آمریکا هم بالاخره رضایت داد
ارجاع پرونده مسلمانان روهینگیا به «دیوان بین المللی کیفری»
یک مجموعه حقوقی از وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که باید بین المللی دیوان کیفری جنایت مقامات میانماری در حق مسلمانان روهینگیا را بررسی کنند، زیرا این جنایت ها مصداق بارز «کشتار جمعی» است.
كدخبر: 44133
1397/09/14

به گزارش مبشرین به نقل از ینی شفق، گروه حقوق بین الملل و سیاست وزارت امور خارجه آمریکا پس از ماهها تحقیق درباره جنایت های مرتکب شده ضد مسلمانان روهینگیا با انتشار گزارشی اعلام کرد: اقدامات انجام شده ضد اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار، جنایت ضد بشریت، کشتار جمعی و جنایت جنگی است.

این گروه حقوقی که متشکل از 18 بازرس از 11 کشور است و مقر آن در واشنگتن است، برای گزارش خود بیش از یکهزار مصاحبه با اقلیت روهینگیایی در ارودگاههای پناهندگان انجام داده است.

 

دراین مصاحبه ها به مصادره مستغلات و زمین ها، اعمال محدودیت برای دستیابی به غذا، ازدواج، آزار و اذیت دینی، باج خواهی، تهدید به خشونت، ضرب و شتم، تجاوز و قتل اشاره شده است.

براساس این گزارش، با هرفردی که در این گزارش مصاحبه شده است، شاهد حملات گسترده  یا تخریب مستغلات یا اهانت به دینش بوده و 80 درصد از آنها حتی شاهد قتل اعضای خانواده یا دوستان و آشناهایشان بوده اند.

 

این مجموعه حقوقی در این گزارش خواستار اتخاذ گزینه ای سالم از نظر سیاسی و ایجاد مکانیسمی برای بررسی فوری این جنایت یا ارجاع فوری پرونده روهینگیا به دیوان بین المللی کیفری شدند.

بارزسان این مجموعه حقوقی دریافتند که پناهندگان روهینگیایی هنگام فرارشان به بنگلادش با تیراندازی از سوی نیروهای امنیتی میانمار روبه رو شدند.

 

براساس این گزارش، بالگردهای ارتش میانمار آنها را صید کردند و بر روی فراری های روهینگیایی آتش گشودند؛ همچنین ناوگان دریایی میانمار با استفاده از توپخانه اش قایق های روهینگیایی ها را هدف قرار می دهد تا آنها در دریا غرق شوند.

 

اما وزارت امور خارجه آمریکا با وجود استناد به گزارش این مجموعه حقوقی، حمله نظامی ضد مسلمانان روهینگیا را کشتار جمعی یا جنایت ضد بشریت، اعلام نکرده است، زیرا اگر واشنگتن از مصطلح «کشتار جمعی» برای توصیف اقدامات وحشیانه ضد روهینگیا استفاده کند، امکان دارد که ایالت متحده آمریکا ملزم به اجرای تدابیر سخت تر ضد میانمار شود.

از آگوست 2017 میلاید، ارتش میانمار و بودایی های تندرو، اقلیت مسلمان در اراکان را هدف قرار دادند و هزاران نفر را کشته اند و 826 هزار نفر به بنگلادش پناه بردند./شبستان

منبع: