ذخایر خونی استان بوشهر کاهش یافت
مدیرکل انتقال خون بوشهر با بیان اینکه کرونا، میزان مراجعه‌کنندگان برای اهداء خون را کاهش داده است گفت: اکنون ذخایر خونی استان بوشهر کاهش یافته که نیاز مبرم به گروه‌های خونی مختلف از جمله گروه‌های "منفی" است.
كدخبر: 54027
1399/05/10

به گزارش مبشرین، نرگس عبیدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر با بیان اینکه در یکسال گذشته 36 هزار نفر برای اهداء خون به 4 پایگاه انتقال خون استان بوشهر مراجعه کرده‌اند اظهار داشت: از این 36 هزار نفر پس از آزمایشات مختلف 33 هزار نفر برای اهداء خون پذیرفته شدند.

وی از تولید فراورده‌های خونی در پایگاه انتقال خون بوشهر خبر داد و بیان کرد: در این پایگاه 4 فرآورده از خون‌های اهدایی شامل گلبول قرمز فشرده، پلاسما، پلاکت و رسوب کرایو تولید می‌شود که سال قبل 133 هزار فرآورده خونی تولید و در اختیار بیماران نیازمند به این فرآورده‌ها گذاشته شد.

مدیرکل انتقال خون بوشهر از جمع آوری پلاسمای خون بهبود یافته‌گان از کرونا برای درمان بیماران کرونایی خبر داد و بیان کرد: در این راستا بیماران کرونایی که بهبود یافته‌اند می‌توانند با اهداء خون خود زمینه تولید پلاسما که نقش مهمی در بهبود بیماران کرونایی دارد را فراهم کنند.

عبیدی، از تولید آلبومین و فاکتورهای 8،7 و 9  و از پلاسمای مازاد استان بوشهر خبر داد و خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده پلاسماهای مازاد استان بوشهر، برای تولید آلبومین و فاکتورهای 8،7 و 9 به اتریش انتقال می‌یابد و پس از تولید این فرآورده خونی برای استفاده هم‌استانی‌ها  به پایگاه انتقال خون استان بوشهر ارسال می‌شود.

وی، تعداد تالاسمی‌های استان بوشهر که به صورت مستمر به گلبول قرمز فشرده نیاز دارند را 500 نفر دانست و بیان کرد:  مراجعه مردم با توجه به شیوع کرونا به پایگاه‌های انتقال خون کاهش یافته که این مهم  سبب کاهش ذخایر خونی استان بوشهر از جمله تامین نیاز بیماران تالاسمی به گلبول قرمز فشرده شده است.

 مدیرکل انتقال خون بوشهربا بیان اینکه خون‌های اهدایی و تولید فرآورده‌ها براساس نیاز بیمارستان‌ها از جمله اعمال جراحی، حوادث و بیماران تالاسمی  مصرف می‌شود گفت: خوشبختانه اکنون نیاز فرآورده‌های خونی استان تامین می‌شود ولی نیاز است ذخایر خونی استان با مراجعه بیشتر مردم افزایش یابد.

عبیدی با اشاره به ساخت آزمایشگاه جامع انتقال خون بوشهر تصریح کرد: این پروژه با 30 درصد اکنون متوقف است که برای تکمیل آن به 6 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی، با بیان اینکه بوشهر اتوبوس برای انتقال خون ندارد افزود: در گذشته  اداره کل انتقال بوشهر دارای یک اتوبوس برای  اهداء خون بود که اکنون از رده خارج شد و قابلیت بهره‌برداری از آن نیست.

مدیرکل انتقال خون بوشهر بیان کرد: استان برای تهیه اتوبوس انتقال خون به 2 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

منبع: