نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت مطرح کرد
راهکارهای سعادت انسان و جامعه/ لزوم فراگیری دانش در طول زندگی
نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه تقوا ریشه حل همه مشکلات است، به آیه ۸۳ سوره قصص «وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ» اشاره کرد و گفت: طبق وعده خداوند، خوشبختی و سعادت از آنِ انسان‌های با تقوا است.
كدخبر: 42215
1397/08/15

به گزارش مبشرین به نقل از فارس، حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در جلسه تواصی به حق در جمع کارکنان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری اظهار داشت: امام صادق (ع) فرموده‌اند: «عَلَیْکَ بِتَقْوَى اَللَّهِ وَ اَلْوَرَعِ وَ اَلاِجْتِهَادِ وَ صِدْقِ اَلْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ اَلْأَمَانَةِ»، در این حدیث از خداترسی، دوری از گناه و متقی شدن به عنوان راهکار رسیدن انسان به سعادت و تأمین زندگی دنیا و آخرت او نام برده شده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه تقوا و ورع ریشه حل همه مشکلات می‌تواند باشد، به آیه ۸۳ سوره قصص «وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ» اشاره و تصریح کرد: طبق وعده خداوند؛ خوشبختی و سعادت از آن انسان‌های با تقوا است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از محورهای مورد تأکید در این روایت اجتهاد و تلاش است، اظهارداشت: امام صادق (ع) همه پیروان‌شان را به تلاش و کوشش فراوان توصیه می‌کنند.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر با اشاره به اینکه متاسفانه در جوامع اسلامی و شیعی کار و تلاش و اهمیت آن کمتر مورد عنایت قرار گرفته است، گفت: اجتهاد و تلاش در تمامی عرصه‌ها مورد توجه اسلام بوده و هست و اگر ما در تمامی امور مربوط به زندگانی بشر تلاشگر باشیم، می‌توانیم کشور و مردم را رشد داده به خودکفایی اقتصادی و معنوی برسانیم.

وی به عنوان نمونه درحوزه دانش به روایت «اطلُبوا العِلمَ مِنَ المَهدِ إلَى اللَّحْدِ» اشاره کرد و آن را نشان‌دهنده اهمیت فراگیری علم و دانش در تمام طول زندگی انسان دانست و افزود: اسلام تصریح دارد که انسان در هیچ زمانی نباید دست از فراگیری علم بردارد.

نماینده ولی فقیه نظرات مطرح شده در اسلام در حوزه کار را برجسته توصیف کرد و با اشاره به اینکه در روایات متعدد آمده است که ما دوست داریم پیروانمان صبحگاهان به سمت کار و تلاش بروند، اظهار داشت: در اسلام توصیه شده است که افراد قبل از طلوع آفتاب به دنبال کار بروند و لحظه‌ای از تلاش و کوشش دست برندارند. «وَأَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ»، هرچه انسان تلاش و کوشش کند نتیجه آن را خواهد دید.

وی با ذکر مثال‌هایی، رسیدن انسان به روزی و ثروت از طرق غیرعادی را برخلاف مبنای دین دانست و گفت: انسان تا تلاش و کوشش نکند روزی به دست نمی‌آورد و در روایات داریم فردی که دنبال کار نرفته و زحمت نمی‌کشید پیامبر (ص) می‌فرمودند این فرد از چشم من افتاد.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت افزود: البته برخی اوقات بیکاری در جامعه وجود دارد و فرد به دنبال کار می‌رود، ولی به نتیجه نمی‌رسد که در این صورت در حال تلاش است و مشکلی ندارد، ولی اگر کار وجود دارد و تنبلی کند اسلام به شدت آن را تقبیح می‌کند.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر با بیان اینکه اجتهاد، تلاش و کوشش در همه عرصه‌ها مورد تأکید اسلام است، اظهار داشت: مضمون برخی روایات حکایت از آن دارد که اگر فردی آب و زمین در اختیار دارد ولی باز فقیر است، چنین فردی باید خود را ملامت کند چرا که دنبال کشاورزی نمی‌رود تا روزیش را از دل زمین خارج کند.

سرپرست حجاج ایرانی با ابراز تاسف از آمارهایی که در مورد ساعات کار مفید در کشور ارائه می‌شود، اظهار داشت: بر اساس آمار؛ ساعت کار مفید در سطح کشور رقم بسیار پایینی بوده و امیدوارکننده نیست.

وی با اشاره به اینکه اسلام در همه چیز به نفع آن توجه دارد، افزود: اسلام علم را صرفا به خاطر علم قبول ندارد، بلکه برعلم نافع تصریح و تاکید دارد انسان باید به دنبال علم نافع و سودمند برای بشر باشد.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر دانشی را که انسان در سال‌های متمادی کسب می‌کند اگر به درد انسان نخورد بی‌فایده دانست و گفت: رهبرمعظم انقلاب بارها تاکید کردند که بین دانشگاه و صنعت باید ارتباط برقرار شود تا کاربرد علم در صنعت و اقتصاد کشور نمایان  شود.

وی با بیان اینکه در روایات به کوشش درعبادت، کسب و کار  و علم آموزی فراوان توصیه شده است، افزود: اگر به این توصیه امام صادق (ع) عمل کنیم شرایط ما درحوزه‌های مختلف سودمند و اثرگذار خواهد شد.

نماینده ولی فقیه «صِدْقِ اَلْحَدِیثِ»را توصیه دیگر امام صادق در این حدیث عنوان کرد و با اشاره به اینکه در روایات و آیات در مورد صدق، راستی، راستگویی و راست کرداری مطالب فراوانی وجود دارد، به بیان آثار مثبت حاکم کردن اعتماد عمومی در جامعه از طریق صداقت، راستی و راستگویی پرداخت.

وی با بیان اینکه راستی و راستگویی در زندگی شخصی و اجتماعی و حکومت داری کاربرد دارد، به طرح موضوع شفافیت ازسوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در این بحث اسلام در مواردی که به امنیت کشور لطمه وارد نمی‌کند، جامعه را مضطرب نمی‌سازد و برای مردم مشکل ایجاد نمی‌کند طرفدار شفافیت و بیان واقعیت‌ها به مردم است.

وی شفافیت در گفت‌وگو با مردم را در کنار صرفه جویی دولت و مسئولان مؤثر توصیف کرد و افزود: در زمان امیرالمومنین (ع) هم برخی افراد تخلف می‌کردند و حضرت علی آنها را خیلی شفاف و روشن فرامی‌خواند و با آنها برخورد می‌کرد و هیچ اضطرابی هم در جامعه به وجود نمی‌آمد.

حجت الاسلام قاضی‌عسکر با ذکر مثال‌هایی در مورد توانایی‌های نظامی کشور افزود: در مواردی که به اخلاق عمومی و امنیت جامعه لطمه وارد می‌شود، ضرورتی ندارد که اسرار افشا شود، این کار به معنای شفافیت نیست بلکه افشای اسرار است که در روایات نیز مذمت شده است.

نماینده ولی فقیه خاطر نشان کرد: متاسفانه در بازی‌های سیاسی زمانی که بخواهند آبروی فردی را ببرند از شفافیت سخن می‌گویند ولی در جایی که خودشان گرفتار یک سلسله مسائل هستند، آنجا شفافیت را ضروری نمی‌دانند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تاکید کرد: اگر مردم به همدیگر دروغ بگویند اعتماد از بین می‌رود. در منطق اسلام حتی اگر حرف حق و راست به ضرر انسان باشد، باید بگوید و به اعتماد عمومی لطمه نزند و در جایی هم که می‌بیند مطلبی درست بوده و واقعیت دارد، باید آن را بپذیرد.

وی با اشاره به اینکه پذیرش عذر در روایات آمده است، گفت: اگر کسی عذرخواهی کرد بپذیرید، اگر کسی اشتباه کرد و به آن اعتراف کرد و از جبران اشتباه خود سخن گفت، قبول کنید تا اعتماد عمومی در جامعه حاکم شود.

منبع: