به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در این جلسه، تصریح کرد: اگر هدف از تأسیس جهاد دانشگاهی را فعالیتهای فرهنگی بدانیم، سخن گزافی نیست، زیرا انقلاب اسلامی صرفاً ایجاد تحول در ساختارها نبود و تأسیس جهاد دانشگاهی هم با هدف تحول فرهنگی و پژوهشی ایجاد شد.
وی با بیان اینکه یکی از وجه تمایزات جهاد با سایر نهادها این است که هر کدام از ساختارهای شکل گرفته در آن مبتنی بر یک نیاز بوده است، ادامه داد: برنامههای قرآنی از همان ابتدا در دستور کار قرار گرفت و از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۸۵، بیست و پنج دوره جشنواره قرآنی دانشجویان را در سطح ملی برگزار کردیم، آن هم در شرایطی که برنامههای قرآنی در دانشگاهها مرسوم نبود، و از دل این فعالیتها، سازمان فعالیتهای قرآنی و به تبع آن خبرگزاری ایکنا ایجاد شد.
علیزاده با بیان اینکه در آن سالها خبر و خبرگزاری قرآنی معنا نداشت، اما ایجاد ایکنا، سبب شد تا رسانههای متنوعی در حیطه دینی و قرآنی تأسیس شوند؛ اضافه کرد: جامعةالمصطفی در توسعه فعالیت بینالمللی ایکنا، نقش بیبدیلی داشته است و حتی تأکید بر این داریم که این فعالیتها توسعه داشته باشد؛ در دورهای ایکنا با ۴۲ زبان در عرصه بینالمللی فعالیت داشت و این ظرفیت فرصت خوبی برای ترویج معارف اهل بیت در سرتاسر عالم است.
ترویج سبک زندگی اسلامی
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: ایکنا در سالهای اخیر تلاش کرده تا از رویدادمحوری به سمت سوژهمحوری به خصوص در بحث سبک زندگی دینی حرکت کند، زیرا مخاطبان خاص خود را دارد؛ خبرگزاری دو کار مهم را میتواند انجام دهد که نخست انجام رسالت ذاتی خود است و دیگر اینکه متأسفانه در طول سالهای فعالیت نتوانستهایم نیازسنجی مناسبی در مورد فضای دینی و فرهنگی عرصه بینالمللی داشته باشیم که با همکاری المصطفی میتوانیم این کار را انجام دهیم.
علیزاده با تأکید بر تربیت نیروی متخصص برای فعالیت خبری قرآنی و دینی در عرصه بینالمللی و ارتقاء نیروهای موجود، اظهار کرد: اعتقاد بنده این است که با وجود کرونا، فضای همه فعالیتها، ملی و بینالمللی شده است، لذا باید برنامههای ویژه فضای مجازی تعریف و تدوین شود؛ بستر فضای مجازی چیزی نیست که مورد غفلت قرار گیرد و باید همانطور که برای برنامههای حضوری، برنامهریزی میکنیم، برای این بخش هم طراحی و برنامهریزی داشته باشیم.
وی اضافه کرد: حتی با تمام شدن کرونا هم بازگشت به عقب انجام نخواهد شد و فضای مجازی جدیتر هم تلقی میشود، بنابراین ما میتوانیم با همکاری جامعةالمصطفی(ص) در این راستا گامهای خوبی برداریم.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه معتقدم بنیاد فعالیتهای مشترک جهاد و جامعةالمصطفی باید بر اساس نیازسنجیها تعریف شود، تصریح کرد: امروزه، آمار و نظرسجی، مبنای تصمیمسازی و تصمیمگیری در دنیا است ولی متأسفانه در داخل کشور کمتر به آن توجه داریم؛ ما میتوانیم یا همکاری المصطفی(ص) ولو به صورت اجمالی ذائقه مخاطبان بینالمللی را در عرصه فرهنگی و دینی بسنجیم و کارها را متناسب با آن تعریف و تدوین کنیم.
در ابتدای این نشست، محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در سخنانی با تأکید بر توسعه فعالیتهای بینالمللی خبرگزاری ایکنا در سال جدید، گفت: معتقدیم عطش معارف اهل بیت(ع) در خارج از کشور حتی بیشتر از داخل وجود دارد، زیرا به برکت انقلاب اسلامی، در داخل کشور تولیدات و کارهای فاخری در زمینه قرآن و عترت انجام شده است که اهتمام به بازنشر محتواهای فاخر داخلی به سایر زبانها، بهعنوان یکی از اولویتهای برنامهای ایکنا مورد توجه است.
وی افزود: میتوانیم با تقویت زبانهای ایکنا، تولیدات فاخری را که به زبان فارسی انجام شده صادر کنیم و برای تحقق این امر مهم از برادر بزرگتر خودمان یعنی جامعة المصطفی(ص) انتظار حمایت و همکاری داریم.
فعالیت بینالمللی ایکنا به ۱۹ زبان
حسنی با اشاره به همکاری باسابقه میان دو مجموعه جهاددانشگاهی و جامعة المصطفی(ص) و قدردانی بابت مشارکت المصطفی در راهاندازی بخشی از زبانهای خارجی ایکنا، اضافه کرد: در حال حاضر خبرگزاری ایکنا به ۱۹ زبان فعالیت دارد و متعهد شدهایم که دو زبان دیگر را راهاندازی کنیم؛ ضمن اینکه هماکنون در مسکو و هند، دفاتر ایکنا فعالیت دارند.
مدیرعامل خبرگزاری ایکنا، با بیان اینکه بنای ما این است که در هر زبانی حداقل ۷۰ درصد محتوای خروجی ایکنا به اخبار و محتوای بومی آن منطقه اختصاص یابد، افزود: جامعة المصطفی با توجه به حضور در کشورهای متعدد میتواند در این زمینه کمک خوبی داشته باشد تا ملاحظات بومی هر منطقه و فضای بینالمللی و حساسیتهای احتمالی سنجیده و در برنامهریزیها لحاظ شود.
ظرفیتهای علمی و فرهنگی جامعةالمصطفی(ص)
حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین رفیعی، مدیرکل قرآن و حدیث جامعةالمصطفی(ص) نیز گفت: ظرفیتهای جامعةالمصطفی(ص) بسیار زیاد است و جهاددانشگاهی و خبرگزاری ایکنا به خوبی میتوانند از این ظرفیت بهره ببرند. از جمله برگزاری نشستهای مختلف علمی با محتوای دینی و قرآنی به زبانهای مختلف و متناسب با ضرورتها و نیازهای اجتماعی یکی از این ظرفیتها محسوب میشود.
وی همچنین از تشکیل قطبهای زبانی منطقهای برای هدفمندتر شدن برنامهها خبرداد و افزود: براین اساس، زبانهای اصلی در کشورهای مختلف مخاططب برنامهها قرار میگیرند.
تدوین اطلس قرآنی بینالمللی
در ادامه حجتالاسلام والمسلمین جعفر کریمی، معاون فرهنگی تربیتی جامعةالمصطفی(ص) در سخنانی با اشاره به اینکه تفاهمنامه در زمینههای مختلف آموزشی و پژوهشی تدوین شده است، ابراز امیدواری کرد تا با استفاده از ظرفیت معاونت فرهنگی تربیتی و سایر معاونتهای المصطفی(ص) فعالیتهای مشترک با ایکنا و جهاد دانشگاهی توسعه یابد.
وی اضافه کرد: اطلس قرآنی بینالمللی مشتمل بر شناسایی قاریان، حافظان و آثار قرآنی و سطح قرآنی و ... تهیه شده است که میتواند در همکاری مشترک مورد استفاده قرار بگیرد؛ میتوانیم سالانه چند کشور از جمله برای اندونزی در زمینه فعالیتهای خبری، دینی و فرهنگی، برنامهریزی کرده و با اولویتبندی پیش برویم.
کریمی با تأکید بر ظرفیتهای فراوان جامعةالمصطفی(ص) به خصوص در فضای مجازی، اظهار کرد: به محض اینکه کرونا از اسفندماه ۹۸ شایع شد، آموزش مجازی جامعةالمصطفی تقویت و توسعه یافت و هیچ وقفهای در این زمینه نداشتیم. ضمن اینکه در این بستر، علاوه بر مباحث آموزشی، کارهای پژوهشی، مشاوره تحصیلی و تربیتی و ... برای طلاب و خانواده آنان انجام شده است.
وی ضمن استقبال از اجرای طرحهای مشترک نظرسنجی و افکارسنجی با همکاری جهاد دانشگاهی ادامه داد: ظرفیتهای بینالمللی المصطفی منحصر به فرد و متنوع است و ما آمادگی داریم چه در بخشهایی که مستقیماً با معاونت فرهنگی تربیتی مرتبط است و چه اموری که با سایر معاونتهای المصطفی مربتط میشود همکاری وثیقی داشته باشیم.
استقبال جامعةالمصطفی برای همکاری با جهاددانشگاهی
کریمی با بیان اینکه نمایندگان جامعةالمصطفی(ص) در کشورهای مختلف هم از همکاری با ایکنا استقبال کرده و میکنند، اظهار کرد: در برخی کشورها زمینه همکاری قرآنی بیشتر است، ضمن اینکه میتوانیم برای پنج کشور در هر سال اولویتبندی و برنامهریزی کنیم و امیدوارم این تفاهمنامه فتح بابی برای همکاری بیشتر باشد.
معاون فرهنگی تربیتی المصطفی(ص) ادامه داد: جامعةالمصطفی مرکز رشد و مرکز فن بیان را در راستای ارائه فعالیتهای کاربردی برای طلاب و خانواده آنان تأسیس کرده است تا طلاب در کنار تحصیل بتوانند مهارتهای لازم را فرا بگیرند.
علی حسینی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم هم در این جلسه، برگزاری ۷۳ نشست در ذیل همایش «چالش کرونا و زندگی مؤمنانه» را از جمله فعالیتهای جهاددانشگاهی قم برشمرد و افزود: ۱۳ نشست این سلسله نشستها، به صورت بینالمللی برگزار شد و در این راستا، همچنین سلسله نشستهایی با همکاری بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: اجرای طرح طلبه خبرنگار و ارائه خدمات رفاهی، فرهنگی و آموزشی جهاددانشگاهی برای طلاب و خانوادههای المصطفی(ص) هم میتواند زمینهای برای همکاری بیشتر دو نهاد باشد.
منبع:
مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
لینک مستقیم :
http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=59908