مدیر حوزه علمیه الزهرا (س) گناوه:
موانع همکاری و وحدت حوزه و دانشگاه مرتفع شود
مدیر حوزه علمیه الزهرا (س) گناوه با تاکید بر رفع موانع همکاری و وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: همکاری و وحدت حوزه و دانشگاه، باعث تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی است.
كدخبر: 44696
1397/09/28

به گزارش مبشرین به نقل از مهر، امروز بیست و هفتم آذرماه، یادآور عروج سرخِ آیت اللّه مفتح مجاهدی خستگی ناپذیر و عالمی ربانی  است که از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بود.

 این شهید والامقام در راه تحقق این اندیشه و آرمان بلند که از اندیشه بلند امام راحل (ره) برخاسته بود، تلاش های بی وقفه ای انجام داد.

به پاس فعالیت های چشم گیر شهید مفتح در راه تحقق وحدت حوزه و دانشگا و لزوم ارتباط، همکاری و هم فکری این دو قشر اندیشمند، روز ۲۷ آذر سالروز شهادت دکتر مفتح در تقویم کشور اسلامی ما به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شده است.

وحدت حوزه و دانشگاه از خجسته ترین پیامدها و دستاوردهای انقلاب اسلامی است و طرح این مسئله را می توان از آثار انقلاب فرهنگی دانست که با بهره گیری از رهنمودهای امام خمینی رحمه الله در سال ۵۹ آغاز شد.

سیده زهرا موسوی نسب مدیر حوزه علمیه الزهرا (س) گناوه به مناسبت فرارسیدن این هفته  پیرامون اهمیت و ضرورت این موضوع در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار دشت: مقام معظم رهبری پیرامون وحدت حوز ه و دانشگاه ضمن فرمایشات گوهربار می فرمایند« وحدت حوزه و دانشگاه یعنی حرکت پا به پای علم و دین».

وی افزود: ۲۷ آذرماه سالروز عروج عالم ربانی و مجاهد خستگی ناپذیری است که در طول حیات بابرکت خود پیشگام نهضت و آرمان والای وحدت حوزه و دانشگاه بود و در راه تحقق این اندیشه والای امام خمینی (ره) پای به میدان عمل و تلاش گذاشت و تا روزی که بدست کوردلان منافق درب دانشگاه به شهادت رسید همواره دست از مجاهدت و تلاش برنداشت.

 موسوی نسب گفت: شهید آیت الله دکتر مفتح از پیشگامان نهضت الهی پیوند حوزه و دانشگاه بود که امروز تبیین این امر مهم مرهون مجاهدت های ایشان است.

وی تصریح کرد: برای تشریح اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه ابتدا بایستی جایگاه این دو نهاد را در جامعه و اجتماع تبیین کرد تا بتوان به درک عمیق تری از آرمان وحدت رسید.

مدیر حوزه علمیه الزهرا (س) گناوه  افزود: در تاریخ پر فراز و نشیب سرزمین ما نقش علما و روحانیون مبارز در تربیت اسلامی و الهی در ادوار مختلف و تلاش و فعالیت های انقلابی در طول حوادث دوران انقلاب و پیشگام در دوران کنونی با یک افق بلندتر بر همگان روشن است.

وی پیرامون جایگاه دانشگاه گفت: دانشگاه همواره مرکز آموزش و پژوهش مسائل و مباحث علمی است و رسالت دانشگاه و دانشجو بعنوان روشنفکرانی که از افق بالاتر مسائل اجتماعی و علمی را تبیین می کنند، در پیشبرد جامعه به سمت رشد و تعالی نقش بسزایی است.

موسوی نسب با اشاره بر اینکه با تشریح نقش و جایگاه حوزه و دانشگاه در مسائل مهم درمی یابیم که این دو نهاد بسیار تاثیر گذار در سرنوشت کشور در حوزه های گوناگون چگونه نقش و تاثیر گذاشته و می‌گذارند به موانع ایجاد این وحدت اشاره کرد و افزود: همواره موانعی در طول این سالها باعث شده  تا این وحدت بسیار الزام آور، در مسیر خود دچار کند روی هایی شود.

 وی گفت: یکی از مهمترین این موانع ایجاد این وحدت عدم تبیین دقیق مفهوم وحدت حوزه و دانشگاه نزد طرفین است که به شکل جدی بررسی نشده و عدم همدلی و خوش بینی متقابل هم در این میان این مسیر را دچار دست اندازی هایی کرده است.

وی با تاکید بر اینکه همکاری و وحدت حوزه و دانشگاه، باعث تحقق آرمان انقلاب اسلامی است گفت: این راهبرد مهم حضرت امام خمینی (ره) برای پیشبرد اهداف کشور در حوزه های کلان بود همچنان که مقام معظم رهبری بارها یکی از راه های سند چشم‌انداز توسعه را همکاری این دو نهاد عنوان فرموده اند.

وی افزود: وحدت این دو نهاد نه تنها فیزیکی و شکلی، بلکه شامل تقارب و یکی شدن در مبانی معرفتی شناختی، دغدغه‌های مشترک و حساسیت های سیاسی، اجتماعی است.

وی به ضرورت این وحدت در شرایط کنونی کشور اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی کشور و با توجه به شرایط ویژه ای که در آن قرار داریم وظیفه تبیین این مهم بر عهده مراکز و واحد های فرهنگی و پژوهشی در سطح دانشگاه‌ها و حوزه‌ها است تا با ایجاد یک فضایی که دربرگیرنده دغدغه های مشترک باشد بتوان جوان دانشجو و طلبه را برای موضوعات جاری به سمت یک انگیزه واحد سوق داد.

موسوی نسب اظهار داشت: بهره گیری از اساتید برجسته،  مجرب،  متخصص و انقلابی در مباحث روز کشور در سطح حوزه و دانشگاه برای پژوهش های یکسان، آشنایی هر دو قشر با ماموریت های یکدیگر در سطح جامعه و بسط و نشر تخصص های این دو برای سایر اقشار بی تردید مسیر این وحدت را هموارتر خواهد کرد.

وی گفت: بی شک بهره گیری از علم و دانش همراه با علوم دینی و اسلامی جامعه را در مدت نه چندان دوری به سمت اجتماعی آرمانی سوق خواهد داد.

منبع: