عربستان و راهبردهای ناموفق در مدیریت موسم های حج
افراد آگاه و کارشناسان امور اداره جمعیت های انبوه، شکست راهبرد ریاض را ناشی از عدم مشارکت کارشناسان مسلمان متخصص در اداره موسم هایی حج در کنار سعودی ها دانستند.
كدخبر: 43951
1397/09/08

به گزارش مبشرین به نقل از شبستان، افراد آگاه و کارشناسان امور اداره جمعیت های انبوه، شکست راهبرد ریاض را ناشی از عدم مشارکت کارشناسان مسلمان متخصص در اداره موسم هایی حج در کنار سعودی ها و نیز اصرار آنها بر تکروی در این زمینه و نبود کارشناسان در این زمینه حساس و عدم به کارگیری فناوری های نوین به شکل حقیقی و صحیح که سهم فعال و موثری در اداره میلیونی زائران دارد، قلمداد می کنند.
بر اساس این گزارش، پیشتر مقامات سعودی دهها ایده و طرح را ترویج کردند که یکی پس از دیگری در این زمینه ناکام مانده اند.

اخیرا احمد الریاض مدیرکل شرکت «استمراریه» از همکاری جدید با وزارت حج و عمره سعودی برای فعال سازی سیستم الکترونیکی جدید در موسم حج آینده خبر داد که هدف از آن، ایجاد پایگاه  داده ها است که به پیش بینی بحران ها و تعامل با آن به شیوه سالم درخلال مدیریت موسم های حج و عمره کمک کند.


الریاض در سخنانی در جریان برگزاری کنفرانس بین المللی امنیت سعودی و پیشگیری از مخاطرات گفته بود سیستم جدید که شرکت با همکاری وزارت حج و عمره سعودی برای اجرای آن همکاری می کنند، احتمالا در موسم حج آینده به کارگرفته شود.


هدف از اجرای سیستم الکترونیکی جدید این است که حاجی یا عمره گذار، اطلاعات شخصی خود همچون سن، وضعیت جسمانی و بهداشتی خود را وارد کند که این مسئله به دستگاه های ذیربط اجازه می دهد تا بانکی از اطلاعات زائران بیت الله الحرام ایجاد کنند و طرف های ذیربط بتوانند وقوع بحران ها را ازطریق ارزیابی اطلاعات جمعیت های حجاج و عمره گذاران پیش بینی کرده و برای حل آن پیش از وخامت آن اقدام کنند.

ریاض اعتراف کرده است که این برنامه بر اساس یک راهبرد قدیمی حرکت می کند که سالها پیش در کشورهای جهان مورد استفاده قرار گرفته است، اما به این نکته اشاره کره است که علیرغم آن، این راهبرد در اداره موسم های حج که میلیون ها نفر حضور دارند، مورد استفاده قرار نگرفته بود.


به گفته مدیرکل شرکت استمراریه، تحقق انعطاف پذیری و نرمش در مناسک حج و عمره مستلزم آمادگی و قدرت پیش بینی و تعامل و سازگاری پادشاهی سعودی با تغییرات و حوادث ناگهانی و غافلگیرکننده است که این مسئله با تعریف سازمان ملل از انعطاف پذیری  و نرمش در عملیات مدیریت جمعیت های انبوه منسجم است.


وی تصریح کرد یکی از مشکلات ساماندهی و مدیریت جمعیت های حجاج در عربستان، نبود شهرهای هوشمندی است که به شکل گسترده به اداره جمعیت های انبوه کمک می کند.
کارشناسان علم مدیریت جمعیت های انبوه به ضرورت مشارکت کارشناسان جهان اسلام در مدیریت حج و عمره اشاره می کنند که شایسته مسلمانان باشد و ادای شعائر الهی از سوی آنها را تسهیل کند.

منبع: