نماز جمعه؛ سنگر وحدت و عزت
۵مرداد ۱۳۵۸ نخستین نماز جمعه تهران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت آیت الله محمود طالقانی در دانشگاه تهران اقامه شد تا سنگر وحدت ، عزت، همدلی ، گسترش تقوا و ذکر الهی در جامعه را فراهم کند.
كدخبر: 53865
1399/05/05

به گزارش مبشرین به نقل از ایرنا، امام جمعه دائم از طرف شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور انتخاب می‌شود و ایشان می‌تواند یک یا چند نفر را به عنوان امام جمعه موقت همان شهر انتخاب کند. امام جمعه دائم مراکز استان‌ها از طرف مقام معظم رهبری به عنوان ولی فقیه انتخاب و مشروعیت پیدا می‌کند.

پیشنهاد برگزاری نمازجمعه توسط مرحوم آیت الله طالقانی ارائه شد و حضرت امام خمینی (س)، این مهم را به خود ایشان سپردند و بدین ترتیب: در ۵ مرداد ۱۳۵۸ برابر با سوم رمضان سال ۱۳۹۹ اولین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت مرحوم آیت الله طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

واگذاری این تکلیف عظیم و سنگین در آن برهه حساس بر عهده آیت الله طالقانی که زبان گویایی برای بازگو نمودن حقایق داشت، امری خطیر به حساب می آمد. انبوه جمعیتی که در آن روز تکبیر گویان به نماز جمعه هجوم آوردند، در واقع سنگ بنای یکی از مهمترین عوامل حفظ و تداوم انقلاب بود و از آن پس نماز جمعه در کوران حوادث و بویژه در رابطه با پشتیبانی همه جانبه جنگ تحمیلی، نقشی بسیار ارزنده و انسانی ایفا کرد. (روزنگار زندگی و تاریخ سیاسی اجتماعی امام خمینی، ص ۱۷۳)

به همین مناسبت گزیده ای از رهنمودها و سخنان حضرت امام خمینی (س) در خصوص نماز جمعه، اهمیت آن و وظایف ائمه جمعه را گردآوری کرده ایم، که در ادامه مطلب می خوانید:

نماز جمعه موجب می شود تا مسائل فراموش شده در اسلام به بهترین وجه برای مردم گفته شود. در قدیم اگر یک روحانی راجع به امور سیاسی مردم صحبت می کرد می گفتند رهایش کنید او سیاسی است، که این نوع فکر بلااشکال از شیاطین داخل و خارج بوده است. آنها به ما باورانده بودند که روحانی باید عبایش را سر بکشد و فقط برود مسجد نماز معمولی اش را بخواند. روحانی حق دخالت در هیچ امری را نداشت. ولی واقعیت این است که ما تابع حضرت رسول و ائمه ـ علیهم السلام ـ هستیم که همۀ امور دست آنها بود، حکومت تشکیل دادند و مردم را هدایت نمودند. ... مسأله دیگر خطبه های نماز جمعه است؛ باید مردم را امر به تقوا کنید، امر به تقوا در خطبۀ اول واجب است و در خطبۀ دوم بنابر احتیاط واجب است. مسائل اخلاقی را به مردم بگویید و آنها را به داشتن اخلاق اسلامی ترغیب کنید. مطالب روز را برای مردم بگویید، آنچه در طول یک هفته در کشور اتفاق می افتد، آنها را برای مردم بگویید. مردم را در صحنه حاضرنگه دارید که آنچه انقلاب وایران را حفظ کرده حضور مردم در صحنه است. ... ائمۀ جمعه در سراسر ایران بالاترین اجتماع را دارند؛ از این اجتماعات استفاده کنید و جهات شرعی و سیاسی را به مردم تذکّر دهید، آنان را در مقابل شیاطین مجهز کنید. (صحیفه امام؛ ج ۱۷، ص ۴۵۲)

در همین رابطه خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر  دیدگاههای شماری از ائمه جمعه و مسوولان فرهنگی را در خصوص اهمیت نماز جمعه را تهیه و تقدیم مخاطبان می کند.

**

امام جمعه دیلم استان بوشهر گفت: نمازجمعه از برکات و مولود اصلی انقلاب اسلامی است که نقشی بسیار مهم در ترویج مبانی دینی و مذهبی کشور به همراه داشته است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمود اسدی روز یکشنبه در نشست با رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی دیلم افزود: نمازجمعه قرارگاه فرهنگی، تقوا و تربیت و  سنگری  مقدس برای حفاظت و پاسداری از انقلاب اسلامی است.

وی اظهارداشت:  نماز جمعه نماد برجسته و شایسته انقلاب است و دعوت مردم به تقوای الهی، بیان روایات اسلام و آشنایی مردم با دین و ولایت از برکات این فریضه الهی است.

امام جمعه دیلم بیان کرد: یکی از رویکردهای اساسی و مهم نماز جمعه تقویت فعالیت‌های فرهنگی هنری و مذهبی در شهرستان و جذب اقشار مختلف مردم بویژه نوجوانان و جوانان به مساجد است.

وی  همراهی و همکاری نهادهای فرهنگی، بویژه فعال شدن کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را بستری بسیار مناسب برای شناسایی استعدادهای نوجوانان و جوانان دانست و گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مراکزی هستند که می‌توانند نقش اساسی در پیشبرد اهداف فرهنگی ایفا کنند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دیلم گفت:  همکاری و مشارکت همه جانبه در جهت برپایی هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن نماز جمعه در سطح شهر  افتخاری بزرگ است که این اداره همواره مدنظر قرار داده است.

زهره محنایی افزود: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نقش مهمی در جهت تشویق نوجوانان و جوانان به فریضه مهم نماز جمعه دارند و می‌توانند نقش اساسی در پیشبرد امورات فرهنگی، دینی و مذهبی  در جامعه ایفا کنند.

وی اظهار داشت: این اداره آماده خدمت رسانی در کلیه برنامه‌های فرهنگی، هنری و مذهبی  ،همراه و در کنار ائمه جمعه و سایر نهادها جهت پیشرفت و گسترش این فریضه مهم الهی  است.

**

 ارتباط قوی با جوانان در جذب به نمازجمعه اثرگذار است

امام جمعه بندرریگ استان بوشهر گفت: ارتباط قوی با آحاد جامعه بویژه جوانان می‌تواند در جذب حداکثری به نماز جمعه به عنوان قرارگاه فرهنگی در هر منطقه اثرگذار باشد.

حجت الاسلام سیدعنایت هاشمی منش روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت سالروز اولین اقامه نمازجمعه در کشور افزود: برای جذب بهتر مردم بویژه جوانان به نماز جمعه در وهله اول باید برای پیشبرد صحیح امور  مشاورین قوی و توانمند در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی بهره گرفته شود تا با راهکار مناسب و درست در این زمینه مثمرثمر واقع شود.

وی اظهارداشت: پرداختن به مسائل و مشکلات نسل جوان و جامعه، رعایت اختصار در خطبه‌ها، تنوع و نشاط در فضای مصلا از دیگر راهکارهای جذب جامعه به نمازجمعه است.

امام جمعه بندر ریگ با بیان اینکه امام جمعه در حل بحران‌ها و مشکلات منطقه خود نقشی بسیار محوری دارد، گفت: امام جمعه در بحران‌های اجتماعی و سیاسی باید با در نظر گرفتن مصلحت نظام نقشه دشمن و بحران آفرینی‌ها  را  نقش بر آب کند.

هاشمی منش ادامه داد: ائمه جمعه در سراسر کشور  توانستند نقش خود را در بحران های سیاسی و اجتماعی به خوبی ایفا کردند و مورد تقدیر مقام معظم رهبری قرار گرفتند.

وی به ویژگی های یک امام جمعه موفق اشاره کرد و افزود: ولایت مداری ،مردم داری ،تعامل با مسئولین ،حسن سلوک ،تواضع، پیگیربودن رفع مشکلات و در دسترس به مردم بودن، کارآیی ، جهادی عمل کردن و انقلابی بودن از ویژگی های یک امام جمعه موفق است.
امام جمعه ریگ اظهارداشت: از بدو اقامه نماز جمعه در بندر ریگ در سال ۱۳۸۸، ارتباط بسیار خوب و موثری با مسئولین شهر و مردم ولایتمدار و همیشه درصحنه این دیار برقرار کرده‌ام.

وی گفت: سرکشی از ادارات و نهادها، تشویق مسئولین پرتلاش، خیرخواه بودن برای مسئولین و تواضع از جمله کارهایی است که امام جمعه باید در ارتباط با مردم و مسئولین رعایت کنند.

هاشمی منش  به مهم ترین اقدام‌های فرهنگی و عمرانی انجام شده در طول امامت جمعه در این بندر اشاره کرد و افزود: پیگیری مشکلات شهروندان در بحث مخزن آب شرب و  مشکلات ملوانان و صیادان ،برگزاری نماز جماعت منظم در چندین نقطه از شهر با حضور ائمه جماعات ،حمایت از موسسات قرآنی و توسعه آنها ،حمایت از موسسه مهد قرآن و مهدالرضا در امر آموزش و قرائت قرآن، دعوت از روحانیون و مداحان سرشناس در مناسبت ها، ساماندهی مراسم فاتحه، ساخت و تجهیز دفتر و منزل امام جمعه، نظم بیشتر به مراسمات محرم و ماه رمضان از جمله اقدام‌های صورت گرفته در این مدت بوده که  رضایت عمومی را درپی داشته است.

وی با گرامیداشت سالروز اولین اقامه نمازجمعه در کشور به امامت آیت اللله طالقانی گفت: آیت الله طالقانی  شخصیت والا و بازوی توانایی برای امام راحل  رهبر الهی بود طوریکه امام را نعمت عظیم از جانب خداوند برای ملت ایران می‌شمارد.

هاشمی منش بیان کرد: آیت الله طالقانی در مقابل بدخواهان و گروه‌های تفرقه افکن که تلاش داشتند  وانمود کنند  نظر مثبتی در باره رهبری امام ندارد قاطعانه ایستاد.
امام جمعه بندرریگ با بیان اینکه نماز جمعه جریان جوشانی است که از آن سرچشمه ولایت فقیه می‌جوشد و همه مردم از این نعمت سیراب می‌شوند، گفت: امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی در حدود ۹۰۰ نقطه کشور نمازجمعه برپا شده است.

بندرریگ از توابع شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قرار دارد که در سال ۱۳۸۸ اولین نمازجمعه در آن برپا شد.

**

نمازجمعه نهاد موثر در عرصه‌های مختلف جامعه است 

امام جمعه برازجان مرکز شهرستان دشتستان نیز گفت: نماز جمعه نمایش وحدت و هماهنگی هفتگی مسلمانان است و اسلام بدین طریق با احکام و برنامه‌های وحدت بخش روحیه تعاون و همکاری را در کالبد جامعه می‌دمد.

حجت الاسلام حسن مصلح  به مناسبت پنجم مرداد ماه سالروز اقامه نخستین نمازجمعه در کشور در گفت وگو با ایرنا افزود: این رویداد مهم به عنوان یکی از جریان های موثر فرهنگی، سیاسی و عقیدتی از آن تاریخ تاکنون به طور مداوم در هر جمعه برگزار شده‌است.

امام جمعه برازجان بیان کرد: نهاد امامت جمعه به نوعی مرکز مدیریت راهبردی فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی هر شهر است و قلب فرهنگی هر شهر است.

وی درباره کارکردهای نمازجمعه در شهرستان دشتستان اظهارداشت: طرح و پیگیری مطالبات مردم و بیان توفیقات نظام اسلامی و ایفای نقش واسطه میان مردم و مسئولان دولتی از مهمترین کارکردهای نهاد نماز جمعه است و پیگیری و آمایش فضای فرهنگی و مذهبی در شهر از جمله ساخت مساجد در محلات، شهرها و روستاهای شهرستان از دیگر اقدامات این نهاد است.

وی اضافه کرد : پیگیری و ساخت خانه های عالم در مساجد شهرها و روستاهای شهرستان و استقرار روحانی در آنها از طرح‌های سال‌های اخیر این نهاد است که در کنار نهضت مسجد سازی با همت خیران، مردم و برخی از صنایع از جمله شرکت سیمان دشتستان اجرا می‌شود.

مصلح افزود : مجتمع تجاری و اداری متقین مسجد جامع اهل البیت برای ایجاد درآمد پایدار برای مصارف و هزینه‌های فرهنگی و حمایت از تشکل‌های دینی مردم و گروه‌های جهادی ایجاد شده‌است.

وی همچنین گفت : نهاد امامت جمعه در بحران ها و ابتلائات نیز همواره پیشتاز بوده است از جمله بحث بحران ویروس کرونا و همکاری همه جانبه با ستاد مقابله با ویروس کرونا و تشویق مردم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تلاش برای اجرای مصوبات آن مثل تعطیلی نماز جمعه و نمازهای جماعت در مساجد ،  کمک به ستاد مبارزه با کرونا در گندزدایی محلات با همکاری بسیج طلاب و روحانیون و نیروهای جهادی، تهیه امکانات و تجهیزات لازم و برگزاری رزمایش مواسات، همدلی و کمک مومنانه به منظور رسیدگی و کمک به کسانی که در اثر شیوع ویروس کرونا آسیب دیدهاند با انجام فراخوان و بسیج تشکل‌های دینی و مذهبی و نیروهای جهادی و مردمی و موسسه‌های خیریه است.

وی ضمن تقدیر از مردم،  مسئولان و رسانه‌ها برای همکاری با ستاد نمازجمعه شهرستان گفت : همه ما به عنوان سرباز برای نظام خدمت می‌کنیم و باید برای حل مشکلات مردم دوشادوش یکدیگر تلاش کنیم و همکاری داشته باشیم تا به فرموده رهبر معظم انقلاب کشور را به ساحل امن سلامت برسانیم.

**

نهاد نماز جمعه بندر دیر در فضای مجازی فعال است

 امام جمعه دیر بوشهر گفت: نهاد نماز جمعه این بندر با کار فرهنگی و برنامه ریزی در فضای مجازی تعطیلی این فریضه را به علت شیوع کرونا جبران کرده‌است.

حجت الاسلام سید علی حسینی روز یکشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان دیر افزود: نماز جمعه مظهر اقتدار و تریبون نماز جمعه تریبون نظام اسلامی است.

وی ضمن گرامیداشت سالروز اولین اقامه نماز جمعه کشور به امامت آیت الله مرحوم طالقانی گفت: نماز جمعه محل صدای رسا مردم،بیان و انعکاس  خدمات دولت و خواسته های مردم است.

امام جمعه دیر اضافه کرد: بیان مواضع رهبری،آشنایی مردم با مسائل روز کشور و جهان،تقویت بنیه دینی و اعتقادی مردم و اسجام و همدلی بین مردم و مسئولان از عملکرد نهاد نماز جمعه می باشد .

وی با تاکید بر دوری از اختلاف در جامعه گفت: بدور از حاشیه سازی به فکر خدمت به مردم باشیم و با هوشیاری و بیداری برنامه ریزی دشمن را نقش برآب کنیم.

فرماندار دیر گفت: آمریکای جنایتکار به هیچ عهدی پای بند نیست و امنیت و انزوای کشور را نشانه گرفته است.

کریم علی حسنی ضمن تقدیر از خدمات ائمه جمعه شهرستان افزود: وحدت، همدلی، انسجام و هوشیاری راه مبارزه قوی علیه دشمن است.

وی گفت: با رعایت اصول بهداشتی برنامه های غدیر پررنگ ارائه شود و به مردم هم توصیه می کنم با زدن ماسک و دوری از تجمعات، ویروس کرونا را شکست دهیم.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دیر گفت: نماز جمعه پایگاه اعتقادی مردم و بیان خدمات مسئولان و مشکلات مردم است.

غلامرضا ناطقی پور افزود: نماز جمعه در ایجاد اتحاد در میان آحاد مسلمانان و حفظ انسجام جامعه ی اسلامی نقش مهمی را بر عهده دارد.

وی ضمن قدردانی از خدمات امامان جمعه شهرهای آبدان، بردخون و دیر گفت:بیانات حکیمانه ی ائمه ی جمعه بارها و بارها توطئه های آمریکای جنایتکار و دشمنان قسم خورده ی انقلاب اسلامی را برملا کرده است.

غلامرضا شعرانی مسئول پویش فضای مجازی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دیر گفت: پویش مجازی غدیر در رده سنی کودکان و نوجوانان در بخش رنگ آمیزی و کتابخوانی از اول تا دهم مردادماه ثبت نام کرده و از یازدهم تا هفدهم مرداد مسابقه برگزار می شود و روز هیجدهم اختتامیه برنامه ها خواهیم داشت.

منبع: