گفت‌وگوی متفاوت با حافظ قرآن اهل تسنن
حافظ قرآن اهل تسنن روزگاری که غرق در ورزش بود، با شنیدن نوای ملکوتی استاد منشاوی ورزش و فعالیت در این عرصه را رها کرد تا مسیر تازه‌ای را در زندگی‌ آغاز کند. او یکی از ۱۰ حافظ خانواده ۱۱ نفره‌شان بود که توانست تا انتهای این راه را به کمک مادر طی کند.
كدخبر: 43829
1397/09/05

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، «اسماعیل مهتدی»، قاری و حافظ کل قرآن و از هم‌وطنان اهل تسنن در یک خانواده ۱۱ نفری که ۱۰ نفر از آن‌ها حافظ قرآن بوده‌اند، رشد کرده است. او با شنیدن نوای نورانی یکی از قاریان برجسته مصری، عاشق کلام وحی شد، تا از آن به بعد آیات الهی چراغ راه او باشد. مهتدی متولد ۲۸ دی ماه سال ۱۳۳۶ و کارشناسی ادبیات فارسی دارد و خانواده او اوایل انقلاب از عراق به ایران آمده‌اند.

ایکنا: هر حافظ قرآن داستانی دارد که مسیر زندگی او را به سمت حفظ قرآن هدایت کرده است، از قصه زندگیتان برایمان بگویید.

یک روز در خیابان در حال عبور بودم که یک نوای ملکوتی من را به خود آورد؛ نوایی که تا آن روز کمتر شنیده بودم، یا شاید هم اصلاً نشنیده بودم. حال و روز آن لحظه من به گونه‌ای بود که شنیدن آن تلاوت بیشترین نفوذ را در جان و دل و روح من داشت. شاید اگر حال و هوای دیگری داشتم توجهی به آن صدا و نوای روحانی نداشتم. عاشق آن تلاوت که بعدها متوجه شدم قطعه‌ای از شاهکارهای استاد «محمدصدیق منشاوی» بود، شدم. نوار کاست آن تلاوت و تلاوت‌های دیگر استاد را تهیه کردم. تلاوت و ترتیل این استاد روی من بسیار تأثیر گذاشت.

علاقه‌ام به استاد منشاوی به گونه‌ای بود که تا مدت‌ها خواب ایشان را می‌دیدم، ایشان بودند که من را زنده کردند، چراکه تا قبل از آن یک جوان مغرور بودم که تمام زندگی خود را صرف بدن‌سازی کرده بود اما شنیدن این تلاوت من را متحول کرد. قرآن نه تنها برای ما که برای همه جهانیان نور و رحمت و هدایت است.

بیشتر در مورد خواب‌هایی که دیده‌اید توضیح می‌دهید، چه خوابی؟

یک بار خواب دیدم که در یک صف ایستاده‌ و یک قرآن به من هدیه دادند و گفتند باید از این قرآن نگهداری کنید.

به خاطر دارید که کدام تلاوت استاد بود که این همه بر شما تأثیر گذاشت؟

الان به یاد ندارم، برای خیلی سال پیش بوده است، من آن روزها به ورزش بدنسازی می‌پرداختم و به آن علاقه‌مند بودم لذا بسیار تنومند بودم، در این رشته هم به پیشرفت خوبی رسیدم و از آن طریق می‌توانستم تا سطوح بالایی هم پیش بروم اما مسیر زندگی من با شنیدن آن نوای نورانی به طور کلی تغییر کرد و باعث شد تا راه و مسیر من به سمت قرآن کشیده شود.

بعدها صدای «حنانه خلفی» حافظ نوجوان قرآن را که شنیدم احساس کردم استاد منشاوی مستقیم به ایشان آموزش داده است. هر وقت ایشان را ببینم به نیابت از استاد منشاوی دستشان را خواهم بوسید.

با توجه به امکاناتی که آن زمان وجود داشت، کیفیت حفظ  قرآن به چه صورت بود، روش و شیوه خاصی را در نظر گرفتید؟

بعد از آن اتفاق تصمیم گرفتم به بارگاه «عبدالقادر گیلانی» که مورد احترام مردم است بروم، به مدت دو سال و هر روز هفت تا هشت ساعت مشغول حفظ قرآن کریم شدم.

این قضیه برای چه زمانی بوده است؟

قبل از انقلاب بود؛ از آن روز به بعد هر روز سه جزء از قرآن کریم را مرور می‌کنم و این جزء برنامه‌های هر روز من است.‌

زمینه حفظ قرآن کریم تا پیش از آن در خانه شما فراهم بود یا خیر؟

بله، ما ۹ برادر و یک خواهر بودیم که همه حافظ قرآن کریم شدیم، البته در این بین تنها من و مادرم حافظ کل قرآن کریم بودیم و سایر اعضای خانواده تنها چند جزء را حفظ کرده بودند. در این مسیر مادرم به من بسیار کمک کرد و برنامه‌ روزانه حفظ را ایشان به من می‌داد.

بغیر از مادر استاد دیگری هم داشته‌اید؟ 

استاد اصلی من مادرم بود، ایشان از اساتید برجسته حفظ قرآن بود و در دوران ریاست جمهوری «محمد خاتمی» توسط این ایشان و طی مراسمی به عنوان پیشکسوت و استاد قرآن تجلیل شد. ایشان در سال ۱۳۹۳ و در سن ۸۴ سالگی به رحمت خدا رفتند.

تاکنون در مسابقات قرآن هم شرکت داشته‌اید؟

بله، در اکثر مسابقات قرآن که در سطح کشور برگزار شده حضور داشته‌ام و حتی رتبه برتر مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه را به دست آوردم. سال ۶۳ در بندرعباس رتبه پنجم حفظ کل را کسب کردم. در مسابقات کشوری اوقاف که در مشهد برگزار شد نیز رتبه اول را به دست آوردم. 

سالی که مسابقات در بندرعباس برگزار شد، «کریم منصوری» نیز حضور داشت. آنجا از ایشان خواستم تا در مسیر حفظ قرآن کریم هم حضور داشته باشد. این رابطه با این قاری برجسته را تاکنون ادامه داده‌ام.

در بین فعالان قرآنی به غیر از کریم منصوری با کدام یک ارتباط داشته‌اید؟

با اساتید زیادی به واسطه حضور در مسابقات و داوری ارتباط داشته‌ام، مرحوم مهدی فاطمیان، عباس سلیمی و ... همچنین در بین قرآنی‌ها به آیت‌الله خزعلی بسیار علاقه داشتم. یک بار که ایشان را ملاقات کردم به ایشان گفتم اگر زمان داشتم حتماً در راه حفظ نهج‌البلاغه هم گام بر می‌داشتم.

در حال حاضر مشغول چه فعالیتی هستید؟

از سال ۶۲ تا کنون در شهر سنندج دارالتحفیظ راه‌اندازی و شاگردان بسیار زیادی را تربیت کرده‌ام که علاوه بر حافظ قرآن بودن در رشته‌های تخصصی خود همچون پزشکی، استادی دانشگاه نیز موفق بوده‌اند. خدا را شکر می‌گویم که توانسته‌ام کمک کنم تا این افراد در مسیر قرآنی شدن و یادگیری قرآن گام بردارند، همه این موفقیت‌ها به یُمن و برکت قرآن بوده است.

جناب مهتدی در مورد فعالیت‌های قرآنی در استان کردستان هم بفرمائید، این استان طی سال‌های اخیر حداقل در عرصه مسابقات حرف زیادی برای گفتن نداشته و به نظر می‌رسد در این زمینه دچار افت شده باشد، این طور نیست؟

خوشبختانه قرآن خود هدایت و نور و شفابخش است. پیامبر(ص) فرموده‌اند قرآن زنده است و نمی‌میرد و آیه به آیه آن حیات بخش دل‌هاست. چنان نیست اگر قومی منقرض شود قرآن نیز منقرض شود، قرآن جاری است. در استان کردستان وضعیت خوبی در این زمینه وجود دارد. با این وجود اما احساس می‌کنم مقداری هم در مهجوریت قرار دارد.

طی سال‌های اخیر در رشته‌های ترتیل و حفظ قرآن استان کردستان رشد چشمگیری داشته است. خوشبختانه مسائل قرآنی در استان کردستان به یمن فعالیت‌های ترویجی که صورت گرفته، مقداری قوی‌تر از قبل شده است اما این کافی نیست و باید تلاش‌ها را بیشتر کرد.

علت این مهجوریت چیست؟

مردم به فکر مسائل دیگر هستند، مسائل مادی جای همه چیز را گرفته است. زمانی استان کردستان قطب حفظ قرآن کریم بود اما اکنون این مسائل جای خود را مسائل مادی داده است. تهاجمات فرهنگی دشمنان بر روی فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی نه تنها در کردستان بلکه در کل کشور تأثیر زیادی گذاشته است.

نباید کاری کنیم که رسول خدا(ص) در زمینه قرآن و مهجوریت آن از امت خود گلایه‌مند باشد. در قرآن آمده است که قرآن را تلاوت کنید، اما با وجود تمام آیات و احادیث در مورد تلاوت قرآن و توصیه‌هایی که شده است، دشمنان نهایت تلاش خود را به کار برده و در جامعه نفوذ کرده‌اند تا جوانان را منحرف کنند.

وظیفه ما این است که بیدار باشیم و با آیات الهی این جوانان را راهنمایی کنیم. قرآن راه راست است که حرکت در آن مسیر ما را به سعادت می‌رساند. ما باید به دستورات خدا و رسول خدا(ص) عمل کنیم تا حرکت در این مسیر تسهیل شود.

وظیفه ما این است که برای تبلیغ قرآن و دین با علما تعامل داشته باشیم. دشمنان اسلام هرچه تلاش می‌کنند تا نور قرآن را خاموش کنند، اما نمی‌توانند، خداوند در قرآن فرموده است «يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ». شما نگاه کنید مقام معظم رهبری که خداوند حافظ ایشان باشد، همیشه تلاش دارند تا قرآن در فرهنگ جامعه حضور داشته باشد. به سران دیگر ممالک اسلامی نگاه کنید، بالاترین مقام کدام یک از کشورهای اسلامی چنین اهتمامی به قرآن کریم دارد؟ خوشبختانه به یمن این حمایت‌ها فعالیت‌های قرآنی در ایران اسلامی رشد بسیار زیادی داشته و در هر دو زمینه حفظ و قرائت قرآن کریم جزء برترین کشورهای اسلامی هستیم.

جمعیت زیادی در استان کردستان از هموطنان اهل تسنن هستند، میزان مشارکت این هموطنان در فعالیت‌های قرآنی به چه صورت است؟

در استان کردستان و در ماه مولود نبی(ص) سرور و شادی موج می‌زند و مشارکت جوانان در برنامه‌های قرآنی در حد مطلوبی است. خوشبختانه همیشه شاهد حضور پرشور جوانان در فعالیت‌های قرآنی بود‌ه‌ایم و این به برکت اهتمام مقام معظم رهبری به این فعالیت‌ها هست.

به عنوان آخرین سوال در مورد آرزوهای قرآنی خود هم بگوئید، مهم‌ترین آرزویی که دارید چیست؟

یکی از آرزوهای من این است که مطالبه مقام معظم رهبری که تربیت ۱۰ میلون حافظ کل قرآن است، روزی تحقق یابد.

فکر می‌کنید با وضعیت فعلی فعالیت‌های قرآنی، تا چند سال دیگر به این مهم دست خواهیم یافت؟

با این فعالیت‌ها این کار صورت نمی‌گیرد، آماری که در زمینه تربیت حافظان قرآن کریم داده می‌شود مستند نبوده و مشخص نیست چه تعداد حافظ قرآن در کشور وجود دارد. برای همه چیز پول هست اما برای قرآن نیست.

منبع: