التماس می‌کردم من را بکشید/ روایت دردناک زندگی مسلمانان چین
دولت چین اخیراً اردوگاه‌هایی از این مهاجران در استان سین کیانگ ساخته است که در اصل نوعی زندان است که این مردم را تحت فشار گذاشته است.
كدخبر: 44192
1397/09/15

به گزارش مبشرین به نقل از روزنامه تلگراف، مسلمانان چین سال‌ها در استان سین کیانگ این کشور تحت نام قوم اویغورها زندگی کرده‌اند. این مسلمانان مهاجرانی از کشورهای همسایه هستند که در سال‌های اخیر با مشکلات زیادی از جمله سیاست‌های دولت کمونیستی چین روبرو هستند.

 

مردم اویغور از اقوام ترک و مسلمان سنی هستند. به غیر از استان سین کیانگ چین؛ مطابق آخرین آمارمربوط به سال ۲۰۰۹ میلادی، بخشی از اویغورها اینک ساکن کشور قزاقستان و بخشی کوچکی هم ساکن کشور قرقیزستان هستند.

 

دولت چین اخیراً اردوگاه‌هایی از این مهاجران در استان سین کیانگ ساخته است که در اصل نوعی زندان است که این مردم را تحت فشار گذاشته است. بسیاری از مسلمانان اویغور در این اردوگاه نگهداری می‌شوند و به گفته آنها شرایط اسفناکی در این مکان حاکم است.

 

مهرگل تورسوم یک زن 29 ساله اویغوری است که از شرایط غیرانسانی این اردوگاه‌ها می‌گوید و می‌گوید گاهی اوقات به ماموران چینی التماس می‌کنم که مرا بکشند چون طاقت شکنجه‌ها را ندارم. تورسوم می‌گوید چینی‌ها از تمام وسایل شکنجه برای تحت فشار گذاشتن اویغورها استفاده می‌کنند.

 

 

داستان این زن مسلمان چینی تنها داستان این روزهای استان غربی چین نیست. سازمان ملل در گزارشی به وضعیت دشوار مسلمانان چین در استان‌های غربی این کشور اشاره کرد و از دولت چین خواست سیاست‌های خود را در قبال یک میلیون اقلیت مسلمان این کشور حاضر در اردوگاه‌های موقت تغییر دهد.

 

در گزارشی نیز اعلام شده حدود دو میلیون مسلمان اویغور در اردوگاه‌های اجباری دولت چین زندگی می‌کنند.

حکومت مرکزی چین در سرکوب مسلمانان اویغور بسیار فعال بوده ‌است؛ به‌طوری‌که از ۹۳۸ مدرسه زبان عربی که در سال ۱۹۸۹ مشغول به کار بودند، آخرین مدرسه این گروه در ۱۹۹۶ توسط دولت چین تعطیل شد.

 

در سال ۲۰۰۵ نیز ۳۷ دانش آموز به جرم آموختن اسلام در کلاسهای آموزشی اسلام دستگیر شدند و دانشجویان به جرم فعالیت دینی از دانشگاه‌ها اخراج شدند./شبستان

منبع: