به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، منصور انبیاء، مدیرکل برنامهریزی فرهنگی بنیاد ملی نخبگان در مورد فعالیتهای صورت گرفته توسط این بنیاد برای نخبگان قرآنی با اشاره به اینکه بنیاد هر جایزهای در نظر بگیرد باید برای آن آییننامه از طریق مراجع قانونی به تصویب میرساند، گفت: بر همین اساس اولین آییننامه برای پشتیبانی از برگزیدگان قرآنی در سال ۸۸ به تصویب رسید. این آییننامه وضع شد، اما شیوهنامه آن وضع نشد.
وی افزود: به دلیل ایراداتی که بر آن آییننامه وارد بود، ادامه پیدا نکرد و به بار ننشست. در ادامه در سال ۹۲ در عنوان و محتوای آییننامه مذکور تغییراتی اعمال شد و شیوهنامهای برای آن نیز نوشته شد، در همین راستا تعدادی از نخبگان قرآنی متقاضی شدند تا از تسهیلات در نظر گرفته شده استفاده کنند. این افراد ۱۵۳ نفر بودند، از این افراد، تعدادی تسهیلات دریافت کردند، اما چون مسئولان آن زمان بر روی شیوهنامه آییننامه سال ۹۲ بحث داشتند، لاجرم آن آییننامه نیز متوقف شد و به جز تعداد معدودی از ۱۵۳ نفر مورد اشاره نخبه دیگری نتوانست از تسهیلات استفاده کند تا اینکه در سال ۹۵ آییننامه قبلی دچار تغییرات عمده شد و در کمیسیون دائمی و هیئت امنای بنیاد، آییننامه نسل سوم به تصویب رسید.
انبیاء در ادامه در پاسخ به اینکه چه تعدادی در دومین دوره آییننامه موفق به دریافت تسهیلات شدند، گفت: از ۱۵۳ نفری که مدارک خود را ارسال کردند، چیزی حدود ۱۰ تا ۱۲ نفر توانستند از تسهیلات آن زمان استفاده کنند.
مدیرکل برنامهریزی فرهنگی بنیاد ملی نخبگان همچنین در پاسخ به سوالی در مورد دلایل اجرا نشدن آییننامه نسل دوم، گفت: معمولاً متوقف شدن برخی برنامهها به دلیل تغییراتی که در دولتها اجرا میشود، است، در آن زمان من حضور نداشتم، اما به نظر میرسد، مهمترین دلیل بعد از وجود برخی نواقص در آییننامه، تغییرات دولت بوده است.
انبیاء در ادامه به تصویب آییننامه نسل سوم و شیوهنامه آن اشاره و اظهار کرد: این شیوهنامه در تیرماه سال ۹۵ به تصویب کمیسیون هیئت امنا رسید و از ابتدای مردادماه ۹۵ قابلیت اجرا پیدا کرد. بلافاصله یک شورای شناسایی و کارگروه تخصصی در قالب آن آییننامه و شیوهنامه در نظر گرفته شد و جلساتی تشکیل شد.
مدیرکل برنامهریزی فرهنگی بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: کار خوبی که انجام شد، این بود که تسهیلاتی که میبایست برای حمایت از «مستعدان برتر» و «سرآمدان قرآنی» در نظر گرفته شود، در سرفصلهای مختلف تعریف شد. برای مستعد برتر که سطح پایینتر است حدود ۲۵ میلیون تومان حمایت و تسهیلات در نظر گرفته شده است و برای سرآمدان قرآنی نیز حدود ۱۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
وی افزود: از اواسط خردادماه امسال، اطلاعرسانیهای لازم صورت گرفت و کاربرگها بر روی سامانه ملی نخبگان قرار گرفت، همچنین به بنیادهای استانی نیز اطلاعرسانی شد. در حال حاضر نزدیک به ۵۰ پرونده دریافت شده است و افراد جدید نیز در حال ارسال درخواستهای خود هستند.
انبیاء با تأکید بر اینکه اولین جلسه رسیدگی به این پروندهها طی روزهای آینده برگزار میشود، گفت: برنامهریزی شده است تا در سال ۹۶ حدود ۴۰ مستعد برتر و ۱۰ سرآمد قرآنی را از بین متقاضیانی که پروندهها را ارسال کردهاند، شناسایی و مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
مدیرکل برنامهریزی فرهنگی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه مسئولان دستگاههای عضو مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی خواهان برخی اصلاحات در شیوهنامه شناسایی بودند، افزود: در آییننامه تصویب شده در سال ۹۵ آمده است که در سال ۹۶ و تا پایان این سال شیوهنامه حمایت از نخبگان قرآنی مورد اصلاح قرار گیرد تا اگر ضعفی داشته باشد از این طریق اصلاحات لازم صورت بگیرد تا در سال ۹۷ شیوهنامهای با ایرادات کمتر داشته باشیم.
وی با تأکید بر اینکه تسهیلات نسل سوم آییننامه بیشتر از آییننامههای قبلی است، گفت: سطح تسهیلاتی که برای این دو سطح در نظر گرفتهایم خصوصاً در بحث سرآمد قرآنی، در سطح بالایی است و بالاتر از آن در بنیاد ملی نخبگان تسهیلاتی نداریم. این تسهیلات در طراز جایزهای است که به برگزیدگان «جایزه علامه طباطبایی» که یکی از مهمترین جوایز بنیاد ملی نخبگان است، داده میشود.
انبیاء در ادامه در پاسخ به این سوال که ۱۴۰ نفری که در نسل دوم آییننامه موفق به کسب تسهیلات نشدند، دارای چه شرایطی خواهند بود، اظهار کرد: در فرآیند شناسایی جدید اولویت با افرادی که قبلاً ثبت نام کردهاند، خواهد بود و در واقع آن ۱۴۰ نفر اولویت شناسایی را خواهند داشت. ابتدا به پرونده اینها خواهیم پرداخت. البته این امکان وجود دارد که برخی از آنها شرایط سنی نداشته باشند که به این ترتیب از اولویت حذف خواهند شد.
وی در تکمیل این بخش از صحبتهای خود خاطرنشان کرد: تلاش خواهیم کرد تا آخرین نفر از فهرست ۱۵۳ نفر مورد بررسی بگیرد تا در صورت امکان از تسهیلات استفاده کنند.
انبیاء در بخش دیگری از صحبتهای خود در مورد اینکه شاخصها و سنجهها به چه صورت است و چند درصد نخبگان قرآنی را میتواند تحت پوشش قرار دهد، گفت: قبل از اینکه آییننامه را در هیئت امنا بنیاد ملی نخبگان و کمیسیون دائمی هیئت امنا تصویب کنیم، مطالعات موردی را انجام داده و شخصیتهای فرضی را در نظر گرفتیم تا میزان منطقی بودن شاخصها را مورد ارزیابی قرار دهیم، بعد از این بررسیها به این نتیجه رسیدیم که شاخصها و سنجهها منطقی به نظر آمد.
وی با اشاره به اینکه بعد از پایان شناسایی مشخص خواهد شد که چه میزان شاخصها منطقی است، گفت: به هر میزان که انحراف داشته باشم، در انتهای امسال که بازنگری صورت میگیرد سعی خواهد شد، به گونهای بازنگری شود که تطابق کار در عمل بیشتر شود.
مدیرکل برنامهریزی فرهنگی بنیاد ملی نخبگان در پایان اظهار کرد: اجرایی کردن این آییننامه در کنار آییننامه های دیگری که بنیاد ملی نخبگان پیش روی خود دارد، از مهمترین آییننامهها هست؛ چرا که شخصیتهایی که از این تسهیلات استفاده میکنند، شخصیتهای متفاوتی هستند.