صبح فردا در مشهد؛
۱۵ ایرانی و ۴ خارجی در همایش بانوان قرآن‌پژوه تجلیل می‌شوند
پانزدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه صبح فردا با محوریت قرآن و امام جواد(ع) و با تجلیل از ۱۵ بانوی فعال قرآنی ایرانی و ۴ خارجی به همت مرکز فرهنگی بانوان قرآن‌پژوه در مشهد مقدس برگزار می‌شود.
كدخبر: 43928
1397/09/07

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا؛ پانزدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه صبح فردا، هشتم آذرماه، با محوریت قرآن و امام جواد(ع) به همت مرکز فرهنگی بانوان قرآن‌پژوه در مشهد مقدس برگزار می‌شود. در ادامه یادداشت زکیه عبداللهیان، مدیر تکریم همایش، را می‌خوانید؛

همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه که در کشور پس از انقلاب اسلامی و صرفاً با موضوع بانوان قرآنی حرکتی بی‌نظیر است، تلاقی زنان و قرآن در جمهوری اسلامی است که تجلیل از نقش قرآنی بانوان به معنای بزرگداشت و تکریم محورِ نهاد خانواده و شخصیتی است که در پرورش نسل‌های مختلف می‌تواند اثرگذار باشد.
بانوان قرآن‌پژوه به معنای واقعی کلمه برخاسته از نهاد و آرمان انقلاب اسلامی و سرمایه گران‌سنگ جمهوری اسلامی هستند که برای به تصویر کشیدن جایگاه زنان عرصه دین و جامعه دینی باید مورد توجه جدی قرار گیرند.
ایده تأسیس این مرکز در یک جمع خانوادگی شکل گرفت و با پیگیری و تلاش بانوان فرهیخته در عرصه‌های مختلف قرآنی، پایهٔ همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه گذاشته شد که این خود نمونه‌ای از همان روحیه انقلابی است که باید با اتکا به توان و ظرفیت‌های موجود قدم برداشت که نصرت الهی نیز شامل آن خواهد بود.
پانزدهمین دوره همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه با رویکرد «امام جواد(ع) و قرآن» همچون گذشته توسط مرکز بانوان قرآن‌پژوه و مؤسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) در آذرماه امسال برگزار می‌شود و حدود ۵۰۰ بانوی قرآن‌پژوه از تهران و ۲۰۰ نفر از شهر مشهد در همایش امسال حضور خواهند یافت که ۲۰ نفر از بانوان قرآن‌پژوه در رشته‌های مختلف مورد تکریم قرار خواهند گرفت.
پژوهشگران و هنرمندان بانو که آثار برتری دارند افرادی هستند که می‌توانند به این همایش راه یابند. البته پژوهشگر قرآن ترجیحاً دکترای علوم قرآن و حدیث و مدرس باشد و مقالات ممتاز و نوآوری در تدریس یا تفسیر داشته باشد که اولویت تکریم در این همایش است.
در بخش هنر نیز هنرهای مختلف مانند خطاطی، معرق‌کاری، مشبک‌کاری، منبت‌کاری، تذهیب، نگارگری، گل و مرغ، سفال و... تاکنون مورد تکریم قرار گرفته‌اند و همین رشته‌ها برای این دوره نیز مطرح است و بانوان هنرمندی که هنر قرآنی در این زمینه‌ها داشته باشند که از برجستگی برخوردار باشد، مورد تکریم قرار خواهند گرفت.
تا به‌ حال اساتید زیادی در هر دو بخش تکریم شدند و البته در سایر رشته‌ها بانوانی که سال‌هاست در حفظ و قرائت فعالیت دارند و صاحب سبک هستند یا پیشکسوت‌اند و یا دارای آثار جدیدی توأم با نوآوری باشند، از تکریم‌شوندگان خواهند بود.
این نکته مهم است که بدانیم مرکز بانوان قرآن‌پژوه در طول سال با مراکز قرآنی، حوزه‌های علمیه خواهران، دانشگاه‌ها، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراکز استان‌ها در ارتباط است و اطلاعات و آثار بانوان قرآن‌پژوه را در چهار بخش «پژوهشگران قرآنی» در دو حوزه داخلی و خارجی، «چهره‌های شاخص هنرهای قرآنی» و «حافظان و قاریان، مدیران و مربیان و مفسران و داوران قرآن کریم» را دریافت می‌کند و در هم‌اندیشی با صاحب‌نظران و اساتید نفرات برتر را انتخاب می‌نماید.
این فرایند در این ۱۵ سال استمرار داشته و خوشبختانه با زیرساخت‌هایی که در ۱۴ سال گذشته فراهم‌ شده است، مرکز بانوان قرآن‌پژوه در طول سال، بعد از آنکه اطلاعات افراد جمع‌آوری می‌شود، از آنها رزومه دریافت می‌کند. سپس بازدید از آثار آنها را در دستور کار قرار می‌دهد و با چهره‌های شناسایی‌شده مصاحبه می‌کند تا در نهایت از بین گزینه‌های مطرح ۱۹ نفر در شورای عالی همایش توسط اساتید و صاحب‌نظران برگزیده تکریم شوند.
هر سال افراد زیادی به داوری می‌رسند، اما به دلیل تعداد بالای افراد شایسته و ظرفیت محدود همایش برای تکریم تنها ۱۹ نفر با حضور مقامات عالی‌رتبه نظام تجلیل می‌شوند. اما یک استثنا در بخش تکریم همایش وجود دارد و آن اینکه هر سال یک نفر از بانوان اهل تسنن و یک بانوی نابینا، سهمیه‌ای دارند که شورای عالی همایش برای تکریم‌شوندگان در نظر گرفته و این امر هر ساله محقق شده است و فقط مع‌الاسف در همایش پانزدهم از وجود بانوی اهل تسنن بی‌بهره ماندیم چون از بین گزینه‌ها کسی امتیاز تکریم را دریافت نکرد.
بخش بین‌الملل نیز هر ساله با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می‌شود که خانم‌های شاخص را به شورای عالی معرفی می‌کنند و در آنجا برگزیدگان برای تکریم تعیین می‌گردند. تاکنون از آمریکا، آرژانتین، چین، روسیه، قاره آفریقا و... تکریم شده‌اند که همچنان ارتباط این بانوان با مرکز بانوان قرآن‌پژوه برقرار است. امسال نیز دو بانو از حرم امامین جوادین توسط دفتر حضرت آیت‌الله‌العظمی سیستانی به مناسبت نامگذاری همایش معرفی می‌شوند و دو بانو از افغانستان و عراق نیز مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.
یکی از نقاط قوت و محاسن همایش تکریم از پیشکسوتان است که بانوان فرهیخته و برجسته‌ای بودند و هستند که گاه تنها یک بار در طول عمر با برکتشان مورد تکریم ملی قرار گرفتند و آن‌هم همین همایش بود. مانند بانو همایونی، سرکار خانم طاهایی، بانو گرجی و... که از مجتهدین و مفسرین و صاحبان سبک بودند.
برگزاری همایش بانوان قرآن‌پژوه ثمرات و نتایج ثانویه‌ای نیز دارد که ازجمله آنها می‌توان به بعد از تکریم اشاره کرد که بانوان منتخب، علاوه بر اینکه تشویق به ادامه فعالیت‌های قرآنی و توسعه آنها می‌شوند، در مراجعت به استان‌های مبدأ نیز مورد توجه قرار می‌گیرند و با اقبال و اثر بیشتری به‌ کار خود ادامه می‌دهند.
تجلیل از جوانان و کهنسالان در کنار یکدیگر نقطه جامعیت‌ این همایش است که لازم است توجه بیشتری از سوی مسئولان در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به نقش بانوان به‌ ویژه در عرصه قرآن صورت گیرد. اما از همکاری و تلاش دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه سراسر کشور در تشکیل و تجمیع بانک اطلاعات و مجموعه آثار بانوان قرآن‌پژوه کشور تاکنون باید قدردانی کرد.
همچنین لازم است با تجلیل از وجود شخصیت علمی و حوزوی مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر احمد احمدی دبیر سابق این همایش که سهم بزرگ و غیرقابل‌انکاری در ایجاد، قوام و دوام آن داشته‌اند، به روح آن مرد بزرگ درود فرستاد و از توجه مقام معظم رهبری، مراجع معظم تقلید، علما، شخصیت‌های علمی، اجرایی، سیاسی و هنرمندان به این حرکت که حاکی از اهمیت و نقش مهم بانوان قرآنی در کشور است تقدیر کرد.
بر کسی پوشیده نیست که جامعه قرآنی از خانواده قرآنی و خانواده قرآنی از مادران قرآنی ایجاد خواهد شد.

منبع: