پنج شنبه 9 فروردین سال 1403 Thu, 28 Mar 2024 13:26:10 GMT
کد خبر : 66799       تاریخ : 1399/12/06 16:17
فقر توحیدی؛ بازدارنده پویایی و بالندگی / سازش با بیگانگان نشانه نبود قلب سلیم است
حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی:

فقر توحیدی؛ بازدارنده پویایی و بالندگی / سازش با بیگانگان نشانه نبود قلب سلیم است

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر با استناد به آیه ۳۵ سوره مبارکه نور گفت: کسی که خود را انکار کند، گویی خداوند را انکار کرده است. فقر توحیدی و معنوی انسان را ایستا کرده و از حرکت، پویایی و بالندگی بازمی‌دارد.

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر و امام‌جمعه موقت تهران، امروز، ششم اسفندماه در همایش ملی «علل و پیامدهای فقر و راهکارهای مبارزه با آن در کلام و سیره امام علی(ع)» که در دانشگاه آزاد اسلامی اراک برگزار شد، اظهار کرد: افرادی که الهی باشند خداوند در دل آنان استقرار پیدا کرده و زمینه خیرات و برکات بسیاری را فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: وقتی خداوند در دل مؤمن جای گرفت، بنده مملو از اوصاف الهی خواهد شد. حضرت علی(ع) خود را برای خدا خالص کرد و تمام صفات زیبا را در وجود آن حضرت می‌بینیم. ماه رجب و تأکید بر توجه دعاهای این ماه انسان را خداشناس کرده و رتبه انسانیت را افزایش داده و از گرایش به سمت بسیاری از آسیب‌ها در امان نگه می‌دارد.

صدیقی با اشاره به اینکه مولا علی(ع) قله است و باید خود را برای رسیدن به قله آماده و در این مسیر گام برداریم تا از قافله جا نمانیم، اظهار کرد: باید در علی ذوب شویم تا اوصاف خداوندی در وجود ما به ودیعه گذارده شود و به رنگ خدا درآییم، چراکه زیباتر از رنگ خدا وجود ندارد.

امام‌جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به فرازی از دعای سحر «أَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ مِنْ جَمالِکَ بِاَجْمَلِهِ وَکُلُّ جَمالِکَ»، گفت: با حرکت در مسیر مولا علی(ع) همه زیبایی‌ها در وجود انسان تجلی خواهد گرفت. حضرت امیر(ع) همه خوبی‌هاست و در واقع حقیقةالحقایق است.

حرکت در مسیر حضرت علی(ع) نجات‌دهنده فقر فکری است

صدیقی با تأکید بر اینکه با حرکت در مسیر مولا خود را از کابوس وحشتناک فقر معنوی، فکری، احساسی، عملی و... نجات خواهیم داد، تصریح کرد: عمل به سیره و مکتب علوی اکسیری است که تحول ایجاد کرده و خاک را به طلا تبدیل می‌کند و توصیه من به همه این است که کتاب «جاذبه و دافعه حضرت(علی)» تألیف استاد شهید مطهری را مطالعه کنند.

وی با اشاره به آیه ۳۵ سوره مبارکه نور «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ؛ خدا نور وجودبخش آسمان‌ها و زمین است»، گفت: مهم‌ترین نوع فقر، فقر توحیدی است. از منظر حضرت علی(ع) شدیدترین فقر، شکستن ستون فقرات(از بین بردن نیرو و توان) است. کسی که خود را انکار کند، گویی خداوند را انکار کرده است. فقر توحیدی و معنوی انسان را ایستا کرده و از حرکت، پویایی و بالندگی باز می‌دارد.

فقر اندیشه‌ای ریشه همه فقرهاست

صدیقی یادآور شد: «فقر» به معنای نداری و نداشتن است، اما فقیر به معنای بازمانده از حرکت است. اشد فقر، فقر توحیدی است و از این حیث حضرت علی(ع) شدیدترین فقر را فقر ایمانی معرفی می‌کند. فقر در بعد اندیشه، ایمانی و اعتقادی ریشه تمام فقرهاست که باید با آن مبارزه کرد. لذا، در دعاها آمده است کسی که خدا را دارد همه چیز دارد و کسی که همه چیز دارد و خدا را ندارد، گویا هیچ ندارد.

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر بیان کرد: دنیایی ارزش دارد که مروج دینداری باشد و در فرهنگ علوی فقر عقلی و محاسبه‌ای انسان را گرفتار زبونی و خواری می‌کند. برای داشتن آخرتی سعادتمند باید در دنیا محاسبه‌گر باشیم و ارزش‌ها را از ضدارزش تشخیص دهیم تا عمرمان تباه نشود. عقل چراغ درون است و با مشهود شدن نور درون، نور بیرونی نیز خودنمایی خواهد کرد و حضرت امیر(ع) در حکمت ۵۴ نهج‌البلاغه به اهمیت عقل و علم پرداخته‌اند.

صدیقی اظهار کرد: حرکت فکری، باعث می‌شود در حرکات جسمی صرفه‌جویی شده و  کاهش پیدا کند. معرفت‌ الهی تنها با عقل به دست می‌آید و باید حرکت در مسیر اهل‌ بیت(ع) را با توجه به عقل انتخاب کرده و حتی بهشت را با عقل برگزینیم. بی‌نیازترین، بی‌نیازها عقل است و بزرگترین فقر حماقت است و وحشتناک‌ترین وحشت نیز خودشیفتگی است. همان‌طور که فقر فرهنگی فقر مالی به همراه دارد، فقر مالی نیز می‌تواند نتیجه فقر مالی باشد.

بندگی خدا؛ معیار ارزش

وی با بیان اینکه داشتن پست و عناوین دنیایی ارزش نداشته و وجه تمایز افراد فقیر و ثروتمند تنها با معیار بندگی آنان  سنجیده می‌شود،  ادامه داد: همه می‌دانند و در آیات و روایات هم آمده است که تهمت‌زنندگان جایگاهی ندارند و خداوند از آنان روی‌گردان شده و برداشتن نگاه خدا از انسان یکی از بزرگترین و وحشتناک‌ترین انواع فقرهاست.

این مقام مسئول از ایمان، صبر، عمل صالح، امر به معروف و نهی از منکر به عنوان ارکان مهم انسانی یاد کرد و بر ضرورت پایبندی بر این اصول برای مبارزه با فقر و ایجاد راهکار برای زدودن فقر از چهره جامعه تأکید کرد.

صدیقی فقر در سلامتی را از دیگر انواع فقر دانست و با تقدیر ویژه از مجاهدان راه سلامت و کادر درمان، بیان کرد: مجاهدت در راه و جبهه سلامت، اقتصادی، دفاع از میهن و... از اهمیت بسیاری برخوردار است و همه مدیون رشادت فعالان در عرصه‌های مختلف مجاهدت هستیم. در عرصه سلامت مورد آزمون خداوند قرار نگرفته بودیم و با شیوع کرونا صحنه‌ای جدید از مجاهدت فراروی همه ما باز شد و از این رو مدیون کادر درمان و گروه‌های جهادی هستیم. فقر بلاست، اما بیماری بسی سخت‌تر از نداری است.

وی اضافه کرد: شاهدیم در کشور برخی افراد هم فقر مالی دارد و هم سلامتی. نداشتن قلبی پر از وجدان، احساس و ادراک از هر نوع بیماری وحشتناک‌تر است. حضرت امیر(ع) بزرگترین مبارز با فقر هستند و می‌فرمایند اگر فقر مجسم بود و او را می‌دیدم آن را شلاق می‌زدم. سیره حضرت امیر این است که در حکومت اسلامی باید مسلمان و غیرمسلمان فقیر مالی نباشند. ایشان فقر شهروند حکومت علوی را تحمل نمی‌کنند. حتی مسیحی‌ها در کشوری با حکومت اسلامی باید عزتمند زندگی کنند.

صدیقی بیان کرد: قرآن بی‌بندبار بودن در مقابل نامحرم، سازش با بیگانگان و اعتماد به دشمنان را بیماری قلب دانسته است. سلامت قلب زمانی ایجاد می‌شود که جز خدا نباشد. خانه سلیم را در اختیار دشمن قرار ندهید. دلی که برای خدمت به بندگان خدا می‌تپد به بیماری قلبی دچار نمی‌شود.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=66799

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402