در بیروت منتشر شد؛
شماره جدید فصلنامه مطالعات فلسطین
یکصدوشانزدهمین شماره از فصلنامه عربی «الدراسات الفلسطینیة: مطالعات فلسطین» در ۲۶۴ صفحه در بیروت منتشر شد.
كدخبر: 42207
1397/08/15

به گزارش مبشرین به نقل از مهر، بخش ویژه یکصدوشانزدهمین شماره از فصلنامه عربی «الدراسات الفلسطینیة: مطالعات فلسطین» به مسئله بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمینشان اختصاص یافته است، این پرسش مطرح شده که آیا می‌توان بازگشتی برای فلسطینی‌ها متصور شد؟ و در چنین صورتی این بازگشت چگونه خواهد بود؟ این مجله در پاسخ به این پرسش به مسئله مهاجرت اجباری فلسطینی‌ها از سرزمین خود در هفتاد سال پیش و نیز «روز اعلام تأسیس رژیم صهیونیستی» اشاره کرده است.

همچنین با بهره‌گیری از دیدگاه کارشناسان و فرهیختگان جهان عرب این مسئله را به عنوان یک پروژه فرهنگی و سیاسی مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

مقاله نخست این فصلنامه با عنوان «معامله قرن، توهمی ساختگی توسط عرب‌ها و مقابله اسرائیلی‌ها با آن» نوشته «احمد جمیل عزم» به جزئیات این طرح اشاره می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که عرب‌ها از مهمترین حمایت کنندگان معامله قرن هستند.

مقاله دوم با عنوان «با اصالت و بی اصالت» اثر نسرین مغربی است که در مقاله خود به ساختگی بودن دولت اسرائیل و استناد صهیونیست‌ها به  تورات برای تأیید اصالت و ریشه دار بودن خود در این سرزمین بحث می‌کند.

در مقاله سوم با عنوان «قانون طایفه گری، قانون آپارتاید اسرائیلی» نوشته جمال زحالقه به معرفی بندهای مختلف قانون نژاد پرستی اسرائیل و تحلیل این قانون پرداخته و خطرهایی که این قانون برای قانونی جلوه دادن رفتارهای اسرائیلی‌ها از زمان تأسیس این رژیم تاکنون را شرح می‌دهد.

همچنین در بخش دیدگاه‌ها، نظریه نابودی سیاسی که توسط نویسنده سوری یاسین الحاج صالح شرح داده شده و این مسئله را در فلسطین اشغالی با آنچه هم اکنون در کشور سوریه در جریان است، مورد مقایسه قرار می‌دهد.

 

منبع: