به همت حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) انجام می‌شود؛
پژوهش‌‌های تخصصی برای تحقق سبک زندگی اسلامی
حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) یکی از مراکز حوزوی تهران است که به پژوهش‌های تخصصی برای تحقق سبک زندگی اسلامی اهتمام دارد؛ پژوهش‌های این مرکز در کنار پژوهش‌ها و ایده‌های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چهارمین همایش ملی میثاق علوی را پشتیبانی می‌کند.
كدخبر: 44172
1397/09/14

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا؛ چهارمین همایش ملی میثاق علوی با رویکرد «پایبندی اعضای خانواده به حقوق متقابل و نقش آن در تحقق سبک زندگی اسلامی» به همت حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در اسفند سال جاری برگزار می‌شود.

تحکیم بنیاد خانواده و ترویج سبک زندگی اسلامی از جمله مأموریت‌های ایکناست. به همین منظور در سلسله مصاحبه‌هایی به واکاوی این همایش می‌پردازیم؛ در این راستا با ملیحه تعادلی، مدرس حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، که از اعضای شورای علمی این همایش است، به گفت‌وگو پرداختیم:

مبنای اصلی چهارمین همایش ملی میثاق علوی قرآن کریم و نهج‌البلاغه است؛ حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) چهار گروه پژوهشی دارد و هر ساله طلبه‌های این حوزه موظف‌اند با انتخاب یک موضوع ذیل یکی از این چهار گروه کار پژوهشی ارائه دهند. در حال حاضر گروه نهج‌البلاغه فعالیت‌ها و ایده‌های شاخصی دارد که نتایج حاصل از آن انگیزه و پشتوانه خوبی برای چهارمین همایش ملی میثاق علوی محسوب می‌شود؛ البته هر یک از استادان و تمام ۷۰ طلبه حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) در این همایش با انجام فعالیت علمی، ارائه مقاله و ایده، فعالیت اجرایی و ... مشارکت می‌کنند.

از طرفی فعالیت‌های علمی و پژوهشی مرکز تحقیقات امام علی(ع) وابسته به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز پشتوانه پژوهشی همایش میثاق محسوب می‌شود.

البته به منظور انتخاب سرفصل‌ها و محورهای همایش روندی چندماهه سپری شد و جلسات اولیه آن در حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) با حضور استادان حوزه و شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور، رئیس بنیاد نهج‌البلاغه و دکتر مصطفی دلشاد تهرانی، پژوهشگر دینی، برگزار شد. سپس پنج جلسه در پژوهشگاه علوم انسانی و با حضور پنج عضو هیئت علمی این پژوهشگاه تشکیل و محورها نهایی شد.

مبانی حقوق متقابل اعضای خانواده در راستای تحقق حیات طیبه از منظر نهج‌البلاغه یکی از اصلی‌ترین سرفصل‌های موضوعی همایش است که پژوهش تخصصی آن در گروه نهج‌البلاغه حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) دنبال می‌شود. همچنین وجوه مختلف حقوق متقابل اعضای خانواده از منظر فقهی و حقوقی یکی دیگر از سرفصل‌های همایش است که پژوهش آن در گروه فقه و حقوق در حال انجام است و بررسی این حقوق از منظر اخلاقی و اجتماعی نیز مهم است که به پژوهشگران آزاد سپرده شده است. علاوه بر این، پایبندی همسران به حقوق متقابل سرفصل دیگری است که طلبه‌های حوزه علمیه حضرت خدیجه‌(س) با همکاری یک استاد راهنما به تولید محتوا درباره آن می‌پردازند.

همچنین بحث فلسفه کودک نیز برای ما حائز اهمیت فراوان است. این بخش حق رشد همه‌جانبه کودک را بر مبنای حقوق متقابل والدین و کودکان مد نظر دارد و می‌تواند موضوعی بسیار به‌روز و کاربردی باشد که استادان حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) و دو تن از استادان مؤسسه حکمت صدرا آن را پیگیری می‌کنند.

یادآور می‌شود مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش ۳۰ آذرماه است و آثار در سه قالب پذیرفته می‌شوند: اول، به شکل مقاله؛ دوم، در قالب طراحی کانال و وب‌سایت با موضوع «ترویج پایبندی به حقوق متقابل اعضای خانواده» و سوم، در قالب طراحی کارگاه آموزشی، بروشور و فلش‌کارت. برگزیدگان نهایی روز ۱۵ اسفندماه سال جاری در پژوهشگاه علوم انسانی و در اختتامیه چهارمین همایش ملی میثاق مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

منبع: