در گفتگوی اختصاصی مبشرین با محمد عصفور مطرح شد؛
مهمترین مشکل جهان اسلام، عدم تمسک به قرآن و اهلبیت است/هدف از طرح اقراء تربیت نسلی است که بتوان آن را در ایران ادامه دهند
محمد فهمی عبدالسید عصفور از اساتید و قاریان ممتاز مصر گفت: سنت اقرا از دوران شیخ طوسی و شهید اول در ایران اجرا می شد ولی به دلیل مشکلات سیاسی و اقتصادی به آن توجه نشد و از بین رفت.
كدخبر: 22063
1397/02/09

به گزارش مبشرین، محمد فهمی عبدالسید عصفور از اساتید و قاریان ممتاز مصر به شمار می‌رود. وی سابقه تدریس در دانشگاه الازهر مصر و حوزه علمیه جامعه المصطفی در کارنامه خود دارد و با حضور در کشورمان و با همکاری شورای عالی قرآن در حال تربیت نسلی است که سلسله اقرا توسط آنها در ایران ادامه می دهند. استاد محمد عصفور در فروردین ماه در استان بوشهر حضور داشت و دو تن از اساتید بوشهری از وی اجازه نامه اقرا، دریافت کردند. پایگاه خبر قرآنی مبشرین با وی به گفتگویی نشست که در ادامه نظر شما را به آن جلب میکنیم.

 

مبشرین: ضمن خوش آمد گویی به شما به دلیل حضور در استان بوشهر، در ابتدا خودتان را معرفی کرده و در خصوص فعالیت های قرآنی خود برای ما بفرمایید:

بنده محمد فهمی عبدعصفور متولد 1980 در  کشور مصر و شهر طنطا

سال 2002 میلادی فوق دیپام گرفتم و در دانشگاه الازهر به تدریس زبان انگلیسی مشغول شدم. بعد از حضور در دانشگاه الازهر به حفظ قرآن رو آوردم و در حضور اساتید بزرگی چون فهمی رمضان  کساب و دکتر سید ابراهیم طلب به آموزش قرائت و حفظ قرآن پرداختم، روش حفص از عاصم را نزد دکتر سید ابراهیم طلب یاد گرفتم. نزد وی روشهای قرائت دهگانه را فرا گرفتم

بعد از اتمام پروسه آموزش قرآن به سمت تدریس قرآن در الازهر تدریس کردم بعد از اون متوجه شدند که شیعه هستن سال 2011 متوجه شدن که شیعه هستن

بعد از اینکه متوجه شدن شیعه هستم سنگ اندازیهایی انجام دادن به لبنان مهاجرت کردم 4 سال در حوزه رسول  اعظم دروس حوزوی خواندم

2 سال آخر مسول دارالقران حوزه بودم

مسول دالرقآن حوزه رسول و مسول اقرا در جامعه المصطفی العالمی

پس آن سال 2016 به ایران آدم و الان مسول اقرا در شورای عالی قرآن هستم

در لبنان و قم تدریس در جامعه المصطفی هستم

هم درس میخونه و هم درس میده

 

مبشرین: در خصوص تاریخچه و روش اقراء ار ابتدا تا کنون و همچنین تاریخ اقراء در ایران توضیح بفرمایید:

 

32 دومین نفری هستند که سلسله اقرا تا پیامبر خوانده اند و نفرات بعدی 33 ومین افرادی هستیند که اقرا می کنند

استادش 31 استاد اون 30 ...... الی حفص عن عاصم الی ... الی ... الی علی بن ابیطالب الی پیامبر (ص) الی جبرییل

قرآن یک کتاب است که از دل به دل است و مثل بقیه کتب آسمانی نیست که روی الواح نوشته شد  و بع نیز تحریف شدند

 

بعد از آن گروهی که با پیامبر بودند، گروهی آمدند که بعد از صحابه پیامبر بودن و گروهی تشکیل دادند

 متخصص در قرائت قرآن بود

اهل بیت  خودشون قراء قرآ« بودند و به بقیه یاد می دادند

شیخ طوسی که استاد شیخ حمامی بودند سینه به سینه این نسل ها را در ایران ادامه دادند در هم شهید اول که خود از قاریان برتر هستند ایرانی بودند

ابن جزری در قرن هشتم هجری به ایران آمدند و اقرا داشتند و در شیراز دفن هست

تمام سلسله اقرا به ابن جزری بر می گردد

 

ظلم و ستمی که در شیعه بوده اونها را مجبور میکرد که به سیاست برشند

پس از انقلاب اسلامی  توجه بیشتتری به این مقوله انجام شد

فرهنگ بعد از انقلاب رایج شده به صوت و لحن بشتر اهمیت داده میشود تا به معانی و مفاهیم

علما سعی کردن  این مسیر را در حال ترمیم و حرکت به سمت علوم قرآنی هدایت

شیخ دکتر سید ابراهیم طلب

دو نوع اجازه نامه دارد یکی برای قرائت و یکی هم برای قرائت و آموزش داده می شود.

حداقل 2 سال در ایران هستند که تعداد معینی از اساتید قرآن را اجازه اقراء می دهند

تعدادی باشند که هم قوی باشند و مسلط باشند و بتوانند این سنت قرائت و آموزش را در یران ادامه دهند

ما چون نمیتوانیم افراد زیادی را آموزش دهیم اساتید را آموزش می دهیم و بقیه میتوانند از این ثمره استفاده کنند

در هر شهر با توجه به تعداد قاریان آن شهر حضور داریم و به آموزش اساتید با همکاری شورای عالی قرآن اساتید را آموزش میدهیم

برنامه آخر ی که امسال داریم داوری مسابقات بین المللی در تهران و مسابقات دانشجویان جهان اسلام

و برنامه های دیگر ی در شورای عالی قرآن داریم

 

مبشرین: در خصوص روشهای نوین آموزش مانند روش مجازی چه نظری دارید آیا روش های دیگری هست که دیگر نیاز به روش حضوری نباشد؟

این روش ها (مجازی) برای آموزش و تبلیغ مشکلی نداره ولی برای اقراء به هیچ وجه امکان نداره به صورت مجازی انجام شود

اقرا حتما باید به صورت حضوری باشد از شروط اقراء دیدار حضوری و دیدن چهره یکدیگر است

راوی حرکات قرآن بودند و تا به صورت رو در رو حضور نداشته باشی نمیتوان از آن استفاده کرد

 

 

مبشرین: از نظر شما مهمترین مشکل دنیای اسلام چست؟

پیامبر فرموند کتای و عترتی، بعضی ها می گویند فقط کتاب خدا کافی هست و برخی دیگر می گویند عترت برای ما کافی

مشکل دولت های اسلامی بین کتاب خدا و عترت تمایز قائل هستند

 

مبشرین: با تشکر از حضور شما در این مصاحبه، به عنوان کلام آخر اگر جمله ای دارید بفرمائید:

 

جمله ای از امام علی ع ، ظاهرو عمیق و باطنه اول آن محمد آخر محمد و وسط آن محمد

محمدص اگر دنیا میخوایند به قرآن تمسک کنی اگر آخرت میخواهید به قران تمسک کنید

 

منبع: