رئیس‌جمهور:
عزاداری امام حسین(ع) باید با رعایت اصول بهداشتی و با شکوه برگزار شود
رئیس‌جمهور گفت: مراسم عزاداری امام حسین(ع) در سراسر کشور باید با رعایت اصول بهداشتی و با شکوه برگزار شود؛ دوگانگی «جان و نان» و «عزاداری و سلامت» غلط است، هر دو باید با رعایت پروتکل های بهداشتی، در کنار هم باشند.
كدخبر: 53819
1399/05/04

به گزارش مبشرین به نقل از فارس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز (شنبه 4 مرداد) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا  با تاکید بر اینکه ایجاد دوگانگی «جان و نان» و «عزاداری و سلامت» غلط است و هر دو باید در کنار هم و با رعایت پروتکل های بهداشتی باشند، گفت: مراسم عزاداری شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) باید در سراسر کشور، با شکوه و رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: مراسم عزاداری امام حسین(ع) با برنامه ریزی های دقیقی که انجام شده، باید به گونه ای برگزار شود که نه تنها بهانه ای در اختیار معاندان قرار نگیرد بلکه ایران را به الگویی برای سایر کشورها و شیعیانی تبدیل کند که این مراسم عزاداری را برگزار می کنند.

امسال ماسک‌گذاری و رعایت فاصله اجتماعی نیز جزو شکوه مراسم عزاداری امام حسین(ع) است

رئیس‌جمهور گفت: امسال ماسک گذاری و رعایت فاصله گذاری اجتماعی از سوی عزاداران و عدم تجمع و تراکم در یک مکان نیز جزو شکوه مراسم عزاداری امام حسین(ع) است.

وی تصریح کرد: زندگی ملت ایران با عشق به امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورا و سوگواری برای سیدالشهدا عجین شده و ایرانی‌ها همواره توجه خاصی نسبت به اهل بیت(ع) و به ویژه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) دارند.

روحانی با تأکید بر اینکه فرهنگ عاشورا و کربلا به عنوان فرهنگی بلند و منجی برای ملت ایران همواره محترم بوده است، گفت: در حقیقت انقلاب، اخلاق و تعاون را مدیون امام حسین(ع) هستیم.

ایستادگی در برابر زورگویی آمریکا به‌خاطر درس‌پذیری از فرهنگ عاشوراست 

وی ادامه داد: اینکه ملت ایران در برابر زورگویی آمریکا ایستاده و مقاومت می‌کند به خاطر درس‌پذیری از فرهنگ عاشوراست و همین فرهنگ، مردم ما را استوار و مقاوم کرده است.

حتی معاندین نتوانستند بگویند که ماه رمضان موجب گسترش شیوع بیماری شده است

رئیس‌جمهور با یادآوری تجربه خوب برگزاری محافل مذهبی در ماه مبارک رمضان و نحوه رعایت پروتکل‌ها در این ماه از سوی مردم، گفت: خوشبختانه برگزاری مراسم مذهبی در ماه مبارک رمضان به گونه‌ای بود که هیچ‌کس حتی معاندین نتوانستند بگویند که ماه رمضان موجب گسترش شیوع بیماری شده است و در ماه محرم نیز باید به گونه‌ای مراسم عزاداری برگزار شود تا در آن پروتکل‌های بهداشتی به خوبی رعایت شود.

وی عنوان کرد: اصلِ عزاداری باید باشکوه و با عظمت مانند سالهای گذشته برگزار شود با این تفاوت که امسال استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری و عدم تجمع و تراکم در یک مکان هم جزئی از شکوه مراسم عزاداری خواهد بود و باید به گونه‌ای این مراسم انجام شود که عزاداری امام حسین در ایران به الگویی برای سایر کشورها در این زمینه تبدیل شود.

روحانی با اشاره به اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند میان دین و علم فاصله ایجاد کند، گفت: امیدواریم امسال فضای محرم با تلاش همه متولیان و مردم فضایی حسینی، عاشورایی و توام با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: اعمال تحریم از سوی دشمنان در سالهای اخیر و شرایطی که شیوع بیماری کرونا در ماههای گذشته برای مردم بوجود آورد و زندگی آنها را با سختی‌هایی مواجه کرد.

رئیس‌جمهور گفت: ملت بزرگ ایران در طول این دو سال و چند ماه تحریم و پنج ماه مبارزه با بیماری کرونا نشان داد که توان و قدرت کافی را برای مقابله و ایستادگی در برابر فشارها دارد.

ملت ایران ثابت کرده در برابر فشار و زیاده‌خواهی دشمنان هرگز به زانو درنخواهد آمد 

وی اضافه کرد: این ملت بزرگ به خوبی ثابت کرده است که در برابر فشار و زیاده‌خواهی دشمنان هرگز به زانو درنخواهد آمد و با اراده، یاری و تعاون یکدیگر هر مشکل بزرگی برای مردم سهل و آسان شده است.

روحانی با اشاره به ضرورت امیدآفرینی در جامعه برای حل مشکلات گفت: یأس باید از بین برود چرا که اگر ناامیدی جامعه را فرا بگیرد موفقیتی در کار نخواهد بود؛ ما همواره به آینده و کسب موفقیت امید داریم و می‌دانیم در نهایت پیروزی و موفقیت در اختیار ملت‌مان قرار خواهد گرفت.

وی از تدبیر و برنامه‌‌ریزی صحیح به‌عنوان دیگر الزامات مورد نیاز جامعه برای عبور از سختی‌ها و مشکلات یاد کرد و اظهار داشت: امروز در کشور همه بخش‌ها با برنامه‌ریزی مناسب به وظایف خود به خوبی عمل کردند که توانسته‌ایم در مقابله با بیماری کرونا به موفقیت برسیم و اگر یکی از این بخش‌های درمانی، اجتماعی، فرهنگی و تولید کارِ خود را به خوبی انجام نمی‌داد نمی‌توانستیم موفق شویم.

روحانی گفت: اگر در داخل کشور ماسک ان.95، دستگاه ونتیلاتور، گان و دارو تولید نمی‌کردیم و نگاه‌مان به بیرون بود، امروز در مقابله با کرونا با مشکلات زیادی مواجه بودیم اما با تلاش همه بخش‌ها علیرغم تحریم و سختی‌های عدیده شاهد مشکل حادی در این راستا نبودیم.

وی تصریح کرد: دولت با همه توان تلاش می‌کند تا از مشکلات مردم بکاهد؛ در همین ایام دو مصوبه برای کمک به مستاجران داشتیم که از جمله آن اعطای وام برای تهیه ودیعه مسکن با نرخ ارزان قیمت 13 درصد بوده است.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه در دیگر بخش‌ها و کمک به کسب و کارها و افراد جامعه دولت به طور مداوم تلاش‌های گوناگون خود را انجام داده است، گفت: امروز ملت ایران با همه توان در زمینه تولید و فعالیت اقتصادی حضور دارد و افتتاح پروژه‌های گوناگون در بخش‌های گوناگون که هر پنجشنبه انجام می‌شود نشان از این است که کشور در حال تلاش و فعالیت است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امروز رفع نیازهای بهداشتی، غذایی و درمانی مردم در اولویت است و همه بخش‌ها در این زمینه تلاش می‌کنند، گفت: پس از گذشت چند ماه از شیوع جهانی ویروس کرونا تقریبا همه کشورها به این نتیجه رسیدند که باید تمرکز بر نظام بهداشتی باشد و اقداماتی مانند استفاده از ماسک، دوری از تجمعات، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و مسائل بهداشتی انجام شود تا مردم نیازی به مراجعه به مراکز درمانی نداشته باشند.

روحانی گفت: در ابتدای شیوع بیماری اغلب کشورها به سراغ ایجاد ممنوعیت‌های کلی و تعطیل کردن تمامی بخش‌های جامعه رفتند؛ هنگامی که ممنوعیت کلی برقرار می شود زندگی مردم با مشکلات گوناگونی مواجه خواهد شد، لذا پس از مدتی همه به این نتیجه رسیدند که باید بازگشایی‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود. 

بین ترس معقول با اضطراب تفاوت وجود دارد

وی راه حل را رعایت اصول بهداشتی در جوامع و اعمال نظارت‌های سخت‌گیرانه برشمرد و در ادامه به ضرورت حفظ نشاط و روحیه جامعه اشاره کرد و افزود : اگر جامعه‌ای روحیه خود را ببازد و دچار افسردگی شود و مدام اضطراب به جامعه القا گردد نمی‌تواند در انجام کارهای خود موفق شود. البته ترس معقول صحیح است و مردم می‌بایست از این بیماری به عنوان بیماریِ خطرناک، ترس داشته باشند تا اصول بهداشتی را رعایت کنند اما بین ترس معقول با اضطراب تفاوت وجود دارد.

رئیس جمهور گفت: باید در تبلیغات بر اصولی که مردم برای مقابله با بیماری انجام بدهند، تاکید کنیم اما می‌بایست بر اصل تولید هم تاکید داشته باشیم یعنی زمانی که به مردم می‌گوییم باید از ماسک استفاده کنید باید ماسک به وفور و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار داشته باشد.

ان شاءالله مراسم دعای عرفه نیز با رعایت پروتکل‌ها برگزار خواهد شد

وی با تجلیل از مسوولیت‌پذیری و روحیه فداکاری، تعاون و یاری یکدیگر در میان مردم ایران به ویژه در ایام خاص سال مانند عرفه و ایام محرم و صفر گفت: ان شاءالله امسال مراسم دعای عرفه نیز در مساجد و محافل با رعایت پروتکل‌ها با شکوه و به خوبی برگزار خواهد شد.

روحانی در ادامه سخنانش در جلسه ملی مقابله با کرونا گفت: افرادی که تمکن مالی دارند در ایام عید قربان در حد توان‌شان با قربانی کردن و تقسیم گوشت آن میان فقرا به آنان یاری کنند.

وی افزود: مردم باید توجه داشته باشند که بیماری کرونا را نباید کوتاه‌مدت و مختص به چند ماه در نظر بگیرند بلکه باید برای کل سال و شاید ماههای سال آینده و تا زمانی که واکسن این بیماری تولید و به تایید برسد، آمادگی داشته باشیم و برای بلندمدت برنامه‌ریزی و نظارت کرده و در برابر تخلفات با قدرت بایستیم.

رئیس جمهور گفت: خوشبختانه بر اساس گزارش‌ها در برخی از استان‌ها با اجرای پروتکل‌ها و تلاش مردم توانسته‌ایم از پیک بیماری عبور کنیم و در برخی استان‌ها نیز که در حال ورود به پیک بیماری هستیم باید مراقبت‌های بیشتری را اعمال کنیم.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

بیش از 5 ماه هست که مردم با ویروس خطرناک کرونا مواجه بوده اند و وارد ماه ششم شدیم و بیش از دو سال و دو ماه هم هست که مردم با تحریمِ شدید آمریکا مواجه بوده اند که وارد دو سال و سومین ماه شدیم. بنابراین ماهها و سالهای بسیار سختی برای مردم عزیز و بزرگوار ما بود.

مردم در این سالها مشکلات اقتصادی را تجربه کرده بودند و با بحث کرونا شرایط ویژه‌ای هم ایجاد شد. تاکید روی فاصله گذاری های اجتماعی یک نوع مشکلات اجتماعی و عاطفی هم ایجاد کرد که همه اینها را مردم عزیز ما باید تحمل کنند.

به هرحال وقتی می‌گوییم عروسی باشد ولی مراسم پرجمعیت عروسی تعطیل، معلوم است از لحاظ عاطفی مردم در فشار قرار می‌گیرند و وقتی می‌گوییم عزا باشد اما اجتماع مردم برای عزاداری ممنوع باشد مردم در سختی و فشار قرار می‌گیرند.

اما در عین حال ملت بزرگ ایران در طول این دو سال و چند ماه تحریم و همچنین در طول این بیش از 5 ماه مقابله با ویروس کرونا نشان دادند که توان و قدرت کافی برای مقابله و ایستادگی در برابر این فشارها را دارند و این ملت بزرگ به زانو در نمی‌آید.

حال اگر 10 فشار غلط و به ناحق دیگر هم اضافه شود و بخواهد مردم را از مسیر درست منحرف کند مردم زیر بار نخواهند رفت و با اراده‌شان و یاری همدیگر، کمک و تعاون همدیگر همانطور که تاکنون شاهد بوده ایم،  هر مشکل بزرگی هم برای مردم ما سهل و آسان می شود.

برای موفقیت به دو عنصر مهم نیاز داریم یکی امید به آینده است. یأس باید از بین برود، یأس از جنود شیطان است و اگر یأس جامعه را فراگیرد موفقیتی در کار نخواهد بود، بنابر این همواره به آینده‌مان، به روز فرج و گشایش‌مان  امیدوار هستیم و دیر یا زود می‌دانیم موفقیت نهایی با حق و ملت ایران است.

عنصر دیگر در کنار امید، تدبیر و حسابگری دقیق و درست برنامه‌ریزی کردن برای عبور از سختی‌ها و مشکلات است.

امروز در کشورمان کادر درمان، کادر تولید، کادر توزیع، کادر جابجایی و حمل و نقل کالا و کادر فرهنگی همه دست به دست هم داده اند و اگر تلاشهای یکی از این کادرها نبود، نمی‌توانستیم پیش برویم. فرض بگیرید اگر کادر تولید نبود، چه کار می‌کردیم؟ یعنی اگر لازم بود مواد بهداشتی و انواع ماسک، تجهیزات و داروها را از خارج خریداری کنیم،  اولا که به ما نمی‌دادند اگر هم می‌دادند با معطلی‌ها و زمان‌های طولانی و با قیمت گران اینکار را انجام می دادند.

اگر خدای ناکرده کادر درمان کشور ماسک ان.95 نداشت و در داخل تولید نمی‌کردیم مثلا از یک کشوری سفارش می‌دادیم اگر آن کشور یک ماه تاخیر می‌کرد چه وضعی در بیمارستان‌ها پیش می‌آمد؟ اگر خودمان گان نمی‌ساختیم و  ونتیلاتور تولید نمی‌کردیم، اگر داروها را تولید نمی‌کردیم و اگر چشم و نگاه مان به بیرون باشد چه مشکلاتی پیدا می‌کردیم؟

الحمدالله همه این کادرهایی که باید در صحنه باشند، همگی مسوولیت خاص و سنگین خودشان را به عهده گرفتند و علیرغم تحریم و بیماری و مشکلاتی که مردم دارند، مشکل حاد و بحرانی آنچنانی را شاهد نیستیم. دولت وزرا، گروهها و قوای دیگر همه تلاش می‌کنند.

برای همین ایام کرونا دو طرح مهم برای مساله اجاره و مستاجرین عزیز که در فشار بودند، تصویب کردیم که اضافه اجاره بها نسبت به سال قبل چقدر بیشتر نباشد که این مصوبه آرامشی را بوجود آورد و باز هم هفته پیش تصویب کردیم که وام ارزان قیمتی در اختیار مستاجرین قرار دهیم و تصویب کردیم افرادی که در شهرهای بزرگ وکوچک هستند چه مقدار بتوانند این ودیعه را با نرخ ارزان قیمت 13 درصدی از طریق بانک دریافت کنند و این گشایشی برای مردم است.

برای آن کسب ‌وکارهایی که در مشکل بودند و امروز گوشه‌ای از آن مطرح شد، تلاش کردیم وامی در اختیار آنها قرار بدهیم و وام در اختیار مردم و همه آنهایی که یارانه‌‌بگیر هستند، بگذاریم و وام ویژه‌ای برای افرادی که در فشار بیشتری هستند و یک پرداختی ویژه‌ در چهار نوبت برای 3 میلیون خانواری که در فشار بیشتری بودند، قرار دادیم.

دولت تلاش خود را به طور مداوم انجام داده است و الان هم ملت عزیز و بزرگوار ما در زمینه تولید و در زمینه فعالیت اقتصادی همه توان‌ را به کار گرفته است و این افتتاح‌هایی که برخی از آنها را در روزهای پنجشنبه می‌بینیم، نشان این است که کشور در حال تحرک و فعالیت است و البته در این شرایطی که هستیم نیازهای بهداشتی، پزشکی و غذایی در اولویت است و همیشه هم در اولویت قرار می‌دهیم و وزارت بهداشت و درمان، وزارت صمت و هم بقیه دستگاهها و تولیدکنندگان در این زمینه تلاش می‌کنند.

امروز با گذشت 5 ماه از این ویروس هم ما و هم دنیا یک تجربه نسبتا روشنی در اختیار دارند و همه ما به این نتیجه رسیدیم که باید تمرکز ما بر نظام بهداشتی باشد و کاری کنیم که نیاز نباشد طرف به بیمارستان برسد و این برای ما اصل است. حال ماسک، فاصله اجتماعی، مسائل بهداشتی، آموزش مردم و تعطیل کردن بعضی‌ جاها، بعضی از اجتماعات و تجمع‌ها است و همه این کارهایی که انجام می‌شود.

 تاکید و تمرکز بر نظام بهداشت است البته اگر نظام بهداشت مشکلی پیدا کرد به ناچار نظام درمان باید به صحنه بیاید و امروز این کار انجام می‌گیرد. در روزهای اولیه همه دنیا هم در این مساله تجربه‌هایشان تجربه‌های ویژه‌ای بود و همه رفتند سر ممنوعیت یعنی از خانه خارج نشوید، درب مغازه را ببندید، اینجا را قفل بزنید، به خیابان نیایید و ماشین را روشن نکنید که در دنیا این بود و در کشور ما هم یک مقطعی در این وادی رفتیم و چاره‌ای هم نبود یعنی در آن شرایط چاره دیگری نبود.

بعد معلوم شد اینطور نیست، یعنی بعضی از این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها خودش مشکل آفرین است وقتی همه را می‌بندید، تولید و توزیع متوقف می‌شود، نان ، آب و زندگی مردم دچار مشکل می‌شود. همه به یک نتیجه واحد رسیدند، همه به این نتیجه رسیدند که باید بازگشایی را انجام بدهند. این استثنا ندارد در تمام کشورها آمدند مساله بازگشایی فعالیت‌ها را آغاز کردند منتها همه توصیه کردند که پروتکل‌های بهداشتی را باید همه مراعات کنند.

می‌بینید الان کشوری بعد از کشوری دیگر، ماسک زدن‌ها را الزامی و اجباری می‌کند حتی جریمه قرار می‌دهد و یا حتی جریمه را اضافه می‌کند مثلا می‌گوید 150 یورو بوده از امروز به بعد جریمه 500 یورو می شود. معلوم است که همه راه حل را در همین دیدند که باید اصول بهداشتی را مراعات کنیم و نظارت را باید سفت و سخت انجام دهیم. ما هم در اینجا گفتیم ناظرین باید در بخش‌های مختلف با استحکام در برابر این مساله بایستند، نباید تخلف صورت بگیرد.

امروز هم که برای ماه محرم تصمیم گرفتیم باز هم تاکید کردیم آنهایی که مسوولیت دارند باید مسوولیت را بپذیرند که پروتکل‌ها را به خوبی اجرا و عمل کنند.

اولین مساله در هر امری روحیه لازم است. خدای ناکرده یک جامعه‌ای روحیه خود را ببازد و دچار اضطراب و افسردگی شود، دائم به او بگویند که اینطوری یا آنطوری شد، این می‌شود آن می‌شود، فردا بدتر می‌شود و پس فردا آنچنان می‌شود. بیخودی اضطراب به مردم ندهیم.

ترس معقول و خوف معقول صحیح است و مردم باید از این بیماری به عنوان یک بیماری خطرناک بهراسند، بترسند و مراقبت و مواظبت کنند اما اضطراب، دلهره و بهم ریختگی، اینها چیز درستی نیست البته تعیین مرزهای بین اضطراب و ترس معقول سخت است. باید در نحوه تبلیغ و بیان کاملا مراقبت کنیم چگونه انجام دهیم و اصولی که مردم باید انجام بدهند در تبلیغات خود بر آنها تاکید کنیم.

در تولید هم تلاش کنیم، باز هم تاکید می‌کنم وقتی به مردم می‌گوییم که باید همه ماسک بزنید و هنگام ورود به اجتماعات باید از ماسک استفاده کنید، ضروری است ماسک به اندازه کافی در اختیار مردم باشد اول وفور، دوم قیمت مناسب. ماسک باید به وفور و با قیمت مناسب همه جا باشد.

در این زمینه وزارت صمت مسوولیت سنگینی بر عهده دارد که آنرا انجام می‌دهد و البته بیش از این هم باید تلاش کند. سرپرست محترم وزارت صمت به من گزارشی داده بود که روزانه 11 میلیون ماسک تولید می‌کنند البته دیگران هم تولید می‌کنند تنها کارگاههای صمت نیست خیلی‌ها در کشور هستند بعضی‌ها هم در خانه خودشان ماسک را آماده و تولید می‌کنند و باید به اندازه کافی تولید شود.

و از طرف دیگر روحیه بلند نوعدوستی، وطن‌خواهی، یاری یکدیگر، مسوولیت‌پذیری و فداکاری مردم است که ان شاءالله در ماه محرم هم شاهد آن خواهیم بود. در ماه ذی‌الحجه، ایام غدیر، قربان و عرفه و میلاد برخی از ائمه هدی (ع) قرار دارد و ماه پربرکتی است، ماهی است که در دهه اول آن نماز و دعاهایی توصیه شده  است مخصوصا عرفه که یک روز خاص بوده و ویژگی خاصی دارد.

 ان شاءالله مراسم عرفه هم با شکوه برگزار شود منتها باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه باشد و فاصله‌ها حفظ شود. در مساجد و محافل دعا و توسل انجام شود منتها فاصله‌ها هم حفظ و پروتکل ها مراعات گردد.

ماه ذی‌الحجه ماه بسیار مهمی است و ماهی است که باید در آن همه را یاری کنیم و مخصوصا در عید قربان که در آن روز همه آنهایی که تمکن دارند، گوشت را در میان مردم و فقرا تقسیم می کنند البته رعایت پروتکل آن ساده‌تر است چون گوشت خام به هر حال پخته می‌شود و خود به خود با جوشیدن و با حرارت مشکلات بهداشتی آن هم حل می‌شود.

از مردم بزرگوار و عزیز ایران خواهش می‌کنم که به موضوع ویروس کوتاه‌مدت نگاه نکنیم اصلا بحث هفته و ماه هم نیست. ماه ذی‌الحجه و محرم و مرداد و شهریور و مهر و اینها هم ندارد. باید برای کلِ‌سال و حتی احتمالا برای ماههایی از سال آینده، که نمی‌دانیم دقیقا چه وقت و چه روزی است؟خودمان را آماده کنیم. آن روزی که واکسن تولید می‌شود، آن روزی که واکسن مورد تایید قرار می‌گیرد، آن روزی که واکسن به دوز کافی توزیع می‌شود، برای ما روزِ نامشخصی است و خیلی مراحل پیش رو داریم و اگر آن زمان برسد و بگویند این واکسن واکسنی است که با یک بار تزریق کافی است و حتی ممکن است روزی برسد بگویند این بیماری طوری است که دو بار باید تزریق شود، دو دوز باید باشد چون اساسا این بیماری ناشناخته است. هر چه جلو می‌رویم به نکات جدیدی در مورد آن می‌رسیم. بنابراین باید به این مساله بلندمدت فکر کنیم، بلندمدت برنامه‌ریزی کنیم، بلندمدت نظارت کنیم و در برابر تخلفات قاطعانه بایستیم.

و الحمدالله امروز خبر خوشی داشتیم که در برخی از استانها با تلاش پزشکان، مسوولین و بیشتر با حمایت مردم و با اجرای پروتکل توسط مردم توانستیم از پیک عبور کنیم که بعضی از استانها در اینجا نام بردند مثل کرمانشاه، کردستان، خوزستان و از بعضی از استانها نام نبردند که متاسفانه در مسیر پیک هستیم، گرفتاری داریم و باید مراقبت و مواظبت و عبور کنیم.

یکی از مسائل مهمی که امروز بحث کردیم و مردم عزیز ما باید مطلع باشند، مساله سوگواری در ماه محرم‌الحرام است. اصلا این جای تاکید نیست و همه می‌دانند زندگی ما مردم، ایرانی‌ها، شیعیان و مسلمان‌ها با عشق امام حسین عجین شده است که اصلا این با همه مسائل متفاوت است و فرهنگ عاشورا، فرهنگ محرم، عشق به ابی‌عبدالله‌الحسین(ع) و سوگواری برای آن بزرگوار یک مساله مهمی است و ما از کودکی و در طول تاریخ‌مان همیشه اینچنین بوده است و همواره ایران و البته کشورهای دیگر و همسایگان ما هم به خوبی عزاداری می‌کنند ولی ایرانی‌ها همیشه یک توجه خاص و ویژه‌ای نسبت به اهل بیت(ع) و در میان اهل بیت(ع) یک توجه خاصی نسبت به ابی‌عبدالله‌الحسین(ع) داشته اند که در روایات ما عزاداری برای همه شهادت‌ها و وفات بزرگان و پیغمبر و ائمه هست ولی یک تاکید ویژه برای عزاداری امام حسین شده است. روایات فراوان می‌گوید که زیارت ‌الحسین واجبه علی کل مومن و مومنه. اصلا زیارت امام حسین یک جایگاه دیگری دارد و زیارت همه ائمه هدی جایگاه بلندی دارد ولی عزاداری برای امام حسین که احب الله من احب حسینا و اصلا عشق امام حسین یک چیز دیگری است در عمق جان ما هست.

یک وقتی در جامعه ما بحث بود که «سلامت یا اقتصاد»، «سلامت یا معیشت» و «نان یا جان» که مردم ما روشن کردند اصلا این دوگانگی غلط است چون ما دوگانگی نداریم. بله هم جان هم نان هر دو، هم سلامت هم معیشت هر دو با هم و مردم به خوبی ثابت کردند که این دو باید کنار هم باشند حال هر روز ممکن است.

یک بحثی هم مطرح شود که محرم می‌رسیم، عزاداری یا سلامت؟ نه هر دو. هم عزاداری و هم توجه به پروتکل‌های بهداشتی که اینها مانعه‌الجمع نیست و اینها را باید جمع کرد و در کنار هم قرار داد.

ما هم باید سوگواری امام حسین را به عنوان یک فرهنگ بلند و به عنوان یک فرهنگی که منجی ما در تاریخ بوده است، پاس بداریم که اگر انقلاب، پیروزی و دفاع مقدس بود، همه ما در همه جا مرهون امام حسین هستیم و خیلی از اخلاق حسنه، تعاون و این ویژگی‌هایی که وجود دارد، مال کربلا و امام حسین است و اینکه این ملت مقاوم داریم و در برابر آمریکا نمی‌ترسد و ایستاده و مقاوم است، مال کربلا و فرهنگ امام حسین است که این ملت را شجاع، قوی و استوار در برابر دشمنان قرار داده است بنابراین سوگواری حتما و جلوگیری از شیوع این بیماری هم قطعا و هر دو باید در کنار هم باشد و هیچ اشکالی هم ندارد.

ما ماه رمضان را تجربه کردیم مردم قرآن سر گرفتند، عبادت کردند، شبهای احیا بود یک عده با فاصله به مساجد و محافل رفتند، عده‌ای هم در خیابان، یک عده‌ای با فضای مجازی و عده‌ای هم با صدا و سیما همه مردم قرآن سر گرفتند، یک عده‌ای هم در خانه با فضای مجازی، یک عده در خانه با صدا و سیما و یک عده هم در مسجد، در خیابان همه این کار را کردند اصول را هم مراعات کردند.

الحمدالله ماه رمضان هم تمام شد هیچ‌کس نبود که بگوید ماه رمضان باعث شیوع شد. بعد از ماه رمضان تعطیلات و عروسی و بهم ریختگی و اینها ممکن است، ولی خودِ ماه رمضان، خودِ آن ایام عبادت، شبهای احیا، هیچ‌کس حتی معاندین هم نتوانستند بگویند.

الان هم برای محرم باید کاری کنیم که در اختیار معاندین هم بهانه‌ای قرار نگیرد. همه جا عزاداری امام حسین را باید انجام دهیم در روستا، شهر، آنجایی که می‌گوییم وضعیت قرمز، زرد یا هشدار هست هر چی که هست همه جا باید عزاداری امام حسین را انجام بدهیم. با تراکم کمتر و همین فاصله‌گذاری که می‌گوییم. تراکم نباشد، نیایند درجایی جمعیت زیاد در یک فضای کوچک، این تراکم جمعیت را کنار بگذاریم، پروتکل‌ بهداشتی را حتما باید مراعات کنیم، باید ضدعفونی کنیم، ماسک بزنیم همه مراعات کنیم، هر چه که وزارت بهداشت و درمان می‌گوید.

زمان عزاداری دست خودمان است حال این زمان عزاداری می‌تواند 4 ساعت، 3 ساعت باشد، طولانی شدن زمان عزاداری ممکن است خدای ناکرده ما را در مسیر شیوع قرار دهد، عزاداری را انجام دهیم حال، عزاداری که لازم نیست 3 یا 4 ساعت باشد می‌توانیم زمان کوتاه‌تری یک ساعت و نیم، دو ساعت برای مراسم عزاداری در نظر بگیریم. زمان آن هم همینطور، یک روزهایی است که برای ما روزهای ویژه است مثلا عاشورا، تاسوعا، اربعین، اینها روزهای ویژه در ماه محرم و صفر است.

حالا ایام عزاداری می‌تواند 4 یا 5 روز بشود، زمان آن را می‌توانیم کمی کوتاه کنیم، زمان حضور در مراسم عزاداری را می‌توانیم کوتاه کنیم اینها امکان پذیر است ولی اصل عزاداری انشاءالله با شکوه و با عظمت مثل همه سالها خواهد بود. در شکوه امسال، ماسک و آن فاصله هم جزو شکوه است و عدم تجمع و تراکم در یک مکان هم جزو آن شکوه امسال است یعنی ما هم قدرت مان را نشان می‌دهیم، هم عشق امام حسین را نشان می‌دهیم هم اطاعت خدا که عشق امام حسین هم اطاعت خداست آن هم خداوند گفته، دستور پیغمبر است آن هم دستور اسلام است.

این شکوه و جلال و عظمت را ان شاءالله نشان می‌دهیم با پروتکل بهداشتی و ما باید الگو شویم یعنی ایران باید الگویی برای سایر کشورهایی بشود که عزاداری امام حسین می‌کنند این ایران الگویی است که همه باید تبعیت کنند و این الگو بودن را ما باید به بهترین شکل انجام دهیم.

تلاش خوبی بین مبلغین، حوزه علمیه، سازمان‌های تبلیغاتی، دفتر تبلیغات، وزارت کشور و وزارت بهداشت و درمان انجام شده است و همه اینها با هم تلاش کردند. نسبت به نذورات هم همه اصول بهداشتی را مراعات کنند. آنهایی که می‌توانند به صورت خام و خشک به در خانه مردم ببرند و مخصوصا در خانه آنهایی که نیازمند هستند. آنهایی هم که به دلایلی یا نحوه نذر آنها، نحوه وقف به گونه‌ای است باید غذا بدهند، اصول بهداشتی را مراعات کنند و به صورت بسته بندی بهداشتی باشد و بگونه ای نباشد که سفره پهن کرده و بخواهند دور هم جمع شوند. انشاءالله همه این دستورالعمل‌ها را مراعات کنند که فضای محرم امسال، کاملا حسینی و با شور ابی‌عبدالله ‌الحسین و عاشورایی و در عین حال توام با دستورالعمل‌ها خواهد بود.

کسی نمی‌تواند بین دین و علم فاصله ایجاد کند ما هم دین و هم علم را مراعات می‌کنیم اصلا علم در کنار دین است و دین در کنار علم است اینها از هم فاصله ندارند و از هم جدایی ندارند.

از همه متولیان امر خواهش می‌کنم، علما و بزرگان و مراجع و فضلا و حوزه‌ها و مبلغین و مداحان و کسانی که متولی فرهنگی و تبلیغی هستند و آنهایی که متولی تکایا ومساجد هستند، همه در چارچوب اصول دین مبین اسلام وحفظ سلامتی یکدیگر، همراهی و دست به دست هم بدهیم.

ما هم می‌خواهیم در عزای امام حسین شرکت کنیم و هم می‌خواهیم عزادار امام حسین(ع) را مبتلا نکنیم. ما می‌خواهیم در عزاداری شرکت کنیم و هم عزاداری که آمده او را مبتلا نکنیم و این چیزی است که هم امام حسین(ع) و هم دین و هم علم از ما می‌خواهد.

امیدوارم به بهترین وجه مخصوصا مراقب سالمندان و آنهایی باشیم که بیماری زمینه‌ای دارند. آنها هم بیشتر مراعات کنند. خداوند عزاداری آنها را در خانه هم قبول می‌کند و حتما آنها از طریق فضای مجازی یا از طریق تلویزیون و با فاصله بیشتر می‌توانند این مراسم باشکوه را ببینند و مراعات و اجرا کنند.

خداوند به همه ما در همه امور به ویژه برای عزای سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله‌الحسین (ع) توفیق دهد.

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته

منبع: