ایستگاه‌های قرآنی اربعین؛ میعادگاه نغمه‌های آسمانی/ جلای دل در سایه سار کلام وحی+عکس
هر ساله ایستگاه‌های قرآنی اربعین در شهرهای مختلف عراق و مسیر زائران امام حسین(ع) برپا می‌شود؛ این ایستگاه‌ها خدمات قرآنی متنوعی به زائران ارائه داده و میعادگاهی برای زمزمه نغمه‌های آسمانی کلام وحی هستند.
كدخبر: 40773
1397/08/01

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا؛ اربعین حسینی چهلمین روز پس از شهادت امام حسین(ع) و مصادف با ۲۰ صفر است. مشهور است که اسیران کربلا روز ۲۰ صفر سال ۶۱ هجری قمری در بازگشت از شام، برای زیارت مدفن امام حسین(ع) به کربلا آمده‌اند. همچنین در این روز جابر بن عبدالله انصاری به زیارت قبر امام حسین(ع) آمده است، زیارت اربعین از اعمال خاص این روز است و بنابر روایتی از امام حسن عسکری(ع) از نشانه‌های مؤمن دانسته شده است. 

از سال ۶۱ هجری قمری، سنت پیاده‌روی اربعین کم و بیش در کشور عراق وجود داشته، اگرچه نوع حاکمیت این کشور، تأثیر به‌ سزایی در برپایی این سنت داشته است، به‌ طوری که در زمان حکومت صدام حسین، شیعیان عراق برای حضور در کربلای معلی در چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) با دشواری‌ها و سختی‌های زیادی مواجه بودند و عمدتا با عبور از  بیابان و نخلستان‌ها خود را به کربلا می‌رساندند.

ایستگاه‌های قرآنی اربعین؛ پیوند شمیم وحی و شور حسینی در سرزمین عشقپیاده‌روی اربعین در سال ۱۹۰۹ میلادی

تصاویری وجود دارد که بیانگر احیای سنت اربعین حسینی در نخستین سال‌های قرن بیستم میلادی و قدمت چند صد ساله این سنت است. پس از سقوط نظام دیکتاتوری صدام، چندین سال است که شیعیان عراقی و برخی کشورهای جهان و حتی پیروان سایر مذاهب و ادیان از قبیل اهل‌ سنت، مسیحیان، صائبی‌ها و ... در این رویداد عظیم معنوی شرکت می‌کنند و عشق و ارادت خود را به محضر سرور و سالار شهیدان ابراز می‌کنند، به‌طوری که عاشقان مکتب عصمت و طهارت در برخی موارد چند صد کیلومتر پیاده‌روی می‌کنند و با وجود خطرات و تهدیدات تروریستی که طی سال‌های اخیر متوجه زائران بوده است، اما عاشقان این مکتب، با عشق و اراداتی خالصانه راهی این مسیر می‌شوند و با تجدید بیعت با سرور شهیدان اهل بهشت و خاندان مطهر ایشان، جانی تازه کرده و به دور از هیاهوی زمانه و به دور از همه تعلقات، دل به یار می‌سپارند.

ایستگاه‌های قرآنی اربعین؛ پیوند شمیم وحی و شور حسینی در سرزمین عشقپیاده‌روی اربعین در سال ۱۹۱۶ میلادی

سفری که زائران به سوی قبله‌گاه عشق آغاز می‌کنند، با کوله‌ باری سبک اما دلی سنگین از عشق و شور حسینی است و آن‌ها به یاد کودکان دشت کربلا با پای پیاده به دیدار مولای خویش می‌شتابند.

مردم عراق که به میهمان‌نوازی و پذیرایی مخلصانه از میهمان شهره دارند، از جنوبی‌ترین نقطه این کشور از استان بصره گرفته تا در تمامی محورهای منتهی به کربلا، آن‌چه دارند را در طبق اخلاص برای پذیرایی از زائران حرم اباعبدالله الحسین(ع) می‌گذارند، به‌طوری که زائری که گام در این مسیر می‌گذارد هیچ دغدغه‌ای از لحاظ خوراک و محل اسکان ندارد.

ایستگاه‌های قرآنی زیارت اربعین در عراق

عراقی‌ها مردمانی هستند که خاک پای زائران حسین(ع) را توتیای چشم کرده و موجب برکت خانه‌هایشان دانسته و از دل و جان، خود را برای خدمت‌رسانی به زوار آماده می‌کنند. در این میان نقش آستان‌ها و زیارتگاه‌های شیعی در میزبانی از زائران مثال‌زدنی است و آنها در حد وسع و توان خود از هیچ تلاشی برای فراهم آوردن امکانات برای زائران دریغ نمی‎کنند؛ از تهیه آب و غذا گرفته تا ایجاد مهمانسراهای مختلف و برپایی موکب‎‌ها و استراحتگاه‌های دینی و فرهنگی که از جمله آنها می‎توان به طرح برپایی ایستگاه‌های قرآنی در مسیر پیاده روی اربعین اشاره کرد.

ایستگاه‌های قرآنی زیارت اربعین در عراق

در طول مسیر زائران، علاوه بر پذیرایی از زوار و آیین‌های عزاداری، سینه‌زنی و سوگواری در رثای اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش، برنامه‌های قرآنی، دینی و فرهنگی متنوعی اجرا می‌شود و نهادها و سازمان‌های قرآنی عراق از جمله دارالقرآن‌های وابسته به آستان‌های علوی، حسینی، عباسی مجری متولی این برنامه‌های قرآنی هستند.

طولانی‌ترین نماز جماعت
همچنین، یکی از سنت‌های ارزشمندی که در مسیر اربعین حسینی اجرا می‌شود، اقامه طولانی‌ترین نماز جماعت است که طرح برپایی نماز جماعت مشترک چندین سال است که از حرم امام علی (ع) در نجف اشرف تا حرم حسین(ع) در کربلای معلی با حضور میلیونی زائران اقامه می‌شود.

این نماز جماعت به صورت منقطع به امامت ائمه جماعت در مقابل موکب‎ها برگزار شده و پس از اتمام نماز همه نمازگزاران به صورت هماهنگ ندای تکبیر سر می‌دهند.

این نماز جماعت مشترک و طولانی، پاسخ محکمی به شبهه‌افکنانی است که ادعا می‌کنند که شیعیان به‌ویژه زائران حسینی به فریضه نماز کم‌توجهی دارند.

 ایستگاه‌های قرآنی اربعین؛ پیوند شمیم وحی و شور حسینی در سرزمین عشق

ایستگاه‌های قرآنی
از دیگر اقدامات ارزشمند و حائز اهمیتی که در مسیر اربعین حسینی برای زائران اجرا می‌شود، طرح برپایی ایستگاه‌های قرآنی است که برای چندین سال است که از سوی دارالقرآن‎های وابسته به آستان‌های عراق و حوزه علمیه نجف اشرف و با همکاری اتحادیه انجمن‌ها و تشکل‌های قرآنی عراق، شورای عالی قرآن عتبات مقدسه و زيارتگاه‌های شيعی در استان‎های مختلف واقع در مسیر پیاده‌روی اربعین اجرا می‌شود و امسال با نام جدید «استراحتگاه‌های قرآنی» به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

هدف از اجرای این طرح ترویج فرهنگ قرآنی در میان زائران حسینی، تصحیح سوره حمد و توحید و آموزش سوره‌های کوتاه قرآن به زائران و آموزش برخی مسائل و احکام دینی همچون وضوگرفتن است.

این ایستگاه‌های قرآنی از بصره به‌عنوان نقطه آغاز حرکت زائران برپا می‌شود و تقریبا در تمامی محورهایی که مسیر حرکت زئران اربعین حسینی به سوی کربلا است، وجود دارد، اما نقطه اوج این ایستگاه‌ها در طریق الحسین(جاده نجف به کربلا) است و این ایستگاه‌ها، در دو بخش بانوان و آقایان برپا می‌شود.

یکی از فعالیت‌های شاخص این ایستگاه‌ها، برپایی محافل انس با قرآن با حضور قاریان برتر عراق و برخی کشورهای منطقه همچون ایران است، به‌طوری که طنین تلاوت زیبای قراء در این محافل سبب جذب خیل عظیمی از زائران می‌شود.

همچنین، اداره امور قرآن هیئت بسیج مردمی عراق نیز که رزمندگان آن نقش مهمی در تأمین امنیت زائران حسینی دارند، حضور فعال و پرشوری در برپایی ایستگاه‌های قرآنی اربعین و راه‌اندازی محافل انس با قرآن دارد.

ایستگاه‌های قرآنی زیارت اربعین در عراق

افزایش سالانه ایستگاه‌ها
این ایستگاه‌های قرآنی هرسال روبه افزایش است، شیخ جواد نصراوی، مدیر مرکز قرآن آستان عباسی در این باره می‌گوید: این مرکز امسال و برای چهارمین سال متوالی اقدام به برپایی ایستگاه‌های قرآنی اربعین کرده و ایستگاه‌های این مرکز امسال به بیش از ۲۰۰ ایستگاه در استان‎های بابل، مثنی، نجف و کربلا رسیده است.

این مسئول قرآنی عراقی، تصحیح قرائت آیات قرآن به ویژه آیاتی که در نمازهای یومیه خوانده می‎شود، پاسخ به سؤالات تفسیری در ارتباط با قرآن، برپایی محافل ختم قرآن و همچنین توزیع بروشورهای فرهنگی در ارتباط با زیارت و امور قرآنی را از جمله اهداف این ایستگاه‌ها عنوان کرد.

بنا به گفته علاء محسن، مدیر دارالقرآن آستان علوی ۲۰۰ استراحت‌گاه قرآنی نیز در ۱۴ استان نجف، كربلا، بصره، ذي قار، ميسان، واسط، مثنى، ديوانيه، بغداد، بابل، نینوا، صلاح‌الدين، دياله و كركوک بر پا شده است.ایستگاه‌های قرآنی زیارت اربعین در عراق

صالح دریعی، از قاریان بنام عراق و رئیس اتحادیه انجمن‌ها و تشكل‌های قرآنی عراق نیز هدف از برپایی این طرح را انجام زیارتی مورد پسند امام حسین(ع) یعنی مطابق با آیات قرآنی و احکام شرعی عنوان می‎کند.

ایستگاه‌های ویژه بانوان

علاوه بر ایستگاه‌های قرآنی ویژه آقایان، برخی ایستگاه‌های قرآنی در محورهای منتهی به کربلا هستند که ویژه بانوانند، به گونه‎ای که مرکز قرآنی «الکوثر» وابسته به آستان علوی طرح استراحتگاه‌های قرآنی ویژه بانوان زائر امام حسین(ع) را در مسیر زیارت اربعین و با همکاری اتحادیه انجمن‌ها و تشکل‌های قرآنی عراق اجرا می‌کند.

ایستگاه‌های قرآنی زیارت اربعین در عراق

در این ایستگاه‌ها، علاوه بر این که محافلی با حضور بانوان قاری برگزار می‌شود، همچون ایستگاه‌های قرآنی ویژه آقایان قرائت صحیح سوره‌های کوتاه قرآن و حمد و توحید آموزش داده می‌شود.

امسال در پی گردهمایی مسئولان مراکز قرآنی عراق و مؤسسات قرآنی وابسته به عتبات و زیارت‌گاه‌های شیعی عراق که با هدف بررسی سازوکارهای اجرای طرح قرآنی اربعین برگزار شد، تصمیم بر این گرفته شده است که این ایستگاه‌های قرآنی متحول شوند.

ایستگاه‌های قرآنی اربعین؛ پیوند شمیم وحی و شور حسینی در سرزمین عشق

ایستگاه‌های قرآنی اربعین؛ پیوند شمیم وحی و شور حسینی در سرزمین عشق

ایستگاه‌های قرآنی اربعین؛ پیوند شمیم وحی و شور حسینی در سرزمین عشق

ادیت شده؛ ایستگاه‌های قرآنی اربعین؛ پیوند شمیم وحی و شور حسینی در سرزمین عشق

ادیت شده؛ ایستگاه‌های قرآنی اربعین؛ پیوند شمیم وحی و شور حسینی در سرزمین عشق

ادیت شده؛ ایستگاه‌های قرآنی اربعین؛ پیوند شمیم وحی و شور حسینی در سرزمین عشق

ادیت شده؛ ایستگاه‌های قرآنی اربعین؛ پیوند شمیم وحی و شور حسینی در سرزمین عشق

 

منبع: