گروه «روسیه و جهان اسلام»؛ تاریخچه و رویکرد
گروه بینش استراتژیک «روسیه و جهان اسلام» از گروه‌های فعال در روسیه است که در سال ۲۰۰۶ به رهبری آکادمی «یوگنی پریماکف» آغاز به کار کرد.
كدخبر: 44184
1397/09/14

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا؛ جبرئیل نجفی، دانشجوی دکتری انستیتو دولتی «پوشکین» روسیه و دبیر علمی انجمن اسلامی دانشجویان مسکو در مطلبی آورده است: گروه بینش استراتژیک «روسیه و جهان اسلام» سال ۲۰۰۶ به رهبری آکادمی «یوگنی پریماکف» و به دستور «مینتیمر شایمیف»، نخستین رئیس‌جمهور تاتارستان آغاز به کار کرد. در ساختار این گروه فعالان اجتماعی و دولتی از ۳۳ کشور مسلمان جهان حضور دارند، هدایت این گروه در حال حاضر بر عهده رستم مینیخانف، رئیس‌جمهور تاتارستان است.

در سال ۲۰۱۴ میلادی به دستور رسمی ولادیمیر پوتین، رستم مینیخانف هدایت و رهبری این گروه در روسیه را برعهده گرفت. یوگنی پریماکف تا قبل از مرگش به عنوان دبیر افتخاری این گروه به کار خود ادامه داد.

استقبال پوتین

این گروه از زمان تأسیس نشست‌هایی را در شهرهای مسکو، کازان(قازان)، استانبول، جده و کویت برگزار کرده که با استقبال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه همراه شده است. از دیدگاه پوتین توسعه همکاری‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... روسیه با کشورهای مسلمان از اهمیت ویژه‌ای برای این کشور برخوردار است.‌

چهارمین نشست گروه بینش استراتژیک «روسیه و جهان اسلام» ۱۲ نوامبر ۲۰۱۸(۲۱ آبان‌ماه سال جاری) در شهر «ماخاچ قلعه»، پایتخت جمهوری داغستان روسیه برگزار شد. طبق اخبار خبرگزاری تاس روسیه در این نشست نمایندگانی از ۳۴ کشور جهان همچون مصر، ایران، ترکیه، اردن، مالزی، اندونزی، پاکستان، بنگلادش، امارات و کویت حضور داشتند. 

در این نشست به مباحثی از قبیل تشکیل مکتب «رهبران جوان جهان»، مقابله مشترک با تروریسم و جریان‌های افراطی و همچنین توسعه همکاری‌های همه جانبه روسیه و کشورهای مسلمان پرداخته و تأکید شد روسیه و کشورهای مسلمان شریک راهبردی در مبارزه با تروریسم هستند.

راه‌اندازی سایت

گروه بینش استراتژیک روسیه و جهان اسلام سایتی به آدرس«http://rusisworld.com/» راه‌اندازی کرده که هدف اصلی این سایت آشنایی مردم روسیه با مسائل فرهنگی و معنوی مسلمانان تمام نقاط جهان است، همچنین به دلیل اهمیت بالای تعاملات کارشناسان و همکاری بین کشورها همایش‌های بعدی نیز از سوی گروه بینش استراتژیک روسیه و جهان اسلام در هر سال در دستور کار قرار می‌گیرد.

روز یکشنبه یازدهم نوامبر ۲۰۱۸(۲۰ آبان) نیز حدود ۷۰ نفر از شرکت کنندگان نشست «روسیه و جهان اسلام» از قلعه تاریخی «نارین قلعه» و مسجد «الجامی» شهر دربند بازدید کردند. مسجد الجامی یکی از قدیمی‌ترین مساجد موجود در روسیه و در جهان بوده که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

گروه «روسیه و جهان اسلام»؛ تاریخچه و رویکردجبرئیل نجفی، نگارنده مطلب

شرکت‌کنندگان در این نشست نقش برجسته فدراسیون روسیه در مبارزه با تروریسم و در برقراری ثبات در خاورمیانه را مورد تأکید قرار دادند، نمایندگان  کشورهای مسلمان همچنین از طرف روسیه و رئیس گروه بینش استراتژیک روسیه و جهان اسلام و رئیس‌جمهور تاتارستان برای مهمان‌ نوازی و برگزاری نشست تشکر و قدردانی کرد.

در همین راستا با حمایت گروه بینش استراتژیک روسیه و جهان اسلام همایش بین‌المللی خبرنگاران کشورهای مسلمان علیه افراط ‌گرایی در هشتم دسامبر۲۰۱۵ در روسیه برگزار شد. در جریان این همایش موضوعات مربوط به پوشش بحران سوریه و تحولات خاورمیانه در رسانه‌ها، اهمیت شبکه‌‌های اجتماعی در مقابله با ایدئولوژی افراط‌ گرایی و گسترش فهم صحیح اسلام مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نشست بعدی گروه بینش استراتژیک «روسیه و جهان اسلام» به پیشنهاد نخستین رئیس‌جمهور تاتارستان ۲۹ و ۳۰ آگوست ۲۰۱۹(هفتم و هشتم شهریورماه سال آینده) در کازان، پایتخت تاتارستان برگزار خواهد شد. ۲۵ تا ۲۸ می ۲۰۱۶ نیز نشست این گروه در کازان برگزار شد که در آن کارشناسانی از سراسر روسیه و کشورهای مسلمان شرکت کردند.

دربند؛ کانون شیعیان

جبرئیل نجفی در ادامه مطلب به معرفی شهر «دربند» روسیه پرداخته و آورده است: دربند، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای روسیه و به عبارتی، تنها منطقه شیعه نشین این کشور است. این شهر به لحاظ اهمیت دومین شهر جمهوری داغستان و مرکز فرهنگی آن است که در حاشیه خزر و جنوبی‌ترین قسمت فدراسیون روسیه واقع شده است.

به پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، سال ۲۰۱۵ در این کشور، سال دربند نامیده و ۱,۸ میلیارد روبل برای برگزاری جشن دو هزارمین سالگرد تأسیس دربند هزینه شد و این افتخاری برای قدیمی‌ترین شهر روسیه است که توسط قباد ایرانی(از پادشاهان ساسانی) بنا شد.

در برخی متون، از دربند به عنوان دروازه ورود اسلام به منطقه قفقاز و روسیه یاد شده که به همین خاطر، آثاری از تمدن اسلامی در جای جای این شهر به چشم می‌خورد. موقعیت استراتژیک شهر دربند به عنوان دروازه قفقاز باعث شده است که در طول تاریخ اقوام و ملل زیادی از سراسر جهان را به خود جلب کند. در حال حاضر بسیاری از ساکنان مهاجرانی هستند که در گذشته به این شهر آمده و ماندگار شده‌اند. از این روست که روستاهای زیادی در اطراف این شهر وجود دارد که اقوام مختلفی با نزدیک به ۳۰ زبان در آن زندگی می‌کنند.

 مسلمانان دربند و مناطق اطراف سوگواری‌های محرم را با شکوه برگزار و دسته‌های عزاداری در نواحی مختلف شهر حرکت کرده و مردم سینه‌زنی می‌کنند. ایام اعیاد اسلامی مانند قربان و فطر نیز در دربند با شکوه برگزار می‌شود و مردم در این روزها با حضور گسترده در مساجد، عید را هر چه باشکوه‌تر برگزار می‌کنند.

منبع: