غبارروبی رواق حضرت زهرا(س) حرم رضوی؛ پایان‌بخش همایش بانوان قرآن‌پژوه
پانزدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه با برگزاری مراسم نمادین غبارروبی رواق حضرت زهرا(س) واقع در صحن آزادی حرم مطهر رضوی به کار خود پایان داد.
كدخبر: 44016
1397/09/10
به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا؛ پانزدهمین همایش بین‌المللی «بانوان قرآن‌پژوه» در حالی به کار خود پایان داد که صبح روز جمعه نهم آذرماه، بانوان شرکت‌کننده در این همایش در دومین روز حضور خود در شهر مقدس مشهد، برای غبارروبی نمادین رواق حضرت زهرا(س) که در فضای زیرین صحن آزادی حرم واقع است، عازم مطهر حضرت علی‌بن موسی‌الرضا (ع) شدند. این مراسم با مداحی و ذکر مناقب حضرت رضا(ع) و فرزند گرامی‌شان امام جواد(ع) آغاز شد و پس از پایان این بخش، بانوان حاضر در رواق به صورت گروهی قسمت‌های مختلف این رواق نورانی را که مزین به نام حضرت زهرا (س) است، غبارروبی کردند.
غبارروبی رواق حضرت زهرا (س)؛ پایان‌بخش همایش بانوان قرآن‌پژوه در مشهد
گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

پانزدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه، به همت مرکز بانوان و امور خانواده آستان قدس رضوی و موسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) قم روز پنجشنبه، هشتم آذرماه، در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد. این همایش با محوریت قرآن و امام جواد(ع) برگزار و مشهد مقدس و حرم رضوی به عنوان میزبان این دوره از همایش انتخاب شدند.
 
نبود ترجمه همزمان برای خارجی‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبداللهیان، دبیر پانزدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه صبح امروز در مراسم غبارروبی رواق حضرت زهرا(س) در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره نقاط قوت برگزاری این همایش و استفاده از ظرفیت بانوان قرآن‌پژوه، اظهار کرد: بانوان فعال در عرصه قرآنی ظرفیت بالایی دارند و در ایام دیگری غیر از برگزاری همایش با آن‌ها در ارتباط هستیم و از پیشنهادات آنان استقبال می‌کنیم. نخست فراخوان‌های مقالاتی است که پس از ارزیابی در نشریه بینات چاپ و منتشر می‌شود، دیگری شرکت بانوان در محفل‌های قرآنی و کانون‌های یاسین است.

وی درباره چرایی نبود ترجمه همزمان برای مهمانان خارجی این همایش گفت: در این رابطه با بعضی سازمان‌ها در همایش‌های قبل همکاری داشتیم که متاسفانه در این دوره همکاری خوبی نداشتند و از این جهت همایش با ضعف مواجه شد.
 
گزارش اجمالی همایش پانزدهم

در این همایش در سه بخش و با حضور حدود ۷۰۰ نفر از بانوان قرآن‌پژوه از سراسر کشور و جمعی از مسئولان کشوری و استانی و با قرائت پیام آیت‌الله العظمی شیخ جعفر سبحانی برگزار شد. همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی به عنوان سخنران اصلی این همایش در توضیحاتی ضمن رد رویکرد‌های آسیب‌زای غربی در برخورد با مسائل زنان، غرب را متهم ردیف اول ضایع کردن حقوق زنان دانست و ایران را مدعی برافراشتن پرچم دفاع از حقوق زنان معرفی کرد.
غبارروبی رواق حضرت زهرا (س)؛ پایان‌بخش همایش بانوان قرآن‌پژوه در مشهد
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود قرآن را کتاب جدیدی که مختص عصر، زمان و مردم خاصی نیست، برشمرد و اظهار کرد: این کتاب به همه اعصار اختصاص دارد و هر سال بر اهلش در شب قدر نازل می‌شود، آن هم نه این واژگانی که در محضرش هستیم، بلکه بسیاری از معارف قرآن بر اهل آن روشن می‌شود. همان طور که همواره فیض امام رضا(ع) به کشور می‌رسد، اما برای کسی که دل بدهد، فرق دارد. باید پنجره دل بگشاییم تا نسیم رحمت قرآن و اهل بیت(ع) و امام رضا(ع) بر دل ما بوزد.
 
برگزیدگان همایش

در بخش دیگری از این همایش با حضور مسئولان، از ۱۵ بانوی ایرانی به نام‌های الهه هادیان رسنانی، علیّه رضاداد، آمنه شاهنده، فاضله میرغفوریان، نرجس توکلی محمدی، معصومه سادات حسینی میرصفی، صغری رادان، زینب رجبی دوانی، ناهید معقولی، زهره رئیس الساداتی، معصومه حاجی مقصودی کرمانی، شهناز اسکینی، فاطمه شفیعی رونیزی، اعظم غلامی و بهاره شعبانی و نیز از چهار بانوی خارجی فعال به نام‌های زکیه محمودی، بتول جبّار کاظم الجواد، هدی فخری احمد و امال خلف علی از کشورهای افغانستان و عراق در عرصه‌های مختلف قرآنی، با اهدای لوح تقدیر و جوایزی تجلیل و تقدیر به عمل آمد.
غبارروبی رواق حضرت زهرا (س)؛ پایان‌بخش همایش بانوان قرآن‌پژوه در مشهد
در این همایش همچنین دو مقاله برگزیده با عناوین «جایگاه قرآن و تفسیر در میراث فکری امام جواد(ع)» و «دلالت آیات قرآن کریم برای طرد جنسیت‌گرایی» ارائه شد.
 
گردآوری ۲۱ هزار پایان‌نامه قرآنی از سوی بانوان

صدیقه مهدوی‌کنی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در بخش دیگری از برگزاری این همایش درباره دستاورد‌ها و فعالیت‌های بانوان قرآن پژوه اظهار کرد: این همایش با هدف تکریم بانوان قرآن‌پژوه و پیشکسوت در رشته‌های مختلف قرآنی هرساله برگزار می‌شود که معرفی فعالان در حوزه‌های مختلف پژوهشی و فعالیت‌های هنری قرآنی نظیر تذهیب، سفال، قلم‌زنی، معرفی حافظان قرآن و ... از جمله مهم‌ترین دستاورد‌های و فعالیت‌های بانوان قرآن‌پژوه در جریان برگزاری این همایش در پانزده سال گذشته است.

به گفته وی بعد از انقلاب اسلامی اولین پایان‌نامه قرآنی در سال ۱۳۶۶ توسط یک بانو دفاع شد و از ثمرات انقلاب بود که امکان حضور در جامعه و فعالیت علمی برای بانوان متدین را فراهم کرد.

عضو هیئت علمی پردیس بانوان دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه تعداد پایان‌نامه‌های قرآنی بانوان ایرانی نسبت به دیگر کشور‌های اسلامی در سطح بالاتری است، گفت: تاکنون ۲۱ هزار پایان‌نامه قرآنی از سوی بانوان گردآوری شده است که یکی از فواید این کار جلوگیری از تکرار کار موازی در فعالیت‌های قرآنی است، ضمن اینکه خلا‌های موجود پژوهشی شناسایی می‌شود تا برای رفع آن اقدام شود.

مهدوی‌کنی درباره دیگر فعالیت‌های بانوان قرآن‌پژوه تصریح کرد: خانواده بزرگ یاسین تشکیل شده و هزاران نفر در این مجموعه ثبت‌نام کرده و در تلاوت این سوره هر روزه یکدیگر را همراهی می‌کنند، همچنین در بخش بین‌الملل، هر ساله تجلیل از بانوان شرکت‌کننده از دیگر کشور‌های اسلامی را در برنامه داریم که این ارتباط با بانوان دیگر کشور‌ها در انتقال پیام فعالیت‌های قرآنی بانوان قرآن‌پژوه ایران اسلامی و تلاش برای از بین رفتن ذهنیت و تهمت‌های ناروایی که درباره قرآن نسبت به شیعیان وارد می‌شود، موثر است.

در بخش دیگری از پانزدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه، پیام سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پانزدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه قرائت شد و نیز پس از آن و در نوبت دیگری از برگزاری این همایش، میزگردی به مناسبت بزرگداشت حجت‌الاسلام والمسلمین مرحوم احمد احمدی با حضور حجت‌الاسلام ذبیحی، رئیس سازمان سمت، حجت‌الاسلام مهدوی‌راد، عضو هیئت علمی دانشگاه، وحید احمدی، فرزند ایشان و احمدمسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران برگزار شد که در این نشست به ارائه ویژگی‌های بارز شخصیتی و فعالیت‌های شاخص و علمی مرحوم احمدی پرداختند و گفته شد که ایشان به ضرورت انجام کار قرآنی در جامعه برای بسط زندگی قرآنی توجه ویژه‌ای داشتند تا به آن حد که همه چیز را کنار می‌گذاشتند و در پی رفع مشکلات جامعه گام برمی‌داشتند.
غبارروبی رواق حضرت زهرا (س)؛ پایان‌بخش همایش بانوان قرآن‌پژوه در مشهد
یادآور می‌شود، تاکنون چهارده دوره از این همایش با حضور رؤسای قوای سه‌گانه در تهران برگزار شده و در هفتمین دوره این همایش، بانوان در حسینیه امام خمینی(ره) و در محضر رهبر معظم انقلاب حضور یافتند.
منبع: