هیئت دولت سالی یک ساعت در خصوص نماز صحبت کنند
رئیس ستاد اقامه نماز خطاب به رئیس جمهور گفت: از ایشان می‌خواهم که در هیئت دولت حداقل سالی یک ساعت در خصوص اقامه نماز و مسائل آن صحبت کنند، امیدواریم برای نماز مصوبات جدیدی در هیئت دولت انجام شود.
كدخبر: 44173
1397/09/14
به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا؛ بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز با محور «شیوه‌ها و مهارت‌های دعوت به نماز» صبح امروز، چهارشنبه ۱۴ آذرماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور، سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش و منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و با قرائت متن پیام مقام معظم رهبری توسط آیت الله شاهچراغی، نماینده، ولی فقیه سمنان در این شهر آغاز شد.

حجت‌الاسلام قرائتی، در ابتدای این برنامه با اشاره به خاطره‌ای از حجت‌الاسلام انصاری از دیدارشان با امام خمینی(ره) گفت: در ساعت‌های آخر عمر امام خمینی ایشان به آقای انصاری می‌گویند که اگر چشم من خواب رفت، من را برای نماز بیدار کن؛ ایشان هم می‌گویند چشم؛ اما زمانی که اذان پخش می‌شود آقای انصاری بالای سر امام می‌رسند و با خودشان می‌گویند که دلشان نمی‌آید خواب امام را بر هم بزنند و ایشان را بیدار نمی‌کنند. امام خمینی بعد از ۱۰ دقیقه بیدار می‌شوند و ساعت اذان را می‌پرسند که آیا ظهر شده است؟ آقای انصاری می‌گویند که بله ۱۰ دقیقه پیش ظهر شد و امام با ناراحتی به ایشان می‌گویند مگر از شما نخواستم که من را برای نماز بیدار کنید، چرا باعث شدید در این آخر عمر ۱۰ دقیقه از نماز اول وقت جا بمانم؛ همین رفتار‌ها و توجهات بود که انقلاب اسلامی را نگه‌داشت.

وی افزود: برگزاری این همایش‌ها، اجلاس‌ها و مانند این‌ها مهم نیست؛ آنچه که مهم است و به نماز اصالت می‌دهد عمل به آن است. یک اسکناس بخاطر نخی که دارد ارزش پیدا می‌کند وگرنه کاغذی بیش نیست؛ اگر آن نخ را نداشته باشد بی ارزش است؛ ما باید سعی کنیم مسئله نماز را حل کنیم.

رئیس ستاد اقامه نماز در ادامه با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری در خصوص نماز ادامه داد: ایشان در جلسه‌ای به من فرمودند که وزرا و مدیران، مسئول اقامه نماز هستند. اما اگر وزیر به معاونش، معاون به مدیرش، مدیر به مسئول زیر دستش، آن را واگذار کند تنها در صورتی موفق خواهد بود که به فردی دلسوز، فاضل، عاشق، انگیزه‌مند و مسئول آن را بسپارد. مسئله اینجا در اختیار گذاشتن اختیارات است.

حجت‌الاسلام قرائتی ادامه داد: آقای رفسنجانی زمانی که مسئولیت ریاست جمهوری را برعهده داشتند، دستوری را به من دادند که از همه امکانات برای اقامه نماز استفاده کنید. من هم این نکته را به اطلاع مقام معظم رهبری رساندم و ایشان هم ضمن تاکید فرمودند که همین‌کار را بکنید و از همه امکانات برای اقامه نماز استفاده کنید.
 
اگر نماز احیا شود، فحشا و منکر کم خواهد شد
وی با تاکید بر اینکه اگر نماز احیا شود، فحشا و منکر کم خواهد شد، افزود: با اقامه نماز است که این آسیب‌ها کمتر می‌شود و در این صورت کار قوه قضائیه و دادگاه‌ها کم می‌شود. در نماز همه چیز وجود دارد و همه آموزه‌های اخلاقی را از نماز می‌توانیم فرا بگیریم.

رئیس ستاد اقامه نماز تصریح کرد: در نماز همه چیز از ماه و خورشید گرفته برای وقت نماز تا خاک برای تیمم، آب برای وضو، ازدواج، ورزش، مسواک، خوش‌بویی، بهداشت، حضور در صحنه سیاسی، عدالت، نظم، حق حیوان و احترام کودک آمده است و شما چیزی را پیدا نمی‌کنید که در نماز وجود نداشته باشد.
 
نماز یک مهندسی است و هرچه هست در نماز است
حجت‌الاسلام قرائتی اضافه کرد: نماز یک مهندسی است و هرچه هست در نماز است. چه آمپول اثرگذاری است که وقتی از پدیده‌های الهی می‌ترسیم می‌گویند نماز آیات بخوان؛ یا اگر زلزله می‌آید می‌گویند نماز بخوان؛ این چه آمپول آرامش بخشی است که اسلام به ما تاکید می‌کند. اگر کودکی به دنیا می‌آید در گوش او اذان اقامه می‌خوانند و می‌گویند نماز شکر بجای آورید.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه باید مسئله نماز در کشور را به‌گونه‌ای حل کنیم که کشور‌های همسایه به ما متلک نگویند، ادامه داد: آن‌ها می‌گویند که مهتابی و نور سبز را برای مکان‌های مقدس مانند مسجد و امثال آن استفاده می‌کنیم، اما شما ایرانی‌ها آن را سردر کله‌پاچه‌فروشی‌ها می‌زنید؛ وقتی تحقیق کردم دیدم که درست می‌گویند؛ غرور دینی ما به ما این اجازه را نمی‌دهد که کشور‌هایی مثل دبی و امثال آن بخواهند در زمینه‌های اعتقادی به ما متلک بگویند.

رئیس ستاد اقامه نماز در ادامه با بیان اینکه امام حسین (ع)، تیر‌های بسیار خورد، اما نمازش را ضایع نکرد، افزود: ایشان نماز شکسته خواندند و در این نماز بیش از ۳۵ تیر به بدنشان اصابت کرد، اما نمازشان را ضایع نکردند. نماز ایشان برای ما نکته بود.
 
وی با تاکید بر اینکه اگر نماز ضایع شود همه چیز ضایع خواهد شد، اظهار کرد: یکی از دلایل محرومیت نماز این است که فردی مانند من مسئولیت آن را بر عهده دارم چراکه تا به حال دو رکعت نماز با توجه نخوانده‌ام. همه باید در اقامه نماز مسئول باشیم چراکه نماز نه برای من است و نه برای شخص خاصی، نماز برای همه مردم است.

حجت‌الاسلام قرائتی سخن خود را با فعالیت ۳۰۰ نفر به صورت داوطلبانه در ستاد اقامه نماز ادامه داد و گفت: این افراد به صورت افتخاری و بدون دریافت هیچ هزینه‌ای برای برپایی و اقامه نماز با ما همکاری می‌کنند. جمعی فرهیخته که به‌خاطر احیای نماز از وقت و کارشان زده‌اند و در این مسیر وارد شده‌اند. نماز باید همگانی باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز در ادامه با بیان اینکه نماز باید در همه کشور احیا شود و در شهرک‌های جدید مساجد و نمازخانه‌ها به صورت مداوم باز باشند، گفت: امروز خدام مساجد بعد از نماز به سرعت درب‌های مساجد را می‌بندند، وقتی علت را می‌پرسیم می‌گویند مگر چقدر به ما می‌دهند که بخواهیم تمام وقتمان را برای بازبودن مسجد و خدمت در آن بگذاریم. در اینجا اوقاف باید ضمن تامین خادمان مسجد مسئله آن‌ها را حل کند.
 
خادمان مساجد باید افرادی فرهیخته باشند
وی با تاکید بر اینکه خادمان مساجد باید افرادی فرهیخته باشند، ادامه داد: حضرت زکریا و حضرت مریم خادمان مسجد بودند. اما امروز خادمان مساجد ما چه کسانی هستند؟ افرادی که معمولا بی‌سواد هستند و یا اینکه بازنشسته و سن بالایی دارند. نباید بگذاریم که افراد بی‌سواد و بی‌تجربه در امور مذهبی خادم مسجد باشند و این مسئولیت را برعهده بگیرند؛ لذا باید برای نماز حساسیت خرج کنیم و غیرت دینی خودمان در این خصوص حفظ کنیم.

حجت‌الاسلام قرائتی در این اجلاس خطاب به رئیس جمهور گفت: از رئیس جمهوری می‌خواهم که در هیئت دولت حداقل سالی یک ساعت در خصوص اقامه نماز و مسائل آن صحبت کنند. نماز مثل تمبر می‌ماند و اگر در سال یک ساعت درخصوص نماز صحبت کنند و آنجایی که تشکر لازم است، تشکر علنی کنند و در جایی که ضعفی می‌بینند گزارش بدهند، قطعا وضعیت مطلوب‌تری را شاهد خواهیم بود. امیدواریم برای نماز هم مصوبات جدیدی در هیئت دولت انجام شود.

بر اساس گزارش ایکنا؛ در ادامه این مراسم که در حال برگزاری است با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور، از ۱۵ فرد و دستگاه برگزیده در این اجلاس با اهدای لوح تقدیر، تجلیل شد.

بر این اساس از وزارت کشور به دلیل تدوین و ابلاغ بخشنامه ۱۲ ماده‌ای کمک به برگزاری اجلاس‌های استانی و شهرستانی با موضوعیت نماز، علیرضا بیرانوند به عنوان ورزشکار نمونه نمازی، سازمان بهزیستی به خاطر آموزش و توانمند سازی مدیران و مربیان مهد‌های کودک و تهیه محتوا برای نابینایان و ناشنوایان، سید محمد مهدی موسوی محب به عنوان نوجوان نمونه نمازی، وزارت آموزش و پرورش به لحاظ آموزش و توانمندسازی آموزش‌یاران نهضت سواد آموزی و مدیران مدارس و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری با موضوع نماز، سید موسی بلادیان رئیس ستاد اقامه نماز خوزستان به خاطر ۲۸ سال خدمت داوطلبانه و افتخاری در ستاد اقامه نماز، وزارت راه و شهرسازی برای ارتقا سطح کیفی و کمی نمازخانه فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های ریلی، خانم معصومه بهرامی به لحاظ تجربه موفق در جذب دانش آموزان به نماز، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به خاطر اقدامات ویژه نمازی در فضای مجازی و قاسم شریفی به خاطر اقدام ویژه در آموزش نماز در مدارس استان سمنان و نیز از کمیته امداد امام خمینی (ره)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت نیرو، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان زندان‌ها، اقدامات تامینی و تربیتی کشور تجلیل به عمل آمد.

به گزارش ایکنا؛ این اجلاس یک‌روزه در دو نوبت صبح و عصر پیگیری می‌شود و تجلیل‌ها نیز در دو بخش محتوایی و دو نوبت زمانی در حال انجام است. بخشی از تجلیل‌ها به سازمان‌ها، نهاد‌ها و خبرگزاری‌های برتر در امر ترویج اقامه نماز اختصاص دارد. در بخش دیگر تجلیل‌ها نیز به صاحبان مقالات برتر و شخصیت‌های مؤثر در اقامه نماز پرداخته می‌شود.


در نوبت عصر نیز دو نفر از وزرای هیئت دولت، آقایان بطحایی و غلامی، وزرای آموزش و پروش و علوم، به سخنرانی می‌پردازند. همچنین میزگردی تخصصی و جذاب با حضور فرهیختگان و پژوهشگران نماز برگزار می‌شود که جدیدترین مباحث درباره شیوه‌ها و مهارت‌های دعوت به نماز را مطرح می‌کنند. بیست‌وهفتمین اجلاس سراسری نماز از شبکه قرآن سیما، شبکه استانی سمنان، شبکه شما و رادیو معارف مستقیماً پخش می‌شود.

منبع: