پرداخت ارز به زائران تا روز یکشنبه هفته آینده/ اجرای گذر موقت خودروها در اربعین ۹۸
دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی بابیان اینکه تا روز یکشنبه هفته آینده فعالیت بانک ملی در عراق ادامه پیدا می کند، گفت: افرادی که موفق به دریافت ارز نشدند این مبلغ قابل استرداد است.
كدخبر: 41192
1397/08/13

به گزارش مبشرین به نقل از شبستان،‌ شهریار حیدری در بخش خبری رادیو اربعین گفت: ظرف ۵ روز گذشته حجم قابل توجهی از زایران عزیز به میهن بازگشته اند که بیشترین حجم ورود زائرین از مرز مهران است.

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه از دو روز گذشته تامین خودروها و اتوبوس های بین شهری برای زائرین و همچنین اسکان و تغذیه آن ها از مهمترین موضوعات در ستاد مرکزی اربعین به شمار می آید، عنوان کرد: با توجه به اینکه کشور عراق در روز اربعین، برنامه های اربعین به ویژه در حوزه اسکان و پذیرایی را تعطیل می کند و مواکب جمع آوری می شود، ما از گذشته برنامه ریزی کردیم تا مواکب ایرانی سه روز بعد از اربعین در عراق و پنج روز بعد از اربعین در ایران، خدماتشان استمرار پیدا کند.

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به ایجاد گره های ترافیکی در مرز مهران بخاطر افزایش حجم زائرین به سمت مرزهای خروجی نسبت به سال گذشته، گفت: تا این لحظه در مرز شلمچه و چزابه هیچ گونه گزارش ترافیکی و توقف زائرین را نداشتیم. 
وی افزود: تمام تلاش ما برای تامین اتوبوس و جابه جایی و انتقال زائرین بوده است و از تمام ظرفیت ها استفاده کرده این اما حجم ورود در مهران بیش از ۶۰ درصد است که بیشتر از مرزهای دیگر داشتیم.

حیدری در رابطه با اجرایی نشدن کابوتاژ در اربعین گفت: این طرح نیاز به زمان مشخصی دارد اگر قبل از اینکه زائرین به این حجم از مرزها عبور کنند اگر کابوتاژ انجام شود، مناسب است ولی در عین حال، کابوتاژ یعنی پروانه گذر موقت کامیون ها چه شخصی و چه حمل و نقل عمومی باشد باید تا کربلا و نجف عبور کنند. بعد از عبور از مرز با حجم تردد و ترافیک سنگین مواجه می شود و از طرفی مشکل سوخت نیز وجود دارد.

حیدری متذکر شد: در این ایام، نزدیک به ۵ هزار کابوتاژ صورت گرفت و همه مرز مهران را انتخاب کرده اند و این امر، سبب ایجاد ترافیک در مرز شد و حدود ۴۸ ساعت از وقت ما را گرفت تا مسیر را روان کنیم. برخی را به جنوب فرستادیم وگرنه وقت ما را بیش از این می گرفت ولی اگر زیرساخت در داخل عراق مشخص شود و یک مسیر مشخص برای پیاده روی و یک مسیر چهار بانده برای سوار ها باشد در این صورت کابوتاژ بسیار خوب است. کاپوتاژ جزو برنامه های ۹۸ است.

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به مشکلاتی که در تخصیص ارز به زائرین پیش آمد، اظهار داشت: چون زیرساخت ها در عراق فراهم نبود و تجربه اول بانک ملی بود، تا آنجایی که امکان داشت ورود کردند. بخشی از معضلات واقعیت داشت و بخشی هم بخاطر دلالان و صرافانی بودند که رقابت می کردند و تجمع را ایجاد کردند. آن روزی که در نجف، تجمع بود به اندازه آن تعداد تجمع کنندگان اصلا ثبت نام نکرده بودند. بخشی از این تجمعات غیر واقعی بود.

وی اضافه کرد: به محض اطلاع ستاد از این وضعیت، مسئولین بانک ملی و بانک مرکزی را دعوت کردیم و متوجه شدیم خلاهای مدیریت وجود دارد و نیازمند عوامل اجرایی بانک و افزایش باجه ها هستیم و همان موقع اقدامات لازم را انجام دادیم و افراد را اعزام کردیم. 

حیدری خاطر نشان شد: از ۱۹۲ هزار نفری که برای دریافت ارز ثبت نام کردند برابر با اعلام بانک ملی بیش از ۱۴۵ هزار نفر ارزشان را در عراق دریافت کردند. تا روز یکشنبه هفته آینده هم فعالیت بانک ملی در عراق ادامه پیدا می کند. افرادی که موفق به دریافت نشدند این مبلغ قابل استرداد است.

منبع: