حجت‌الاسلام خاموشی:
خدمت‌رسانی بدون توقع، ویژگی جامعه اسلامی است/ امور خیر را جدی‌تر دنبال می‌کنیم
گروه جامعه ــ رئیس سازمان اوقاف در همایش ملی تجلیل از برگزیدگان مسئولیت‌پذیر اجتماعی با تاکید بر خلوص در کنار خدمت‌رسانی به مردم به عنوان یکی از وجوه جامعه اسلامی گفت: در سازمان اوقاف به دنبال جدی‌تر کردن مسئله امور خیر هستیم و امیدوارم که بتوانیم افزایش بهره‌وری را در این حوزه بیش از گذشته شاهد باشیم.
كدخبر: 44623
1397/09/26
به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا؛ ششمین همایش ملی تجلیل از برگزیدگان مسئولیت‌پذیر اجتماعی با هدف ترویج فرهنگ مسئولیت‌پذیری اجتماعی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و مؤسسه ملی مرهم، یک‌شنبه ۲۵ آذرماه، با حضور حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، سیدهادی ایازی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عبدالجلیل کلانترهرمزی، استاد دانشگاه و رئیس هیئت مدیره موسسه ملی مرهم به‌همراه جمعی از خیرین، مسئولان و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، در تالار مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در این مراسم با اشاره به آیات قرآن کریم و تاکیدات دین اسلام در خصوص کمال انسان‌ها گفت: اگر در قرآن و روایات نظری کنیم، به دو موضوع یعنی بندگی خدا و خدمت به مردم بر‌ای کمال انسان‌ها می‌رسیم. در این مسیر خداوند متعال زکات را معرفی می‌کند و زکات به‌معنی عام کلمه یعنی انفاق و خدمت به مردم که در آن مفهوم مهمی وجود دارد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: خدمت به مردم برای پشتیبانی مردم و حمایت از آن‌ها برای داشتن زندگی بهتر، سلامت و درمان، اطعام، پوشش و آموزش تحصیلات و همه خدماتی که به بندگان خدا عرضه می‌شود، به عنوان یک خدمت اجتماعی محسوب می‌شود که خداوند به آن‌ها تأکید کرده است.

وی افزود: یکی از وجوه جامعه اسلامی و از ویژگی‌های آن خلوص در کنار خدمت‌رسانی به مردم است. فردی که خدمت می‌کند باید با خلوص این کار را انجام داده و از فرد خدمت گیرنده نباید توقعی داشته باشد.

حجت‌الاسلام خاموشی با اشاره به وظایف سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه خدمت‌رسانی و امور خیر، گفت: سازمان اوقاف یکی از مهم‌ترین سازمان‌هایی است که باید در جمع خیرین باشد؛ از این جهت سهم وقف به همت خیرین، دانشمندان و پزشکان در حوزه‌های بهداشت و درمان باید ارتقا پیدا کند تا بتوانیم این مسیر را بهتر از گذشته طی کنیم و بار این مشکلات را از دوش مردم کم کنیم تا در نهایت اتفاقات خوبی در این حوزه رقم بخورد.

به دنبال جدی‌تر کردن مسئله امور خیر هستیم
وی با تأکید بر اینکه در سازمان اوقاف به دنبال جدی‌تر کردن مسئله امور خیر هستیم، ادامه داد: ما در حال توسعه مسئله خیر و امور وابسته به آن در سازمان اوقاف و امور خیریه هستیم و امیدوارم که بتوانیم افزایش بهره‌وری را در این حوزه بیش از گذشته شاهد باشیم.

عباسعلی کریمی نیز در این همایش با بیان اینکه مسئولیت‌پذیری اجتماعی نیازی است که در جامعه امروز ما و در همه زمان‌ها احساس می‌شود، گفت: مسئولیت‌پذیری اجتماعی امروز در جوامع پیشرفته از شاخصه‌های مهم به حساب می‌آید، تا جایی که حتی در دانشگاه‌های دنیا یکی از معیار‌های جذب هیئت علمی، داشتن پیشینه کار اجتماعی و عام المنفعه است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران ادامه داد: مسئولیت‌پذیری اجتماعی درکنار مسئولیت‌پذیری فردی و شخصی، در جوامع پیشرفته بسیار بها داده می‌شود، از این رو پذیرفتن مسئولیت اجتماعی بسیار با اهمیت است. مسئولیت‌پذیری در همه حوزه‌ها مهم است، اما زمانی که در حوزه سلامت وارد می‌شود، شیرین می‌شود و وقتی که در دوران دانشجویی صورت می‌گیرد، بسیار شیرین‌تر می‌شود و این از مزیت‌های این دوره است.

کریمی در پایان به قدیمی شدن ساختمان خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد و گفت: دانشگاه تهران چهار خوابگاه وقفی دارد که تاکنون حدود ۱۰ هزار دانشجو دانشگاه تهران در این خوابگاه‌ها زندگی دوران تحصیل خود را در آن گذرانده‌اند و امروز با گذشت ۵۰ سال این خوابگاه‌ها قدیمی شده و دانشگاه به تنهایی توان و بودجه لازم برای بازسازی آن‌ها را ندارد و به همین دلیل دست‌ یاری به سمت دوستانی که قادر به کمکمان هستند، دراز می‌کنیم.

‌بعد از این سخنان سید‌عباس پورهاشمی، قائم مقام مجمع خیرین سلامت کشور با بیان اینکه مردم ما همیشه در مواقع سختی و بحران به کمک دولت آمده‌اند تا مشکلات حل شود، گفت: مجمع خیرین سلامت ۱۰ سال پیش راه‌اندازی شد. در این مجمع، خیرین سالانه بیش از هزار میلیارد تومان کمک می‌کنند و امروز بیش از ۳۰۰ دفتر در کل کشور راه‌اندازی کرده‌ایم که این خدمات گسترده شود.
 
حضور بیش از ۱۰۰ هزار خیر در مجمع خیرین سلامت
وی ادامه داد: تا امروز این مجمع بیش از ۶ هزار میلیارد تومان به مردم برای درمان و تامین نیاز‌های سلامت خودشان کمک کرده است. در این مجمع بیش از صد هزار خیر ثبت‌نام کرده‌اند و حدود ۷ هزار خیر هم به صورت داوطلبانه در آن مشغول به فعالیت هستند.

قائم مقام مجمع خیرین سلامت کشور با اشاره به پروژ‌های نیمه تمام حوزه سلامت گفت: امروز بیش از ۲۷۰ پروژه در این حوزه وجود دارد که بخشی از آن‌ها انجام شده و بخش دیگری از آن در حال انجام است. اما بسیاری از این پروژه‌ها بر زمنی مانده و به دلیلی نیاز‌های مالی نیمه‌کاره رها شده‌اند و لذا میطلبد که خیرین توجه بیشتری به این موارد داشته باشند.
منبع: