مهدی محمدی اعلام کرد:
انحلال دو اتحادیه مؤسسات قرآنی سابق با رأی حداکثری / انتخابات بدون هیچ اعتراضی برگزار شد
دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رأی حداکثری به انحلال دو اتحادیه مؤسسات قرآنی سابق در مجمع عمومی سوم مردادماه خبر داد و گفت: اواسط این هفته نخستین جلسه هیئت مدیره جدید به منظور انتخاب مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره تشکیل می‌شود.
كدخبر: 53854
1399/05/05

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، مهدی محمدی، دبیر هیئت رسیدگی به امور موسسات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه تلویزیونی «مصباح» درباره فرایند به سرانجام رسیدن تشکیل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و انحلال دو اتحادیه قبلی گفت: انتخابات اتحادیه کشوری به خوبی و در فضایی آرام و به دور از حاشیه برگزار شد.

رئیس ستاد برگزاری انتخابات اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با اشاره به کاندیداتوری ۶۶ نفر برای هیئت مدیره اتحادیه کشوری، ادامه داد: در این انتخابات ۵۹۰ نفر از اعضای هیئت مدیره هر دو اتحادیه در استان‌ها شرکت کردند و ۱۵ نفر به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره و سه نفر به عنوان اعضای علی البدل این هیئت معرفی شدند، همچنین ۱۵ نفر نیز کاندیدای هیئت بازرسی اتحادیه کشوری بودند که از این تعداد سه نفر به عنوان عضو اصلی و دو نفر به عنوان عضو علی البدل انتخاب شدند.

محمدی با پرداختن به روند اجرا و فرایند انتخابات سوم مرداد بیان کرد: فرایند انتخابات در استان‌های تهران و اصفهان به مدت ۳۰ دقیقه به دلیل بُعد مسافت بین شهرها تا مرکز استان تمدید شد و شمارش آرا تا ساعت ۲۱ همان روز ادامه داشت. تنها مرجع صدور مجوز اتحادیه، انجمن‌ها، خانه‌ها و یا کانون‌هایی که در حوزه فرهنگ و هنر مشغول فعالیت هستند(طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که حکم قانون دارد)، بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی است، بنابر این براساس تصمیمات انجام شده این امر به هیئت واگذار شد.

توافق سه‌جانبه برای اتحادیه کشوری

محمدی اضافه کرد: سال گذشته توافق سه‌جانبه‌ای بین صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجج اسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر ادغام دو اتحادیه اتفاق افتاد. البته باید گفت بخشی از این ادغام در اتحادیه‌های استانی رخ داد، اما در سطح کلان و کشوری به سرانجام نرسیده بود.

دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی تصریح کرد: این امر نیز به دلیل اختلافات موجود میان دو اتحادیه کشوری، ادامه داشت، بنابر این موضوع به سرانجام رساندن اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل های قرآن و عترت از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی ارجاع داده شد. پس شروع به رفع اختلافات و ایرادات کردیم.

بررسی مواد اختلافی اساسنامه اتحادیه کشوری

وی افزود: همچنین شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز اساسنامه اتحادیه کشوری را که دارای موارد اختلافی بود به هیئت ارجاع داد، اساسنامه‌ای که کلیات آن مورد قبول دو طرف بود، اما در برخی از مواد، اختلاف نظرهایی وجود داشت. طی جلساتی که با وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتم، ایشان توصیه کردند که به دلیل اینکه شأن قرآن حفظ شود، حتی‌المقدور از اختیارات حاکمیتی استفاده نکنیم و موارد اختلافی از سوی خود اهالی قرآن و هیئت مدیره دو اتحادیه رفع شود و در کنار آنها به عنوان ناظر و دوست بودیم.

محمدی ادامه داد: اعضای هیئت مدیره دو اتحادیه، طی جلساتی موارد اختلافی را رفع و حتی شیوه‌نامه انتخابات را تدوین کردند. البته موارد اختلافی زیاد بود و باز هم با رأی‌گیری در آن جلسه، مشکلات را حل می‌کردیم.

برگزاری بیش از ۴۰ جلسه

وی با تأکید بر اینکه این جلسات در هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی از ابتدا با حضور رؤسای هیئت مدیره و مدیران عامل هر دو اتحادیه به صورت ثابت و اعضای هیئت مدیره به انتخاب خودشان به صورت متغیر از مهرماه سال گذشته آغاز شد، گفت: تاکنون بیش از ۴۰ جلسه، که برخی از آنها پنج ساعت به طول می‌انجامید، تشکیل می‌شد.

محمدی با اشاره به اینکه گاهی بر روی یک ماده واحده ساعت‌ها بحث می‌شد، افزود: با همکاری مدیران عامل، رؤسا و اعضای هیئت مدیره هر دو اتحادیه، مشکلات برطرف شد و انتخابات شکل گرفت. مقرر بود روز انتخابات ۳۰۰ نفر از اعضای اتحادیه تشکل‌ها و ۳۰۷ از اتحادیه مؤسسات در اردوگاه شهید باهنر تهران مجمع عمومی را تشکیل دهند و سپس برای انتخابات هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه کشوری رأی‌گیری کنند که متاسفانه به دلیل شرایط کرونا، امکان برگزاری آن محقق نشد. همچنین راه حل دیگر این بود که اعضای هیئت مدیره فعلی که برای حل مشکل اتحادیه کشوری دور هم جمع شده‌اند، اتحادیه سومی با حضور این دوستان به ثبت برسد و پس از شرایط کرونا، مجمع عمومی برگزار شود و انتخابات صورت گیرد.

مشارکت حداکثری اعضای استانی در انتخابات

وی افزود: از آنجا که وزیر ارشاد اعتقاد به مشارکت حداکثری اعضای استانی داشتند به پیشنهاد ایشان مقرر شد تا انتخابات به صورت غیر متمرکز حضوری در استان‌ها انجام شود. انتخابات به میزبانی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد که حضور اعضای اتحادیه‌های استانی به وجاهت این انتخابات افزود.

دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی با اشاره به اتفاق مبارکی که سوم مردادماه در مجمع عمومی رخ داد، گفت: انحلال هر دو اتحادیه قرآنی سابق انجام شد. طبق قانون، انحلال یک اتحادیه از اختیارات هیئت مدیره نیست، بلکه باید مجمع عمومی تشکیل شود تا در آن رأی به انحلال اتحادیه دهند، اما با توجه به شرایط کرونا امکان برگزاری مجمع فراهم نبود و لذا پیشنهاد دادیم تا صورتجلسه متحدالشکل در زمینه انحلال اتحادیه‌ها تهیه و به استان‌ها ارسال شود، تا اعضا برای مراجعه به رأی انتخابات اعضای هیئت مدیره و بازرسی به انحلال اتحادیه‌های سابق کشوری نیز رأی دهند و تقریباً با اکثریت آرا، نسبت به انحلال هر دو اتحادیه موافقت شد.

وی ادامه داد: همچنین برای دوشنبه یا سه‌شنبه هفته جاری، هیئت مدیره و بازرسی انتخاب شده از سوی استان‌ها، نخستین جلسه خود را با دعوت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می‌دهند تا در همان جلسه مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره مشخص شود و به این طریق اموال و دارایی‌های هر دو اتحادیه نیز به اتحادیه کشوری واگذار می‌شود.

مکانیزم انتخابات به خوبی دیده شده بود

محمدی با ذکر اینکه مکانیزم انتخابات به خوبی دیده شده بود، اظهار کرد: این امر موجب شد تا هیچ حاشیه‌ای همراه نداشته باشد. حتی تلاوت قرآن افتتاحیه انتخابات نیز از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین قمی انجام شد تا بی‌طرفی رعایت شود و می‌توان گفت از دلایل موفقیت این انتخابات شاید حضور دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی بود، این هیئت هیچ گرایشی به هیچ کدام از این دو اتحادیه نداشت و توانست این جریان را با مشارکت و همکاری هر دو طرف به سرانجام برساند.

دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی با تأکید بر اینکه در تاریخ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سابقه ندارد نمونه‌های باشد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آن انتخابات، رئیس ستاد انتخاباتی منصوب کرده باشد، تصریح کرد: این امر در انتخابات اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت رخ داد. همچنین در انتخابات سوم مردادماه حضور مسئولان کشوری، نشان‌دهنده اهمیت قرآن در نظام جمهوری اسلامی است. اتحادیه کشوری قرآن، نماد بخش مردمی در کشور است و به عنوان بازوان اجرایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

محمدی درباره تکلیف اتحادیه‌های مدغم استانی اظهار کرد: اکثریت قریب به اتفاق اتحادیه‌های استانی دوره سه و یا دوساله‌شان سپری شده و زمان برگزاری مجمع و انتخابات آنها نیز فرارسیده است و آنها نیز در آستانه انتخابات و تشکیل مجمع جدید هستند که انتخابات آنها نیز از سوی اتحادیه کشوری مدیریت خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اعتراضی در روند برگزاری انتخابات و آرای مأخوذه دریافت شده یا خیر؟ گفت: تا الان فردی اعتراضی نکرده است چون مکانیزم انتخابات به اندازه‌ای خوب و شفاف بود که جای هیچ حاشیه‌ای نداشت. از مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت قرآن و عترت ارشاد استانی، نمایندگان سازمان تبلیغات اسلامی، نمایندگان اتحادیه‌های استانی و مدیران کل حراست ارشاد استان‌ها که در ستاد استانی مستقر بودند، تشکر و قدردانی می‌کنم. خوشبختانه هیئت مدیره جدید اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، ترکیبی از اعضای هر دو اتحادیه سابق است.

محمدی در پاسخ به اینکه آیا شما در جلسات هیئت مدیره اتحادیه جدید حضور خواهید داشت؟ بیان کرد: همانطور که مستحضرید، نظارت بر اتحادیه‌ها و مؤسسات با هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان عالی‌ترین دستگاه نظارتی است، بنابر این بحث نظارتی را داریم، البته اگر دعوت کنند در جلسات‌شان حاضر می‌شویم.

یادآور می‌شود، این گفت‌وگو شامگاه گذشته، چهارم مردادماه، در برنامه زنده تلویزیونی «مصباح» با اجرای مهدی صفری، مجری شبکه قرآن و معارف سیما، انجام شد.

منبع: