حجت‌الاسلام افتخاریان تشریح کرد:
برنامه‌های هفته قرآنی دانشگاه‌ها/ اذعان به جای خالی یک طرح سراسری
مسئول مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها با اشاره به آغاز هفته قرآنی دانشگاه‌ها از روز ۱۸ آبان‌ماه به تشریح برنامه‌های این هفته پرداخت و گفت: جای یک برنامه سراسری که در آن خادمان بخش دانشگاهی تجلیل شوند، خالی است.
كدخبر: 42180
1397/08/14

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین افتخاریان، مسئول مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، با اشاره به آغاز هفته قرآن دانشگاه‌ها از روز ۱۸ آبان‌ماه، گفت: براساس مصوبه سال ۱۳۸۸ شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها، مقرر شد تا بازه زمانی ۱۸ تا ۲۴ آبان‌ماه که مصادف با ایام رحلت علامه طباطبایی است به نام هفته قرآنی دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود. از آن سال تاکنون در این ایام، دانشگاه‌ها به اجرای برنامه‌های قرآنی خاص می‌پردازند.
وی افزود: پس از مصوبه فوق، در این تاریخ، دانشگاه‌ها برنامه‌هایی را برای نکوداشت این هفته طراحی می‌کنند. نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز به عنوان دبیرخانه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها، توصیه‌ها و برنامه‌های پیشنهادی خود را به دستگاه‌های دانشگاهی ابلاغ می‌کند.
افتخاریان اظهار کرد: بر همین اساس، امسال برنامه‌های در نظر گرفته شده از روز شهادت امام رضا(ع) آغاز می‌شود و تا روز نهم ربیع‌الاول و آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج)، ادامه خواهد داشت.

برگزاری جلسات همفکری و ایده‌پردازی
مسئول مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها بیان کرد: برگزاری جلسات همفکری و ایده‌پردازی فعالان قرآنی دانشگاه‌ها را قبل از آغاز هفته قرآنی دانشگاه‌ها آغاز کرده‌ایم‌ تا دانشگاه‌ها برای برنامه‌های هفته قرآن به آمادگی لازم برسند.
وی در ادامه به معرفی عناوین انتخاب شده برای روزهای این هفته اشاره و عنوان کرد: روز اول این هفته با عنوان «دانشگاه؛ طلیعه‌دار سبک زندگی قرآنی» نام گرفته است. روزهای یکشنبه نیز «دانشگاه؛ قرآن کریم و بصیرت انقلابی»، دوشنبه «دانشگاه؛ قرآن کریم و رسالت تولید علم»، سه‌شنبه «دانشگاه؛ نهضت تفسیر و قرآن‌شناسی»، چهارشنبه «دانشگاه؛ فعالیت‌های قرآنی استادان و اعضای هیئت علمی» و روز آخر روز «دانشگاه؛ مهدویت و انتظار» نامگذاری شده است.
افتخاریان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیان برنامه‌های تدارک دیده شده در این هفته اشاره و اظهار کرد: اهم برنامه‌هایی که در این روزها اجرا می‌شود، شامل برگزاری محافل انس با قرآن کریم در دانشگاه‌ها هست. همچنین به کانون‌های قرآن و عترت توصیه شده است که آغاز کلاس‌های درس در این هفته با تلاوت قرآن کریم همراه باشد.

غبارروبی مساجد
مسئول مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها دیدار دانشجویان با نخبگان قرآنی، علماء و مفسران علوم قرآنی را از جمله دیگر برنامه‌های این هفته عنوان کرد و گفت: دیدار با خانواده‌ شهدای مدافع حرم و تجلیل از آنها و نیز غبارروبی از مساجد و تعمیر و تعویض قرآن‌های فرسوده از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده است.
وی بیان کرد: تشکیل حلقات معرفتی دانشجویان و دیدار فعالان قرآنی دانشجویی با مسئولان دانشگاه‌ها و طرح مطالبات و پیگیری قرآنی شدن دانشگاه‌ها از جمله برنامه‌های دیگر در این هفته است. برپایی ایستگاه‌های قرآنی در محیط دانشگاه‌ها و برگزاری ویژه برنامه‌های قرآنی بر سر قبور شهدای گمنام مدفون در دانشگاه‌ها نیز برای این هفته در نظر گرفته شده است.
افتخاریان در ادامه به طراحی ویژه‌برنامه‌هایی در حوزه تفسیر اشاره و اظهار کرد: در این برنامه‌ها بر هرچه با شکوه‌تر برگزار شدن جلسات تفسیر قرآن کریم که مقارن نماز در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، تأکید شده است. برنامه‌ریزی برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی قرآنی و تمرکز بر برنامه‌های قرآنی اعضای هیئت علمی و اساتید و برنامه‌ریزی مناسب‌تر برای فعالیت‌های قرآنی این قشر فرهیخته دانشگاهی از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده است.

اجتماع چهار هزار نفری دانشجویان 
مسئول مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها در ادامه به همزمانی هفته قرآنی دانشگاه‌ها با جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان در مشهد، اشاره و اظهار کرد: بخشی از فعالیت‌های این هفته با این رویداد همپوشانی خواهد داشت. همچنین در روز نهم ربیع‌الاول که مقارن با آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج) است، اجتماع چهار هزار نفری دانشجویان را در مسجد مقدس جمکران را خواهیم داشت.

سه‌شنبه‌های مهدوی
وی تجلیل از خادمان برنامه‌های «سه‌شنبه‌های مهدوی» و کانون‌های برتر مهدویت را از دیگر برنامه‌های تعریف شده در این هفته عنوان کرد و افزود: تجلیل از خادمان طرح «دوشنبه‌های قرآنی دانشگاه» نیز یکی دیگر از برنامه‌های در نظر گرفته شده است.
افتخاریان در پاسخ به این سوال که برنامه‌های طراحی شده برای دانشگاه‌ها تا چه میزان الزام‌آور است، گفت: دبیرخانه شورا این برنامه‌ها را به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌کند. دانشگاه‌ها نیز با توجه به توان مالی به لحاظ پشتیبانی و مالی بخش‌های زیادی از برنامه‌ها را اجرا خواهند کرد.
مسئول مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها در مورد پیگیری‌ها در مورد اجرای برنامه‌ها در این هفته توسط دبیرخانه شورا، گفت: به لحاظ پراکندگی دانشگاه‌ها امکان گزارش دقیق وجود ندارد، اما از هشت دستگاه دانشگاهی که دانشجو دارند درخواست خواهیم کرد تا حد امکان گزارش‌‌های لازم را ارائه دهند.

واسپاری کارها به بدنه دانشجویی
وی همچنین در مورد رویکرد فعالیت‌های قرآنی این هفته در دانشگاه‌ها نیز بیان کرد: رویکرد ما واسپاری کارها به بدنه دانشجویی و فعال کردن خادمان دانشجویی قرآن کریم خواهد بود.
افتخاریان در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا نهاد یا شورای هماهنگی برنامه‌های سراسری برای تجلیل از خادمان قرآنی بخش دانشگاهی دارد یا خیر، گفت: با توجه به اینکه جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه‌ها در هفته قرآن و عترت برگزار می‌شود، بخشی از خادمان قرآنی که برگزیدگان رشته‌های مختلف این جشنواره هستند، تجلیل می‌شوند، اما به طور کلی جای یک برنامه سراسری و کلی که در آن خادمان بخش دانشگاهی تجلیل شوند، خالی است. در برنامه‌ریزی‌های ما به این موضوع پرداخته شده است که امیدواریم دستگاه‌های دانشگاهی بتوانند همراهی لازم را داشته باشند.
مسئول مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها در پایان با اشاره به اینکه قبل از تدوین برنامه‌های هفته قرآنی دانشگاه‌ها، پیوست نقطه نظرات دانشجویی نیز تهیه شده است، گفت: بیش از ۶۰ نفر از دبیران قرآن و عترت دانشگاه‌ها، پیشنهادات خود را برای نکوداشت این هفته ارائه دادند و در قالب یک جدول مستقل پیوست این برنامه‌ها به دانشگاه‌ها ارسال شده است.

برنامه‌های هفته قرآنی دانشگاه‌ها/ اذعان به جای خالی یک برنامه سراسری

منبع: