نفی خشونت در اسلام؛ برنامه رادیو بلال اوگاندا
رایزن فرهنگی ایران در اوگاندا با حضور در برنامه «صلح در یک نگاه» رادیو بلال اوگاندا به بررسی دیدگاه اسلام درباره خشونت و نفی آن و اثرات و راه‌های مقابله با این پدیده پرداخت.
كدخبر: 47827
1398/10/02

 به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمدرضا قزلسفلی رایزن فرهنگی ایران در اوگاندا و آدم سبیالا استاد دانشگاه و تحلیلگر اوگاندایی به مناسبت «روز جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» در رادیو بلال اوگاندا حضور یافته و ریشه‌های خشونت و افراطی‌گری، عوامل و راه‌حل‌های آن را در برنامه صلح در یک نگاه بررسی کردند.

 وی در بخشی از سخنان خود گفت: در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۳  پیشنهاد حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با عنوان «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» با رأی قاطع نمایندگان ۱۹۰ کشور جهان، بدون مخالف به تصویب رسید.

حجت‌الاسلام محمد‌جواد زارعان از دیگر میهمانان برنامه و تحلیلگر مسائل حقوقی نیز در بخشی از سخنان خود در رادیو بلال با بیان اینکه ریشه‌های خشونت، تروریسم و افراط‌‌گرایی را باید در زیاده‌خواهی کشورهای استعمارگر غربی به منظور تضعیف جهان اسلام و ممانعت از وحدت و بیداری مسلمانان جستجو کرد، گفت: عوامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی وابسته به دشمن نیز در بروز و ظهور خشونت و افراط‌گرایی مؤثر هستند .

وی متذکر شد که نفوذ نظامی کشورهای غربی و تلاش آن‌ها برای تغییر نقشه خاورمیانه نیز سبب افزایش دامنه خشونت و افراط‌گرایی در کشورهای اسلامی شده است.

زارعان در بخشی از سخنان خود با اشاره به مفهوم اسلام با بیان اینکه اسلام به معنای تسلیم در برابر خداوند است، گفت: کلمه اسلام حاوی پیام صلح در برابر صلح بوده و دین اسلام همواره انسان‌ها را به صلح و وحدت دعوت می‌کند.

خشونت و افراط‌گرایی؛ چالش کشورهای اسلامی

این تحلیلگر مسائل حقوقی و بین‌المللی همچنین با تأکید بر اینکه امروزه خشونت و افراط‌گرایی به بزرگ‌ترین چالش کشورهای اسلامی تبدیل شده است، گفت: تخلق به اخلاق اسلامی، خوش‌بین بودن به دیگر مسلمانان و تأسی به سیره پیامبر اکرم(ص) از جمله عواملی هستند که موجب رفع خشونت شده و افراطی‌گری را از بین برده و در جامعه صلح و دوستی برقرار می‌کنند.

زارعان با بیان اینکه بیش از یکصد و چهل آیه در قرآن مجید به اهمیت صلح و دعوت به آن اشاره دارد، گفت: پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) با رفتار و کردار خود همواره مسلمانان را به صلح و وحدت توصیه می‌کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه دفاع از ناموس، وطن، دین و ایمان و مقابله به مثل، خشونت محسوب نمی‌شود، گفت: منطق اسلام و سنن و سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) صلح در برابر صلح است.

حجت‌الاسلام زارعان تصریح کرد: برخی که از اسلام شناخت ناقصی دارند، سوء برداشت‌هایی دارند و جهاد برای دفاع از وطن را خشونت و افراط‌‌گری تلقی می‌کنند.

 محمدرضا قزلسفلی، رایزن فرهنگی ایران در رادیو بلال سخنران دیگر برنامه بود که با بیان اینکه خشونت و تمام اشکال آن از نگاه اسلام محکوم است، گفت: استکبار جهانی، تکبر، جهالت، ضعف ایمان، شایعه‌سازی، غفلت، بی‌خبری از آثار زیان‌بار خشونت و افراط‌‌گری، جزئی‌نگری، کوته‌نظری، بدگمانی و سوء ظن و حسادت از جمله عوامل خشونت و افراطی‌گری است.

 رایزن فرهنگی ایران در اوگاندا در پایان تأکید کرد: تقویت ارزش‌های دینی و معنوی، ایثار، سعه صدر، پرهیز از گروه گروه شدن، تأسی به شخصیت‌های وحدت‌آفرین و نهادینه‌کردن آموزه‌های دینی و ارزش‌های انسانی از جمله راه های مقابله با گسترش خشونت و افراطی‌گری است.

منبع:ایکنا