برگزیدگان و استادان در زمینه قرآن، دعا و اذان معرفی شدند
چهاردهمین نشست تخصصی شورای استادان، قاریان، حافظان، موذنان و دعاخوانان ممتاز کشور عصر جمعه با معرفی برگزیدگان و تجلیل از بزرگان این عرصه ها به کار خود پایان داد.
كدخبر: 44218
1397/09/17

به گزارش مبشرین به نقل از ایرنا، در این آیین که عصر جمعه در حسینیه الزهرا (س) مجتمع امام خمینی (ره) تهران با حضور استادان و نخبگان قرآنی برگزار شد و از آن به عنوان نشست شورای عالی قرآن نیز یاد می شود، از خانواده استادان مرحوم «رحیم موذن زاده اردبیلی، محمد آقاتی، حسین صبحدل، عباس صالحی و محمد غفاری» تجلیل شد.
همچنین «جواد رفیعی، سیدقاسم موسوی قهار و حجت الاسلام سیدرسول موسوی واعظ» در این آیین قدردانی شد.
در اختتامیه چهاردهمین نشست تخصصی شورای استادان، قاریان، حافظان، موذنان و دعاخوانان ممتاز کشور صاحبان مقالات برگزیده ارایه شده به این نشست تخصصی معرفی شدند.
«حسینعلی قیصری» و «سیده مژگان فلاحی مقدم» برای مقاله آداب دعاخوانی، «روح الله فرجی» برای بازاندیشی درباره ملاک ها و معیارهای پخش اذان از رسانه ملی و «مهدی علم خواه» برای مقاله جستارهایی در مورد اذن گویی، دعا و ترتیل خوانی رتبه های برتر بخش مقالات را به دست آوردند.
همچنین به قاریان و مدرسان، گواهینامه چهاردهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن اعطا شد.
«حسن مختاری حسن آباد» از یزد، «علی اکبر کاظمی» از تهران و «نصرت الله حسینی» گواهینامه مدرس درجه یک «گرایش تنغیم» را گرفتند.
«محسن قاسمی» از تهران نیز گواهینامه قاری درجه دو را دریافت کرد.
از «محمدحسین سعیدیان، غلامرضا شاه میوه اصفهانی، مهدی دغاغله و همچنین احمد ابوالقاسمی، سیدامین میرزایی، سعید رحمانی و عباس انجام، علی اصغر شعاعی، نصرت الله حسینی، مرتضی توکلی، محسن یاراحمدی، حسن مختاری و رضا روانبخش» به سبب ارایه مقاله به چهاردهمین نشست شورای عالی قرآن قدردانی شد.
پخش 2 اذان «وحید وکیلی» و «هاشم روغنی» و رونمایی از پایگاه اطلاع‌رسانی جدید شورای عالی قرآن و دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم دیگر بخش های این آیین بود.

** کتاب آثار قرآنی این نشست، منتشر می شود
معاون اجرایی شورای عالی قرآن در این مراسم گفت: دیروز و امروز 14 مقاله تخصصی با موضوع اذان و دعا ارائه و میزگردی با موضوع ترتیل قرآن برگزار شد. همچنین از استادان صوت در 20 نوبت در کمیته‌های تخصصی پژوهش‌های جمعی ارائه کردند.
«محمدتقی میرزاجانی» افزود: خروجی این نشست در آینده‌ای نزدیک به کتاب مجموعه مقالات تبدیل می شود.
وی ادامه داد: برای پویایی بهتر قرائت قرآن باید به مبانی و دانش نظری هنرهای قرآنی نیز توجه جدی داشته باشیم.
«یک رکود یا کندی در زمینه ابداع و ابتکار نغمات قرآنی وجود دارد که گریبانگیر مصر نیز شده است و چاره‌ای جز بازنگری ندارد».
میرزاجانی ادامه داد: نشست‌های شورای عالی قرآن نیز از پارسال با همین رویکرد به تحلیل مبانی قرائت قرآن اختصاص یافت. البته باید دقت کرد که از آن طرف بوم نیفتیم و بین مهارت‌افزایی و دانش‌افزایی تعادل باشد.

منبع: