرآن کریم است.
كدخبر: 54052
1399/05/11

اصولًا قرآن به «ترتیل» نازل شده است و قرائت آن نیز باید براساس «ترتیل» صورت گیرد. ترتیل در لغت عبارت است از«منظم ومرتب کردن». نحوه نزول قرآن به ترتیل بوده است. درسوره مزمل آیه ۴ فرمود:«ورتل القرآن ترتیلا» یعنی:«قرآن را به ترتیل بخوان».در اینجا صحبت از«نحوه قرائت قرآن» است.جالب این که ازپیامبرصلی الله علیه وآله نقل شده است که فرمود:«خداوند دوست دارد قرآن همان گونه که نازل شده است، خوانده شود».

در تفسیروتوضیح لفظ ترتیل بسیارسخن گفته اند.ابن عباس گوید:«یعنی قرآن را بیان کن، آشکار وهویداساز»ومجاهد گوید:«آن را با تأنی بخوان» وازضحاک نقل است:«آن راحرف،حرف بخوان چنان که خداوند می فرماید در قرائت مکث وتأنی کن وحروف وکلمات را از یکدیگر جداساز»(درهم ومغشوش مخوان).یکی از شاخصه های تلاوت زیبا و خواندن قران بر اساس معیارهای  مشخصات آشنایی با احکام تجویدی که به دو سطح مقدماتی و پیشرفته تقسیم می شود. این مباحث طی سلسله گزارش‌هایی  به صورت مقدماتی تبیین شده تا خوانندگان بتوانند ضمن آشنایی با احکام و قواعد تجویدی  قرآن و به زیبایی هر چه بیشتر تلاش کنند.

 

مخاطبان با کمک این سلسله مباحث که به منظور آشنایی با قرائت و روخوانی قرآن کریم تهیه شده می‌توانند قرآن را به طور صحیح قرائت کرده و از معانی و مفاهیم صحیح آن بهره‌مند شوند. لازم به ذکر است که قرائت در اصطلاح همان تلاوت و خواندن صحیح کلمات قرآن کریم است، به گونه‌ای که از فعل وحی الهی حکایت کند که بر پیامبر بزرگوار اسلام (ص) نازل شده است. فضایل قرآن مجید، فضیلت تلاوت قرآن کریم، آثار تلاوت قرآن آداب تلاوت، ترتیل و مراتب سه‌گانة آن، قرآن و عترت، قاریان قرآن از منظر امام باقر (ع) و آشنایی با حروف الفبا (صامت‌ها و مصوت‌ها) برخی مباحث مطرح شده خواهند بود.

سکوت وتوجه به آیات الهی:

از دیگر آداب لازمه ی قرائت قرآن، سکوت در هنگام قرائت و شنیدن همراه با توجه به معانی آیات است. خداوند متعال می فرماید:« و اذا قری القرآن فاستمعوا له و انصتوا لعلکم ترحمون »؛هنگامی که قرآن خوانده می شود به آن گوش فرا دهید و با سکوت و توجه باشید، شاید که مشمول رحمت خداوند شوید.

منبع: شبستان

منبع: