آغاز مراسم رمی جمرات در میان تدابیر بهداشتی مقابله با کرونا
زائران بیت‌الله الحرام مراسم رمی جمرات سه‌گانه در سرزمین منا را پس از اقامه نماز صبح امروز که مصادف با عید سعید قربان در عربستان است، در میان تدابیر بهداشتی مقابله با ویروس کرونا آغاز کردند.
كدخبر: 54039
1399/05/10
به گزارش مبشرین به نقل از پایگاه خبری اسکای نیوز؛ صدها زائر بیت‌الله الحرام پس از بیتوته در مزدلفه(مشعر الحرام) در شب عید قربان، صبح امروز (۱۰ مردادماه) وارد سرزمین منا شده و پس از اقامه نماز صبح رمی جمرات نمادهای سه‌گانه شیطان را آغاز کردند.
 
این در حالی است که حجاج دیروز پس از وقوف در سرزمین عرفات، بزرگترین رکن حج را ادا کردند.

حجاج امروز پس از رمی جمره عقبه که با لباس احرام آن را به جا می‌آورند، قربانی خود را ذبح می‌کنند و پس از آن مردانی که نخستین سفر آنان است بنا بر احتیاط واجب موی سر می‌تراشند و مردان دیگر هم بین تراشیدن سر و تقصیر کردن(کوتاه کردن موی سر یا ناخن) مخیرند و زن‌ها فقط تقصیر می‌کنند.
 
مراسم رمی جمره عقبه از طلول خورشید روز عید سعید قربان(دهم ذیحجه) آغاز می‌شود و تا ساعت زوال خورشید(وقت وارد شدن نماز ظهر) ادامه دارد.
آغاز مراسم رمی جمرات در میان تدابیر بهداشتی مقابله با کرونا
حجاج سه روز (۱۱، ۱۲،۱۳ ذی‌الحجة) که به «ایام تشریق» معروف است را برای رمی جمرات در منا می‌مانند و پس از آن برای انجام طواف وداع وارد مکه می‌شوند، این در حالی است که زائرانی که تمایل به وقوف سه روزه در منا را ندارند، همه اعمال خود را در یک یا دو روز انجام داده و راهی مکه می‌شوند.
 
از سوی دیگر، نماز عید سعید قربان صبح امروز با اتخاذ تدابیر بهداشتی و پیشگیرانه و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مسجدالحرام برگزار شد و «شیخ عبدالله بن عواد الجهنی»، خطیب مسجدالحرام در خطبه نماز عید گفت که مراسم امسال با هدف حفظ سلامت و امنیت حجاج بیت‌الله الحرام با شمار محدودی برگزار شد.
 
عربستان سعودی با هدف مقابله با شیوع ویروس کرونا مراسم حج امسال را با حضور ۱۰ هزار نفر از شهروندان عربستانی و اتباع خارجی مقیم این کشور برگزار می‌کند، اگرچه عدم مشورت عربستان با کشورهای اسلامی برای اتخاذ این تصمیم نارضایتی‌های را در پی داشته است.
آغاز مراسم رمی جمرات در میان تدابیر بهداشتی مقابله با کرونا
رَمْیِ جَمَرات (پرتاب سنگ‌ریزه‌ها)، از اعمال واجب در مناسک حج به معنی پرتاب کردن ۷ سنگ‌ریزه به سوی نمادهای شیطان است این عمل در سرزمین مِنا و در روزعید قربان و دو روزِ بعد از آن انجام می‌شود. این عمل به نوعی پیروی نمادین از رفتار ابراهیم پیامبر شمرده می‌شود.

جَمْرَه (جمع آن جَمَرات و جِمار) واژه‌ای عربی است که به معنای قطعه سوزان آتش‌ و سنگ‌ریزه به کار رفته است‌.در اصطلاح دینی‌، جمرات یا جمرات ثلاث‌، نام سه محل مخصوص در سرزمین مِنا است که با ستون‌های سنگی مشخص شده‌اند و از آن رو به آنها جَمْره گفته می‌شود که محل تجمع سنگ‌ریزه‌هایی هستند که حاجیان به سوی آنها پرتاب می‌کنند یا بدین سبب که توده سنگ‌ریزه (جِمار) به سوی آنها پرتاب می‌شود یا از آن رو که مردم گرد آنها جمع می‌شوند، «رَمْی» نیز به معنای افکندن و انداختن است./ایکنا
منبع: