ظرفیت های پیرامونی مساجد باید توسط ائمه جماعات شناسایی شود
یک عالم دینی با اشاره به اینکه وظیفه ائمه جماعات تنها اقامه نماز جماعت نیست، گفت: ظرفیت های پیرامونی مساجد باید توسط این افراد شناسایی شود.
كدخبر: 42195
1397/08/15

به گزارش مبشرین به نقل از شبستان، «حجت الاسلام سید محسن دین پرور» با اشاره به ویژگی های مسجد موفق، گفت: مساجد باید مرکزی برای رسیدگی به مشکلات مردم و جذب حداکثری همه گروه های سنی باشند.

 

وی با اشاره به اینکه امام مسجد مدیر هر محله ای است، بیان کرد: وظیفه امام جماعت تنها اقامه نماز جماعت نیست، بلکه باید ظرفیت های پیرامونی مساجد را شناسایی کرد و برای همه قشرها برنامه ریزی فرهنگی داشت و همان گونه که در صدر اسلام حضرت محمد (ص) از ظرفیت مساجد برای کادرسازی استفاده می کردند. امام مسجد نباید تنها به اطلاعات گذشته خود بسنده کند، بلکه باید مجهز به علم روز باشد و برای اداره مسجد از امکانات نوین  استفاده کند.

 

مسئول کتابخانه تخصصی امیرالمومنین (ع) و نهج البلاغه با اشاره به جایگاه مساجد به عنوان کانونی عظیم برای فعالیت های فرهنگی، اظهار کرد: لازم است، افراد موفق و با تجربه ساکن در اطراف مساجد شناسایی شوند و از نظرات و تجربیات آنان  برای پیشبرد و برنامه ریزی فرهنگی در مساجد بهره برداری شود.

 

دین پرور، سپردن برخی از مسئولیت های مساجد به جوانان  را یکی از مواردی دانست که باید در مساجد مورد توجه قرار گیرد و خاطر نشان کرد: برای اداره این مراکز لازم است، از توان و ظرفیت موجود محلات و محیط پیرامونی آن‌ها استفاده شود که دیدار با خانواده شهدا و تکریم آنها باید یکی از رویکردها و برنامه های مساجد باشد.

 

وی با اشاره به اینکه تبیین معارف نهج البلاغه و صحیفه سجادیه باید از سوی ائمه جماعات مساجد مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: در همین زمینه بنیاد نهج البلاغه با برگزاری دوره های آموزشی  درصدد است که اطلاعات تخصصی آنها در حوزه نهج البلاغه را ارتقا دهد زیرا که نهج البلاغه نسخه‌ای شفابخش برای مشکلات امروز جامعه در موضوعات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است بنابراین ائمه جماعات باید نسبت به  ترویج آموزه های این کتاب گوهربار اهتمام داشته باشند.

منبع: