آغاز مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)/ حضور بیش از ۵ هزار بانوی قرآنی در رقابت‌ها
دوازدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) با رقابت بیش از ۵ هزار بانوی قرآنی کشور در قم آغاز شد.
كدخبر: 44608
1397/09/26

به گزارش مبشرین به نقل از فارس؛ دوازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) با حضور بیش از ۵ هزار شرکت‌کننده در مجتمع یاوران مهدی(عج) شهر مقدس قم آغاز شد.

این دوره از مسابقات تنها رقابت آزاد در حوزه قرآن کریم است که با بیش از ۵ هزار شرکت‌کننده به یکی از بزرگترین مسابقات قرآن کشور تبدیل شده است. رقابت‌ها در ۹ سالن مجزا و به صورت همزمان با حضور بیش از ۴۰ نفر از داوران کشوری و بین‌المللی در رشته‌های حفظ کل، ۲۰ و ۱۰ جزء به همراه رشته‌های قرائت و ترتیل قرآن کریم برگزار می‌شود.

شهریار پرهیزکار از اساتید قرآن کریم در آیین افتتاحیه مسابقات طی سخنانی اظهار داشت: با نگاهی به رسانه‌ها‌ و رویدادها در کشور شاهد هستیم که هجمه بزرگی به مبانی دین و انقلاب در حال رخ دادن است و اینها تصادفی نیست و اگر کسی بخواهد منصفانه قضاوت کند هم اکنون دوران فتنه است.

وی ادامه داد: اهانت‌ها و بی‌ادبی‌هایی دانسته یا ندانسته نسبت به امور دینی مردم و جامعه صورت می‌گیرد و شبهه در مبانی اعتقادی اسلام اعم از تشیع و تسنن و انقلاب ایجاد می‌شود که دستور قرآن این است که «واذا قرات القرآن جعلنا بینک و بین الذین لایومنون بالاخره حجابا مستورا» یعنی زمانی که فتنه‌ها آمد، به قرآن روی آورید، لذا راه دوری از فتنه‌ها، نزدیک شدن به قرآن است.

وی بیان کرد: همانگونه که در قرآن آمده است وقتی قرآن می‌خوانید بین شما و کسانی که ایمان ندارند حجاب و پوششی قرار می‌دهیم آنان دسترسی به تو ندارند به این معنا که «و جعلنا علی قلوبهم اکنه ان یفقهوه و فی اذانهم و قرا و اذ ذکرت ربک فی القرآن وحده ولوا علی ادبارهم نفورا» وقتی پروردگارت را در قرآن یاد کنی اینها پشت به تو فرار می‌کنند.

استاد پرهیزکار در ادامه سخنان خود گفت: شایسته است خانم‌هایی که در فعالیت‌های قرآنی کوشا هستند نسبت به آموزش‌های لازم در زمینه حفظ و ترتیل قرآن بیشتر تلاش کنند چرا که تلاوت زیبا قلوب را به خود جلب می‌کند اما ترتیل‌خوانی قرآن برای بانوان و بخصوص حفظ قرآن، برای خانم‌ها اهمیت بیشتری دارد.

وی پیشنهاد کرد: اگر جوایز نفرات برتر حفظ قرآن را نسبت به قرائت قرآن به صورت چشم‌گیری افزایش یابد قطعا انگیزه‌ها و تلاش برای حفظ قرآن بیشتر می‌شود.

وی اظهارداشت: بانوان در رشته قرائت قرآن در ایران تنها درحد کشوری و در فضای خاص خواهران می‌توانند ایفای نقش کنند و امکان رقابت در عرصه بین‌المللی وجود ندارد لذا توصیه بنده به علاقمندان قرآنی این است که در زمینه حفظ قرآن و ترتیل آن تلاش خود را متمرکز کنند.

این قاری برجسته کشورمان گفت: زیباخوانی و ترتیل قرآن سفارش شده اما در کشور فرهنگ حفظ قرآن باید نسبت به قرائت قرآن ترویج بیشتری پیدا کند تا به اهداف انقلاب نزدیک‌تر شویم.

وی گفت: اینکه برخی از قاریان در کشور ما حافظ قرآن نیستند یک نقص است و در کشورهای اسلامی قاریان ممتاز، حتما حافظ قرآن هم هستند و حال آنکه ابتدا باید به حفظ قرآن بپردازند و سپس به عنوان یک قاری خود را مطرح کنند.

وی با بیان اینکه ترتیل‌خوانی گاهی مظلوم واقع می‌شود گفت: ترتیل‌خوانی نیازمند مهارت بسیار بالا و فنی است و اینگونه نیست که هر کس با قرائت آشنا باشد بتواند ترتیل خوبی هم بخواند.

استاد پرهیزکار در پایان تأکید کرد که فعالیت در زمینه ترتیل‌خوانی قرآن برای همه ممکن است و از این طریق می توان فعالیت گسترده تری را در جامعه رواج داد.

به گزارش فارس در این مراسم مرتضی نجفی قدسی مدیر‌عامل و محمد انصاری بنیانگذار دارالقرآن امام علی(ع) به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این دارالقرآن و مسابقات پرداختند و در ادامه پیام آیت‌الله نوری همدانی برای حاضران قرائت شد.

دوازدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) دقایقی پیش و پس از برگزاری آیین افتتاحیه رسماً کار خود را آغاز کرد.

منبع: