آیت‌الله اراکی مطرح کرد
ضرورت تشکیل هیأتی از علمای ایران و ترکیه برای تدوین طرح تمدن اسلامی
رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از ضرورت تشکیل هیأتی از علمای دو کشور ایران و ترکیه برای تدوین طرح تمدن اسلامی و همکاری‌های بیشتر خبر داد.
كدخبر: 44010
1397/09/10

به گزارش مبشرین به نقل از فارس، نشست دو جانبه آیت‌الله اراکی رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی  با علی ارباش رئیس سازمان امور دینی کشور ترکیه و هیأت همراه در هتل آزادی تهران برگزار شد. 

در این نشست آیت‌الله اراکی ضمن خیرمقدم به هیأت ترکیه‌ای گفت: هنوز در جشن‌های میلاد پیامبر (ص) هستیم و امید است این میلاد منشاء خیر و برکت و وحدت برای جهان اسلام باشد.

نقش محوری ایران و ترکیه در تمدن اسلامی

وی اتحاد دو کشور ایران و ترکیه را سبب حل بسیاری از مشکلات جهان اسلام دانست و گفت: این دو کشور می‌توانند با اتحاد بسیاری از مشکلات را در جهان اسلام حل و وحدت حقیقی را ایجاد کنند. همچنین در قرون گذشته تمدن اسلامی از این دو کشور به سایر کشورها صادر شده و ایران و ترکیه نقش محوری در تمدن اسلامی در قرون گذشته‌ داشته‌اند.

ضرورت تشکیل هیأتی از علمای ایران و ترکیه برای تدوین طرح تمدن اسلامی

رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه بسیاری از فرهنگ و فعالیت‌های کشورهای اسلامی تأثیر گرفته از تمدن اسلامی است، گفت: ما اگر بتوانیم به طرحی مشترک از تمدن اسلامی دست پیدا کنیم، گام بزرگی در ایجاد این تمدن برداشته‌ایم. البته در این زمینه قبلاً همکاری‌هایی داشتیم که بهتر است ادامه پیدا کند.

وی به همکاری‌های مشترک با ریاست سابق امور دینی ترکیه اشاره کرد و گفت:‌ پیش از این دیدارهای متعددی با رئیس سابق امور دینی ترکیه داشتیم و در اجلاس مفصلی که با آنها و دیگر علمای کشور ترکیه داشتیم توانستیم به توافقاتی دست پیدا کنیم. همچنین مقرر شد هیأتی مشترک تشکیل شود تا راه حل مشترک برای حل مشکلات جهان اسلام و تدوین طرحی برای تمدن مشترک اسلامی به دست آوریم.

لزوم تشکیل کمیته‌ای مشترک برای ادامه همکاری‌های دو کشور

آیت‌الله اراکی با ارائه پیشنهادی مبنی بر ادامه همکاری‌ها گفت: امیدوارم در صورت موافقت آقای ارباش شورای علمایی که پیش از این تشکیل شده بود به فعالیت خود ادامه دهد و پیشنهاد می‌کنیم کمیته‌ای مشترک در این زمینه تشکیل شود تا ضمن ادامه فعالیت‌های قبل زمینه‌ همکاری‌های بیشتر را فراهم کند.

منبع: