بخشی از امنیت کشور مرهون تلاش‌های تقریبی است
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت که برای امنیت کشور باید تلاش‌های تقریبی را در عرصه علمی افزایش داد.
كدخبر: 44700
1397/09/28
 

به گزارش مبشرین به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام محمدحسین مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در جریان سفر به کشور افغانستان با فیض محمد عثمانی وزیر ارشاد، حج و اوقاف این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد و طرفین در این دیدار بر راه مبارزه علمی و آکادمیک با جریان افراط و تکفیر به عنوان مهم‌ترین و موثرترین راه تأکید کردند.

حجت‌الاسلام مختاری با بیان اینکه بخشی از امنیت امروز ایران مرهون تلاش‌های علمی در حوزه تقریب است، گفت: اگر ما به دنبال امنیت می‌گردیم باید تلاش‌های تقریبی را در عرصه علمی افزایش داده و به صورت آکادمیک کارهای جدی در این زمینه انجام بدهیم. دانشگاه مذاهب اسلامی برای انتقال تجربیات موفق و فعالیت‌های آکادمیک خود در زمینه تقریب به کشور افغانستان آمادگی کامل دارد.

وی افزود: دانشجویان افغانستانی دانشگاه مذاهب، سفیران تقریب در کشورشان هستند. وحدت و تقریب در جمهوری اسلامی برخاسته از باور دینی ماست، ما این دو مسإله را به عنوان یک باور دینی اعتقاد داریم و یک تاکتیک یا یک طرح کوتاه مدت نیست.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه بهترین راه مبارزه با تکفیری‌ و افراط‌گرایی مطالعات آکادمیک و برخورد علمی است، گفت: دانشگاه مذاهب یک دانشگاه مهم در جمهوری اسلامی ایران است که فعالیت‌های بین المللی آن مورد حمایت مسئولین جمهوری اسلامی است.

فیض محمد عثمانی وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان نیز طی سخنانی فضای حاکم بر جریان شیعه و سنی در ایران را ستودنی دانست و گفت: ماهیت دنیای امروز بسیار تغییر کرده و ما هم باید همزمان با این تغییرات، خودمان را بتوانیم به روزرسانی کنیم. در ایران شیعه و سنی به خوبی در کنار هم زندگی می‌کنند و فضای حاکم بر جریان شیعه و سنی و اقوام و مذاهب در ایران ستودنی است.

بدون تقریب فقط به دشمنان خدا کمک می‌کنیم

وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان با بیان اینکه بدون تقریب فقط به دشمنان خدا کمک کرده‌ایم و به خود ضربه زده‌ایم، افزود: باید از طریق تقریب راه علمای پیشین را ادامه دهیم. علمای افغانستان و حکومت افغانستان از تقریب حمایت و با حرکاتی که در مقابل تقریب باشد، برخورد می‌کنند.

وی از جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی از سه میلیون مهاجر افغانستانی و همچنین حمایت از مردم افغانستان در دوران جهاد تشکر کرد و گفت: منشأ مشکلات در جهان امروز عدم معرفت و شناخت صحیح از یکدیگر است و این جهل سبب تکفیر و افراط گرایی می‌شود.

منبع: