آیت‌الله صفایی بوشهری:
مدیریت مساجد با توجه به شرایط معاصر ضروری است
امام جمعه بوشهر نبود تعریف مسجد تراز اسلامی را بزرگترین آسیب مساجد در شرایط کنونی انقلاب و جهان دانست و افزود: با توجه به شرایط معاصر مدیریت مساجد ضروری است.
كدخبر: 44288
1397/09/18

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر با بیان اینکه در مساجد چیزی به نام مدیریت وجود ندارد، اظهار کرد: وقتی ما در مسجد مدیریت نداریم نمی‌توان به دنبال نواقص مدیریتی در آن باشیم.
وی مدیریت را یک مفهوم دقیق و کاربردی دانست و بیان کرد که این علم تمام امکانات مادی و منابع انسانی را سازماندهی و به صورت نظام‌مند به سوی هدف پیش می‌برد، در مساجد ما چنین مفهومی وجود ندارد.
آیت‌الله صفایی بوشهری با تأکید بر لزوم وجود مدیریت در مساجد عنوان کرد: مساجد ما به صورت سنتی و نامنظم کار خود را پیش برده و با همین شرایط هم موفق بوده اند، اما با توجه به شرایط معاصر مدیریت مساجد ضروری است.
وی در رابطه با وجود نهاد‌های مختلف در مساجد نیز اظهار کرد: این نهاد‌هایی که در درون مساجد وجود دارند مانند بسیج یا کانون‌های فرهنگی و هنری این‌ها یک فرصت برای امام جماعت مسجد هستند اگر امام جماعت بتواند از این فرصت‌ها استفاده کند می‌تواند هم به مسجد رونق بخشیده و هم برای آن‌ها جاذبه ایجاد کند و هم اینکه جمعیت را به صورت نظام‌مند به اهداف خود برساند. اما چون تعریف ذاتی و اعتقادی نشده اعتماد به برخی آن‌ها دچار مشکل است. این نهاد‌ها مانع مسجد نبوده و حامی هستند و می‌توانند به تحقق اهداف مساجد کمک کنند.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر بیان کرد: بزرگترین آسیب مساجد ما این است که برای مسجد تراز اسلامی و شرایط کنونی جهان تعریف نداریم و هرکس مسجد را با دیدگاه خود تعریف کرده و هر برنامه‌ای که اجرا می‌شود با یک معیار سنتی و جاذبه‌های کوچک اجرا می‌شود؛ در حالیکه مسجد در شرایط کنونی یعنی مسجدی که مظهر نجات و کمال انسان است که محل تحقق تمدن اسلامی است چنانکه مسجد النبی در صدر اسلام چنین مسجدی بوده است.
وی یادآور شد: ما باید تعریف صحیحی از مسجد تراز اسلامی در جهان معاصر به ویژه در شرایط کنونی انقلاب داشته باشیم و مدیریت‌ها را برای تحقق این شرایط انجام دهیم.

منبع: