تشریح برنامه‌های رادیو در راستای طرح قرآن، کتاب زندگی ۱۴۵۲
دبیر طرح قرآن، کتاب زندگی ۱۴۵۲ با حضور در برنامه رصد سیمای قرآن به تشریح برنامه‌های ۹ شبکه رادیویی پیرامون اجرای طرح قرآن، کتاب زندگی ۱۴۵۲ پرداخت.
كدخبر: 43625
1397/08/29

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا؛ احمد فراهانی، دبیر طرح قرآن، کتاب زندگی (بشارت ۱۴۵۲) با حضور در برنامه رصد شبکه قرآن و معارف سیما به تشریح اتفاقات و کارهای انجام شده در معاونت صدا درباره طرح بشارت ۱۴۵۲ پرداخت که متن کامل گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.
ــ درباره طرح بشارت ۱۴۵۲چه اتفاقاتی در معاونت صدا و رادیو قرآن انجام شده است؟
مرحله دوم طرح قرآن کتاب زندگی (بشارت ۱۴۵۲) از ۱۹ آبان‌ماه در رادیو قرآن و ۹ شبکه رادیویی معاونت صدا (رادیوهای ایران، تهران، جوان، فرهنگ، گفتگو، نمایش، ورزش، پیام و تولید چند رسانه ای) شروع شده است. در این مرحله به حفظ سور مبارکه طارق تا بینه از جزء سی پرداخته می‌شود و طی آن برنامه‌های زنده و تولیدی متنوعی در رادیو قرآن و سایر شبکه‌های معاونت صدا روی آنتن می‌رود.
ــ در گروه آموزش چه تدارکاتی درباره طرح بشارت ۱۴۵۲ دیده شده؟
برنامه‌های قرآن کتاب زندگی رادیو قرآن از گروه آموزش، شنبه تا پنجشنبه صبحگاه ساعت ۱۰:۳۰ به صورت تولیدی با کارشناسی محمدمهدی بحرالعلوم و شنبه تا چهارشنبه عصرگاه ۱۶:۱۵ به طور زنده با کارشناسی مهدی عباسی پخش می‌شود و هدیه‌های آسمانی ویژه نوجوانان نیز پنجشنبه‌ها ساعت ۹:۱۵ تا ۱۰ به طور زنده با شرکت مخاطبان در برنامه با این طرح همراه شده است. در یک اقدام دیگر با تعامل با آموزش و پروش برنامه‌ای برای صبحگاه مدارس تدارک دیده شده که با طرح هماهنگ و موزون پیش خواهد رفت و از ۱۷ ربیع‌الاول روی آنتن رادیو قرآن خواهد رفت.
ــ فکری برای قاریانی که در مدرسه قرآن می‌خوانند کرده‌اید؟ با این طرح شما تکلیف آنان چه می‌شود؟ آیا انگیزه از آن‌ها گرفته نمی‌شود؟
اولا برای انگیزه‌سازی قاریان نخبه دانش‌آموز را به رادیو دعوت می‌کنیم تا قرائت آن‌ها را از رادیو پخش کنیم. ثانیا دو روز انتهای طرح را به اختیار مدارس گذاشته شده تا در صورت صلاحدید خودشان از آن قاریان در مراسم صبحگاه استفاده کنند. هر چند ملاحظات پخش قرائت در رادیو سخت است و از بین هزاران دانش‌آموز فقط تعداد اندکی مجوز پخش دریافت خواهند کرد.
ــ صبحگاه مدارس باهم متفاوت است مثلا یک مدرسه ۷:۳۰ اجرا می‌کند و دیگری ۷:۴۵ برای این امر چه تدبیری شده؟
۹۹ درصد مدارس در یکی از سه حالتی که عرض می‌کنم ساعت صبحگاه دارند. مدارس ابتدایی عمدتا ۷:۴۵ صبحگاه اجرا می‌کنند. دبیرستان‌های دوره اول و دوم ۷:۳۰ یا ۷:۱۵ مراسم اجرا می‌کنند. اما ما با مدیران آموزش و پرورش به این نتیجه رسیدیم که ساعت ۷:۳۰ پخش شود و برای سایر مدرسه‌ها که ساعتشان متفاوت است ما برنامه را در کانال مجازی رادیو قرآن قرار می‌دهیم و کسانی که در آن ساعت نشنیده‌اند از کانال دریافت کنند و در ساعت مورد نظر خودشان پخش کنند.
ــ کل سطح رادیو مشارکت دیگر شبکه‌ها در معاونت صدا چگونه است؟
در این مرحله ما ۳ برنامه طراحی کرده‌ایم. برنامه‌های سایر شبکه‌ها در سه قالب ۵ دقیقه‌ای (بدون موسیقی) برای اذانگاهی، ۳ دقیقه‌ای (با موسیقی) جهت پخش در فواصل مختلف و مسابقه پیامکی در رادیو قرآن تولید می‌شوند و از شبکه‌های معاونت صدا پخش می‌شوند.
ــ نظرتان راجع به بسط دادن از طرح صرفا تابستانی به طرح پاییزی و زمستانی چیست؟
آموزش باید مداومت داشته باشد و این‌گونه تأثیرگذاری آن بیشتر است. در تابستان چون بچه‌ها در مدارس نبودند خیلی با طرح همراه نمی‌شدند ولی به این صورت بچه‌های مدارس به صورت گسترده‌تری درگیر طرح می‌شوند .
ــ کارهای مداوم باعث تکرار و افت کیفیت می‌شود برای این چه تدبیری دارید؟
در گروه آموزش رادیو قرآن هفته‌ای یک بار و با سایر شبکه‌ها دو هفته یک بار جلسه تشکیل می‌دهیم تا کیفیت را بررسی و خوب نگه داریم. ما پیام مخاطبان را رصد می‌کنیم و بازخورد می‌گیریم و مدام با مخاطب ارتباط دو سویه داریم.
ــ یک برنامه‌ای به نام نورباران مورد تعریف و تمجید رهبری قرار گرفت. نظرتان راجع به ساختار چنین برنامه‌هایی چیست؟
طرح قرآن کتاب زندگی در قالب و ساختار دقیقا مانند برنامه نور باران اجرا می‌شود و تفاوتش با آن برنامه در اجزاء قرآن است. در قرآن کتاب زندگی محور بر جزء ۳۰ قرآن است و دلیلش نیز همراهی با تصمیم شورای توسعه فرهنگ قرآنی است.
ــ نگاه شما به حفظ قرآن در طرح بشارت ۱۴۵۲ چگونه است و رادیو قرآن چه سهمی دارد؟
شورای توسعه فرهنگ قرآنی کار را به خوبی هدایت کرده و جلو می‌برد. از طرفی سایر نهادها و سازمان‌ها هم به خوبی همراهی می‌کنند و دو بازوی این طرح یعنی رادیو قرآن و سیمای قرآن با تمام وجودشان وارد کار شده‌اند و دوستانمان در سیمای قرآن به خوبی در حال کار هستند و ما هم در رادیو قرآن وظیفه خود می‌دانیم که این فرصت را غنیمت بدانیم و به بهترین شکل کار کنیم و از خدا می‌خواهیم توفیق برگزاری خوب این طرح را به ما عطا کند.
ــ آیا از سوی ستاد راهبری حفظ قرآن در رادیو قرآن سهمی برای تقسیم بندی مخاطب مشخص شده؟
در رادیو کار برای همه اقشار جامعه انجام می‌شود و دسته‌بندی انجام ندادیم، زیرا رادیو قرآن در خانه و دستان همه اقشار جامعه فارغ از جنسیت و سن و سال است به همین خاطر سعی ما برای عموم جامعه است نه قشر خاصی.
ــ در رادیو قرآن کارهای فاخری انجام شده و آثار فاخری در این شبکه موجود است، نظر شما چیست؟
من معتقدم رادیو قرآن از گذشته تا به امروز کارهای فاخر بسیاری انجام داده است. برای مثال در حیطه تلاوت دوستان ما چه تلاش‌های شبانه‌روزی را انجام دادند. (حتی چندین سال شب‌ها در رادیو به صورت شیفتی می‌ماندند) تا امروزه شاهد یکی از بی‌نظیرترین آرشیوهای قرآنی جهان اسلام هستیم به طوریکه احمد شبیب، قاری مطرح جهان اسلام وقتی به رادیو قرآن آمد، گفت: «آرشیو رادیو قرآن یکی از بی‌نظیرترین آرشیوهای جهان اسلام است و این یک گنج گرانبهاست». یا در گروه معارف چه کارهای فاخری تولید و همچنین، در گروه آموزش به گونه‌ای که امروزه رادیو قرآن دارای بهترین محتواست که مورد نظر تمامی محیط‌های فرهنگی است.
ــ سخن پایانی خود را بفرمائید.
جا دارد از زحمات حامیان این طرح در معاونت صدا به‌ویژه حمید شاه‌آبادی، معاون صدای سازمان صدا و سیما و احمد ابوالقاسمی، مدیر رادیو قرآن و همچنین، از دوستانمان در سیمای قرآن که این شرایط را برای معرفی برنامه‌های رادیو فراهم کردند، تشکر کنم.

منبع: