پروژه تحصیلات امامان جماعت در مساجد آلمان متوقف شد
برنامه دوره و تحصیلات امامان جماعت در آلمان به علت کمبود بودجه متوقف خواهد شد در حالیکه حزب سبز ها و حزبFDP مایل به حفظ آن هستند.
كدخبر: 44195
1397/09/15

به گزارش مبشرین به نقل از مهر، حدود هشت سال پیش مرکز الهیات اسلامی شهر اسنابروک (Osnabrück) برنامه ای را برای گذراندن دوره و تحصیلات امامان جماعت در آلمان به اجرا درآورد اما این برنامه در ماه سپتامبر، به علت کمبود بودجه متوقف خواهد شد در حالیکه  حزب سبز ها و حزبFDP  مایل به حفظ آن هستند.

در حال حاضر در آلمان بیش از ٢٠٠٠ امام برای مساجد مسلمانان وجود دارد.این تعداد فقط به مساجد وابسته هستند و زیر نظر دولت فدرال آلمان کار نمی کنند. علت این موضوع ثبت نشدن شغلی با نام امام برای مساجد در این کشور است و این رشته به عنوان یک حرفه در آلمان ثبت نشده و فاقد رسمیت به عنوان حرفه می باشد.

در واقع بسیاری از امامان مساجد از کشورهای اسلامی جهت برگزاری نماز در مساجد و وعظ به آلمان فرستاده شده اند. البته در میان امامان هستند کسانی که به صورت داوطلبانه مشغول به کار هستند و برای این کار حقوقی دریافت نمی کنند. برخی نیز به صورت پاره وقت و عده ای نیز به صورت تمام وقت در مساجد بزرگ فعال می باشند. 
دقیقاً ١٥٠ مرد و زن تحصیلات خود را در موسسه الهیات اسلامی اوسنابروک به اتمام رسانیده اند و هزینه های تحصیلات امامان تا کنون از اداره مهاجرت و پناهندگی آلمان بامف (BAMF) تامین شده است.

این پروژه به واسطه مدیریت پروفسور بولنت اوکار (Bülent Ucar) اجرایی می شد. اوکار  در جایی به این نکته اشاره می کند: «به عنوان راه حلی موقت می توان سمینارهایی خارج از دانشگاه برای ادامه تعلیمات برگزار کرد اما منابع مالی محدود قدرت اجرای چنین برنامه هایی را نیز از ما سلب می کند.» هدف اولیه از ایجاد پروژه تحصیل امامان در آلمان از سوی احزابی چون FDP، AFD و سبز ها برای آموزش امامان، در اصل کنترل قدرت مساجد در آلمان و کمتر کردن رشد افراطی گری و در پی آن پیشگیری از حوادث نگران کننده در این کشور بوده است. اکنون برای ادامه این پروژه حزب AFD  خواهان تامین بودجه از دولت های اسلامی لیبرال است.

 پیگیری این پروژه البته برای دولت فدرال امری کم اهمیت نیست زیرا به طور خاص برای نسلی که در آلمان به دنیا آمده اند نیاز به امامانی هست که آشنایی کامل به کشور و زبان آلمانی داشته باشند. برای این منظور است که بیورن فورسترلینگ (Björn Försterling)، یکی از متخصصان آموزش از حزب FDP،  بر این باور است که تحصیلات امامان در آلمان امری اجتناب ناپذیر و ضروری است به طوریکه حتی در قرارداد ائتلاف بین احزاب،تمایل به تحصیلات امام بیان شده و آمده است امامانی که در سال ٢٠١٠ در این کشور به رسمیت شناخته شده اند میبایست به صورت پایه ای در دانشگاه اسنابروک به تحصیلات بپردازند.

رئوف سیلان محقق مذهبی و مربی دینی- اسلامی دانشگاه اسنابروک نیز حفظ این پروژه را گامی بزرگ در جهت ادغام جامعه مسلمان با جامعه آلمانی می داند چراکه او معتقد است اکثر اقامه کنندگان نماز در مساجد آلمان تسلط اندکی بر زبان آلمانی دارند و تحصیلات دانشگاهی کمکی بزرگ برای محقق شدن این امر خواهد بود. تمامی مردم آلمان با نسل های مهاجر قدیمی به خوبی آشنایی دارند. ترک هایی که در سالیان دورتر به آلمان مهاجرت کرده اند و بسیاری از آنان دیگر یک آلمانی به بشمار می آیند بالاخص که در مواردی نیز با یک آلمانی ازدواج کرده باشند اما زمانیکه فرزندان آنان به مدارس آلمانی میروند و با مشکلی روبه رو میشوند چرا برای یافتن پاسخ سوالات خود به سراغ امامان مساجد ترک زبان می روند؟ این نشان میدهد که ادغام در نسل های گذشته به درستی اتفاق نیافتاده است.

به رغم این کاهش منابع و توقف تدریس پیوسته کماکان در دانشگاه اسنابروک وعظ، فرهنگ آلمانی، پیشگیری از افراط گرایی و روابط حقوقی جزء برنامه های آموزشی اصلی برای امامان آینده ی مساجد می باشند.

منبع: