کمک موزه «پرگامون» برلین به بازسازی مسجد اموی حلب
مسئولان مجموعه هنرهای اسلامی موزه «پرگامون» برلین پس از ۵ سال تحقیق با ارسال نخستین بسته حاوی اطلاعات بازسازی مسجد اموی در حلب به یونسکو به بازسازی این مسجد تاریخی کمک می کنند.
كدخبر: 40138
1397/07/18

به گزارش مبشرین به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ مسئولان مجموعه هنرهای اسلامی موزه «پرگامون» برلین پس از ۵ سال کار بی وقفه، نخستین بسته حاوی اطلاعات بازسازی مسجد اموی در حلب را به یونسکو فرستاد‌ه‌اند تا بدین شکل به بازسازی این مسجد تاریخی کمک کنند.

 

مسئولان مجموعه هنرهای اسلامی موزه، مدت ۵ سال درباره تخریب میراث فرهنگی کشور سوریه در طول جنگ داخلی، تحقیق کرده اند. آنها راه‌های جدیدی برای حفظ و بایگانی مدارک مربوط به این آثار باستانی به دست آورده‌اند.

 

کار روی میراث فرهنگی تخریب شده، به بازسازی آثار و همچنین افزایش مشارکت و آگاهی جامعه در این ارتباط کمک می‌کند، دست‌اندرکاران این پروژه با حمایت بنیاد «گراد هنکل» بر آثار باستانی سوریه به ویژه در حلب متمرکز شده‌اند.

 

به این منظور، اطلاعات بناهای تاریخی از طریق خاطرات شخصی، عکس‌ها و نقشه‌ها در یک کاتالوگ جمع‌آوری می‌شود، از سوی دیگر، گروه «مستند‌سازی میراث» با تهیه نقشه‌های دقیق، به بررسی آسیب‌های وارد شده به بناهای مهم می‌پردازند از نخستین بناهایی که اطلاعات آن جمع‌آوری شده، مسجد اموی حلب است.

 

اشتفان وبر؛ مدیر مجموعه هنرهای اسلامی موزه پرگامون برلین در این باره، گفت: ما از طریق بررسی دقیق نقشه‌های شهر حلب،  تصاویر تاریخی، طرح‌ها و متون مربوطه، اطلاعاتی برای بازسازی بناهای تاریخی این شهر جمع‌آوری کردیم هدف ما این است که به بازسازی شهر قدیمی حلب کمک کنیم.

 

در ماه آگوست نیز بنیاد «اندرو دابلیو. ملون»، مرحله دیگری از این پروژه را آغاز کرد که در این مرحله محققان به کمک دو وبلاگ‌نویس، نقشه میراث این شهر را با استفاده از ترکیب دانش محلی، تاریخ زندگی افراد و اطلاعات موجود ایجاد می‌کنند، این نقشه می‌تواند به عنوان آرشیو اجتماعی نیز استفاده شود.

 

 

در این پروژه‌ها، محققانی از سوریه و آلمان به صورت سیستماتیک، گنجینه‌های فرهنگی و طبیعی کشور سوریه را که در طول جنگ ویران شده‌اند، طبقه‌بندی می‌کنند به این‌ترتیب بیش از ۲۰۰ هزار عکس، طرح، نقشه و گزارش به صورت آرشیوی جامع برای بازسازی سوریه جمع‌آوری شده است.

 

همچنین قرار است فوریه سال آینده، نمایشگاهی از این آرشیو، در مجموعه هنرهای اسلامی موزه پرگامون برلین به نمایش گذاشته ‌شود./شبستان

منبع: