آیت الله نوری همدانی،
اربعین قدرت اسلام را به رخ استکبار می کشد
آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، اربعین را نماد خودباوری مومنان درزمینه شناخت حقیقت حرکت امام حسین(ع) و مانوری که قدرت اسلام را به رخ مستکبران عالم می کشاند، دانست .
كدخبر: 40872
1397/08/03

به گزارش مبشرین به نقل از ایرنا، وی روز چهارشنبه در درس خارج خود در مسجد اعظم قم، افزود: درایام منتهی به اربعین حسینی سیل عظیم عاشقان در این مسیر قرار دارند؛ امام حسین(ع) در طول تاریخ همواه مورد توجه آزادگان جهان بوده اند.
آیت الله نوری همدانی حماسه اربعین را نشانه عشق الهی محبان امام حسین(ع) دانست و اضافه کرد: ریشه یابی و عبرت گیری یکی از مهمترین رسالت هایی است که انسان ها باید در هر دوره ای انجام دهند که یکی از آن موارد که باید مورد کنکاش جدی قرار گیرد، حرکت اهل بیت(ع) و ظلم هایی است که به ایشان شده است.
وی با بیان اینکه مردم نباید نسبت به مسائل تاریخی بی تفاوت باشند،گفت: اگر می گوییم به اهل بیت(ع) ظلم شده، علت را تبیین کنیم ، باید گفته شود که مردم در آن زمان به وظیفه خود عمل نکردند و باعث چنین ظلمی شدند.
این مرجع تقلید یادآورشد: صحبت های فراوانی پیرامون هدف قیام عاشورا مطرح شده است؛ در واقع هدف قیام امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر برای اصلاح مسیر امت اسلامی بود.
این مرجع تقلید بابیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر دربرابر دیگر خوبی ها مانند آب دریا در برابر آب دهان است، گفت: امام دراین شرایط به یک حکم الهی عمل کردند، زیرا بر اساس روایات هرکس سلطان جائر ببیند و ساکت بنشیند همراه او به جهنم می رود.
وی با بیان اینکه مردم باید فرهنگ حسینی را سرلوحه کار خود قرار دهند، یادآور شد: فرهنگ «هیهات من الذله» باید برای مردم تبیین شود تا در برابر دشمنان مقاومت کنند و زیر بار سلطه دشمن و ذلت نروند.
این مرجع تقلید بر اهمیت جایگاه اربعین دربیداری مسلمانان تاکید کرد و گفت: دراین حماسه بزرگ موج آزادی و اسلام خواهی اصیل باشکوه و عزت بسیاری در حرکت است؛ وقتی مردم هدف را شناختند با جان و دل به سمت کربلا حرکت کرده و مانور اقتدار می دهند و قدرت اسلام را به رخ استکبار می کشند.
آیت الله نوری همدانی بیان کرد: با توجه به شرایط امروز جهان، دنیای امروز محتاج مکتب سیدالشهدا(ع) است و باید درمقابل ظلم و استکبار قیام کند.
وی افزود: امروزه 30 میلیون زائر در کربلا جمع می شوند که این حرکت زمینه ظهور امام عصر(عج) است، با این دید باید تا می توان حرکت مهم اربعین را تقویت کرد.
آیت الله نوری همدانی با اشاره به حادثه قتل «جمال خاشقچی» گفت: در این زمینه بار دیگر رفتارها و سیاست های متناقض غرب در خصوص حقوق بشر را مشاهده کردیم؛ آنها برای این مساله چنین غوغایی به پا کردند، ولی نسبت به قتل عام هزاران یمنی بی تفاوت هستند، گویی که اتفاقی نیفتاده است.
به گزارش ایرنا، جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود در 2 اکتبر (10 مهر) که برای طی مراحل ثبت ازدواج با خدیجه چنگیز نامزد ترکیه ای خود، وارد ساختمان کنسولگری عربستان شده بود، پس از ورود به کنسولگری ناپدید شده و از آن محل خارج نشد.
حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف کرده و مدعی کشته شدن خاشقچی در پی یک مشاجره شد.

منبع: