معاون فرهنگی و هنری ستاد کانون های مساجد کشور اعلام کرد
ابلاغ برنامه عمل کانون‌های مساجد برای ایام «فاصله‌گذاری اجتماعی»
سعادتی با اعلام ابلاغ برنامه عمل به کانون‌های مساجد سراسر کشور ویژه اجرای طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» برای مقابله با کرونا، گفت: این برنامه با محوریت ائمه‌جماعات، بر خدمت‌رسانی به کادر بهداشت و درمان و استمرار ارتباط مسجدی‌ها متمرکز است.
كدخبر: 47890
1399/01/08


به گزارش مبشرین به نقل از شبستان، در پی ابلاغ اطلاعیه شماره یک کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در آغاز اجرای طرح «فاصله گذاری اجتماعی کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا»، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری کشور به عنوان یکی از اعضای اصلی قرارگاه سلامت برنامه عمل کانون های مسجدی را ابلاغ کرده است.

در آگاهی از کیفیت این ابلاغیه با «سعید سعادتی»، معاون فرهنگی و هنری ستاد کانون های مساجد کشور گفتگویی داشته ایم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

 

برنامه عمل ابلاغی به کانون های مساجد سراسر کشور به منظور همراهی با طرح «فاصله گذاری اجتماعی کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا» چه اهداف و اولویت هایی را شامل می شود؟

 

تدوین و تنظیم «برنامه عمل کانون های مساجد کشور» ارتباط، هماهنگی و هم افزایی نیروها و نهادهای همسو را در صحنه عمل به همراه دارد. بر همین اساس به منظور ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت ها و عملکرد روحانیون و سامانه های صف و ستاد حوزه های علمیه در مواقع بروز بحران و بلایا، این برنامه عمل برای کلیه فعالیت های ضروری تدوین شده است.

برنامه عمل حاضر با هدف استفاده حداکثری و بهینه از ظرفیت ها و منابع انسانی ارجمند و فاخر مساجد بویژه ائمه جماعات و کانون های فرهنگی و هنری مساجد در مهار تبعات و پیامدهای بیماری کرونا تنظیم و ابلاغ شده است.

 

 

 

کانون های مساجد چه فعالیت هایی را ذیل برنامه عمل پیگیری می کنند؟

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد سراسر کشور با محوریت ائمه جماعت مساجد مسئولیت هایی را بر عهده دارند که عبارت است از: حمایت و پشتیبانی معنوی از کادر پزشکی و درمانی از طریق شناسایی اعضایی از این کادر که در محله مسجد، خانه داشته و زندگی می کنند، تماس تلفنی متناوب و تدریجی امام جماعت و اعضای کانون با کادر مذکور و تقدیر و تجلیل از مجاهدت های ایشان و اعلام آمادگی برای پیگیری مسائل و نیازهای آنان بویژه حوائج خانواده آنها؛ عضویت پزشکان و کادر درمانی در کانال مسجد مجازی محله و برگزاری مراسم مجازی و ختم سوره های قرآن و دعاهای مأثوره برای سلامتی و موفقیت آنان.

 

افزایش شمار بیماران کرونا در قم به صدها تن؛ورود گروهی از طلاب به ...

 

اشاره به ارتباط اعضای کانون های با خانواده کادر بهداشت و درمان داشتید، این ارتباط چه ابعادی را شامل می شود؟

 

 ارتباط با خانواده کادر پزشکی و درمان از طریق ارتباط و احوال پرسی متناوب و مکرر از خانواده آنها (ترجیحاً توسط خانواده ائمه جماعت و اعضای کانون های فرهنگی) و تقدیر و تجلیل از تلاش همسران و فرزندان و صبر و مقاومت آنان؛ استعلام از مشکلات و نیازهای احتمالی آنان و تلاش جهت رفع این حوائج، عضویت خانواده کادر درمان در کانال مسجد مجازی، برگزاری مراسم مجازی ختم سوره های قرآن و دعاهای مأثوره برای سلامتی و خوشبختی آنان و همسران و فرزندان درمانگران.

 

 

 

آیا درباره خدمت رسانی به بیماران مبتلا به کرونا نیز در ابلاغیه برنامه عمل به کانون های مساجد کشور، نیز وظایفی پیش بینی شده است؟

 

بله؛ شناسایی افراد مبتلا به کرونا در محله، ارتباط و احوال پرسی تلفنی متناوب و تدریجی ائمه جماعات و اعضای کانون ها با بیماران بستری شده یا قرنطینه در منزل، تلاش در جهت رفع حوائج احتمالی آنان، برگزاری مراسم مجازی ختم سوره های قرآن و دعاهای مأثوره برای سلامتی عاجل و کامل آنها و عضویت بیماران و خانواده آنان در کانال مسجد مجازی نیز به عنوان مسئولیت اعضا و فعالان مسجدی و کانون های فرهنگی هنری در برنامه عمل پیش بینی و ابلاغ شده است.

 

یکی از آسیب پذیرترین اقشار مواجه با بیماری کرونا، محرومان و نیازمندان جامعه هستند، آیا برای کاهش میزان این آسیب پذیری در برنامه عمل تمهیدی دیده شده است؟

 

شناسایی اقشار آسیب پذیر و محروم در محله، ارتباط و احوال پرسی ائمه جماعات و اعضای کانون از خسارات مالی وارده به کار و درآمد آنها در شرایط کنونی، جمع آوری آبرومندانه کمک از خیّرین محل یا شخصیت ها و نهاد های خیریه بویژه در مسجد مجازی محله، برنامه ریزی جهت حمایت مالی و معنوی مستمر از خانواده های شناسایی شده متناسب با کمک های جمع آوری شده ازجمله در این راستا انجام می شود.

 

با توجه به تعطیلی فعالیت های حضوری مساجد برای قطع زنجیره مبتلایان به کرونا، آیا برنامه عمل به استمرار ارتباط مأمومین و مسجدی ها توجه دارد؟

 

راه اندازی مسجد مجازی محله با عضویت هیأت امناء، اعضای بسیج مسجد، نمازگزاران فعّال، بزرگان و ریشسفیدان و خیرین محله که می تواند شامل پخش اذان در اوقات سه گانه صبح ، ظهر و مغرب، منبر مجازی همراه با متن صوتی سخنرانی امام جماعت یا خطیب و سخنران مورد تایید امام جماعت باشد، ازجمله بندهای ابلاغی برنامه عمل است.

همچنین، برگزاری مراسم ختم گروهی سوره ها و دعاهای مأثوره در زمان مشخص برای رفع عاجل بلایا، سلامتی و خوشبختی مردم ایران و رهبری معظم و کلیه خدمتگزاران دین و ملت و کشور، فراخوان و جمع آوری آبرومندانه کمک های نقدی و غیرنقدی برای محرومان و نیازمندان محله، تقدیر و تجلیل های مستمر و مکرر از ایثار و مقاومت کادر پزشکی و درمان و خانواده های آنان، ارسال پیام های امیدبخش به مخاطبان بویژه خانواده کادر درمان و بیماران، فراخوان نیرو و ثبت نام داوطلبان و تقسیم کار بین آنها، جلب مشارکت اهالی محله بویژه نمازگزاران و بانوان نمازگزار در قالب های مختلف همیاری و خدمات رسانی به یکدیگر به منظور استمرار ارتباط مسجدی ها با یکدیگر و ائمه جماعات و کانون های فرهنگی و هنری در ایام مقابله با کرونا در برنامه عمل در نظر گرفته شده است.

 

 

با توجه به کاهش چشمگیر و نیز تعطیلی فعالیت مساجد در ایام مبارزه با کرونا، در برنامه عمل کانون های فرهنگی هنری، نسبت به فعالیت مساجد در این شرایط چه پیشنهادات و ابلاغیه هایی وجود دارد؟

 

بر اساس این برنامه در صورت موافقت مراکز مسئول و ستاد ملی مقابله با کرونا و رعایت دقیق اصول بهداشتی، حتی الامکان درب مسجد برای نیایش و عبادات فردی باز باشد؛  خادمان مساجد یا مومنین داوطلب در محل نسبت به نظافت و ضدعفونی کردن بخش های مختلف بویژه مُهرهای مصلی و سرویس های بهداشتی اقدام کنند؛ از بلندگوهای مسجد برای دعاهای وارده و اعلام هشدارها و اطلاعیه های ستاد ملی مقابله با کرونا در زمان های نزدیک به پخش اذان استفاده شود.

علاوه بر این، تابلوی اعلانات مساجد برای اطلاع رسانی های ضروری فعال شود.

مساجد با برگزاری مراسم های معنوی و قرائت زیارات و ادعیه وارده در ماه های شعبان المعظم و مبارک رمضان و همچنین برگزاری مجازی جشن های اعیاد شعبانیه می توانند به بهداشت معنوی و تامین آرامش جامعه کمک کنند.

 

پوشش رسانه ای انجام برنامه عمل چگونه انجام می شود؟

 

برای این مهم، ارتباط و هماهنگی امام جماعت و اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد با رسانه های گروهی شهر بویژه صداوسیما برای تهیه و پخش گزارش از فعالیت های مساجد، مسجد مجازی و همکاری و همیاری اهالی محله صورت می گیرد.

باید توجه داشت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور با توجه به عضویت در کارگروه مشارکت های مردمی وزارت کشور در مقابله با کرونا، خود را موظف می داند که اطلاعیه های این کارگروه و همچنین ستاد بحران حوزه های علمیه کشور را که مربوط به مساجد و محلات است، در اسرع وقت ابلاغ و به کانون های مسجدی اطلاع رسانی کند.

منبع: