ارائه ۸ مقاله در اولین روز از چهاردهمین نشست شورای عالی قرآن
در اولین روز از برگزاری چهاردهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن با حضور استادان، قاریان، حافظان، مؤذنان و دعاخوانان ممتاز کشور۸ مقاله ارائه شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
كدخبر: 44223
1397/09/17

به گزارش مبشرین به نقل از مهر، آیین افتتاحیه چهاردهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن روز ۱۵ آذر ماه در حسینیه الزهرا (س) با حضور استادان، قاریان، حافظان، مؤذنان و دعاخوانان ممتاز کشور برگزار شد.

تلاوت طلیعه این جلسه را سید مصطفی حسینی قاری بین المللی  بر عهده داشت.

پس از آن، سید علی سرابی قائم مقام شورای عالی قرآن  به تشریح برنامه‌های این نشست پرداخت و گفت: برنامه‌های چهاردهمین نشست تخصصی استادان، قاریان، حافظان، موذنان و دعاخوانان ممتاز کشور در دو بخش انجام می‌شود. در بخش اول به موضوع «دعا» و «اذان» و در بخش دوم به جمع‌بندی کاربردی از موضوع «ترتیل» (که موضوع نشست سال قبل بود)، پرداخته خواهد شد.

در ادامه، عباس انجام دبیر کمیته تخصصی دعا و اذان روند ارائه مقالات را تبیین کرد و گفت: مقالات نشست چهاردهم محصول جلسات متعدد کمیته‌های فنی و تخصصی است که از سال گذشته بدین‌سو با حضور استادان ممتاز تهیه شده است

انجام در بخشی از سخنان خویش، اظهار امیدواری کرد: برگزاری این نشست و همکاری بیش از پیش مدیران رسانه ملی به ارتقاء وضعیت تولید و پخش دعا و اذان از این رسانه بیانجامد.

سپس نخستین مقاله نشست چهاردهم، توسط محسن یاراحمدی ارائه شد.

اولین مقاله چهاردهمین نشست تخصصی استادان، قاریان، حافظان، مؤذنان و دعاخوانان ممتاز کشور در موضوع «جایگاه نغمات و مقامات در اذان» توسط محسن یاراحمدی ارائه شد.

محسن یار احمدی با بیان اینکه اذان از زﯾﺒﺎﺗﺮﯾﻦ ﻫﻨﺮﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﺒﺎرات آن دارای ﻣﻀﺎﻣﯿﻦ ﺑﻠﻨﺪ ﺗﻮﺣﯿﺪی و در ﻋﯿﻦ ﺣﺎل ﺻﻼﺑﺘﯽ وﺻﻒ ﻧﺎﺷﺪﻧﯽ اﺳﺖ گفت: ﮐﻨﺎر ﻫﻢ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻦ اﯾﻦ دو وﯾﮋﮔﯽ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪه ﻣﺆذﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﯽﺧﻮاﻫﺪ ﺑﺎ ﺻﺪای ﺧﻮش اذان ﺑﺨﻮاﻧﺪ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻋﺮﻓﺎﻧﯽ ﺑﻮدن ﻓﻀﺎی اذان ﺗﻮﺟﻪ ﮐﻨﺪ و ﻫﻢ ﺣﺲ ﺻﻼﺑﺖ و دﻋﻮت ﺑﻪ ﻧﻤﺎز را ﺑﻪ دل های ﻣﺆﻣﻨﯿﻦ اﻟﻘﺎ ﻧﻤﺎﯾﺪ. 

یاراحمدی افزود: اﯾﺠﺎد ﺳﺒﮏﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ اذان ﻧﯿﺰ ﻧﺎﻇﺮ ﺑﺮ اﯾﻦ دو وﯾﮋﮔﯽ اﺳﺖ. 

وی در ادامه پیشنهاد کرد: قاریان و مؤذنین، در ارائه اذان، از ﺳﺒﮏﻫﺎی ﻟﺤﻨﯽ اﯾﺮاﻧﯽ و ﻋﺮﺑﯽ ﺑﻪ ﺷﯿﻮهﻫﺎی ﺗﻠﻔﯿﻘﯽ و ﺗﺮﮐﯿﺒﺎت ﻟﺤﻨﯽ ﻧﯿﺰ استفاده کنند.

در ادامه مقالاتی با موضوع های مختلف ارائه شد که » اقتضائات رسانهای تولید و پخش اذان از صدا و سیما «از سوی احمد ابوالقاسمی،»گزارش تحقیق میدانی انجام شده در مورد نگاه و ذائقه مخاطبان در ارزیابی و رتبهبندی اذانها« با ارائه حسن مختاری،»جایگاه صوت در قرائت دعا« از سوی مهی دغاغله،«جایگاه لحن بیانی و مقامی و لحن و لهجه عربی و غیرعربی در قرائت دعا « از رضا روانبخش،»ویژگیهای سبکهای مختلف دعاخوانی و تأثیر اقتضائات فرهنگی در شکلگیری این سبکها« از سید امین میرزایی و »تفاوتهای اجرای دعا در محافل و صدا و سیما« از عباس انجام ارائه شد و حاضران در چهاردهمین نشست، این مقاله را مورد نقد و تحلیل قرار دادند که سوال‌ها و ابهام‌های حاضران درباره مطالب ارائه شده را پاسخ دادند.

همچنین در انتهای این روز آلبو مناجات فارسی با صدای حسن عبدی رونمایی شد.

منبع: