جمعه 10 فروردین سال 1403 Fri, 29 Mar 2024 14:36:03 GMT
کد خبر : 53431       تاریخ : 1399/04/18 10:21
بایدها و نبایدهای آموزش قرآن در فضای مجازی

بایدها و نبایدهای آموزش قرآن در فضای مجازی

رسالت فعالان قرآنی در شرایط فعلی سخت‌تر شده است، از طریق فضای مجازی و با تولید محتوا باید قرآن‌آموزان را همچنان تحت تعالیم دینی و قرآنی قرار دهیم تا بتوانند در یادگیری و آموزش موفق‌تر باشند.

 
به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا، تا چند ماه پیش هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد فعالیت‌های جهانی در همه حوزه‌ها تحت تأثیر یک ویروس قرار بگیرد. بر خلاف انتظار همه دنیا، یک ویروس فعالیت‌های دنیای حقیقی را تعطیل کرد و همه به یکباره و ناگهان غافلگیر شده و سعی کردیم بیشتر در فضای مجازی سیر و سیاحت کنیم تا فضای حقیقی.

آموزش‌ها مجازی شد، مراکز علمی دانشگاهی، آکادمی، سنتی و تفریحی تعطیل شدند تا شاید کمی از همه‌گیری این ویروس عالم‌گیر کاسته شود.

فعالیت‌های دینی، تبلیغی، اسلامی و قرآنی نیز از این تعطیلی‌ها و برهم زدن جلسات عمومی و خصوصی استثنا نبودند. با تعطیل شدن مراکز دینی و قرآنی فعالیت‌های آموزشی این مراکز نیز کاهش پیدا کرد و با تعطیل شدن مراکز آموزشی قرآنی و دینی دچار ضرر و زیان‌های زیادی شدند. هر چند فعالان قرآنی در فضای مجازی به فعالیت می‌پردازند ولی به نظر می‌رسد این فعالیت‌ها چشمگیر نبوده و علاقه‌مندان را به پیگیری این برنامه‌ها مشتاق نمی‌کند.

پیوند خانه و مسجد با حضور در مساجد

علی مرسلی، مربی قرآن‌ در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اینکه مساجد بهترین مکان برای آموزش‌های دینی و قرآنی هستند، گفت: با حضور در مساجد پیوند بین خانه و مسجد حفظ می‌شود و بسیاری از کودکان و نوجوانان در دیدار حضوری با استاد قرآن و دوستان خود با علاقه و اشتیاق آموزش‌های دینی و قرآنی را دنبال می‌کردند ولی در شرایط فعلی فضا کاملاً متفاوت است.

وی افزود: رسالت فعالان دینی در شرایط فعلی سخت‌تر شده است؛ باید از طریق ارتباطات مجازی سعی کنیم با تولید محتوا قرآن‌آموزان و شاگردان قرآنی خود را همچنان تحت تعالیم دینی و قرآنی قرار دهیم تا بتوانند در یادگیری و آموزش موفق‌تر باشند.

مرسلی‌ گفت: باید با استفاده از ابزارهای جایگزین به‌منظور تبلیغ معارف دینی و قرآنی از طریق شبکه‌های اجتماعی به‌صورت فایل‌های ویدئویی صوتی و تصویری به‌دنبال تولید محتوای قرآنی باشیم و سعی کنیم کودکان و نوجوانان در این فضا از آموزش و یادگیری غافل نباشند.

این فعال فرهنگی و قرآنی تبریز با اشاره به اینکه محدودیت‌های کرونایی در کشور باعث شده است فعالیت‌های دینی و قرآنی کم‌رنگ شود، بیان کرد: در کنار این محدودیت‌ها می‌توانیم محاسن فضای مجازی را در کنار آسیب‌های آن مقایسه کرده و از محاسن آن در نشر معارف دینی و قرآنی استفاده کنیم.

تولید محتواهای اثرگذار قرآنی در فضای مجازی

رسول عظیمی، مربی و فعال قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با اشاره به تولید محتوای کوتاه و تأثیرگذار در حوزه آموزش‌های دینی و معارف قرآن، گفت: در حال حاضر مخاطبان در جستجوی مطالب کوتاه، اثرگذار و جذاب هستند و می‌خواهند در کوتاه‌ترین زمان به مطالب درخواستی خود دسترسی داشته باشند؛ بنابراین بهتر است فعالان قرآنی در صفحات مجازی شخصی و عمومی خود در شبکه‌های اجتماعی با قرآن‌آموزان خود مطالب کوتاه آموزشی قرآنی تهیه کرده و آن را در قالب‌ها و هشتک‌های قرآنی اشتراک‌گذاری کنند.

وی با بیان اینکه اکنون فضای مجازی جذابیت و گیرایی خاصی برای نوجوانان دارد، ادامه داد: در فضای مجازی مشاهده می‌شود برخی محتواها برای نوجوانان از نظر اخلاقی بسیار نامناسب است و آن‌ها را به گمراهی سوق می‌دهد؛ بنابراین فعالان قرآنی، دینی و معارف اسلامی بهتر است به‌منظور خنثی‌سازی اثرات محتواهای نامناسب به تولید برنامه‌های جذاب و ویژه بپردازند.

عظیمی اظهار کرد: برنامه‌هایی مانند تدبر در قرآن، مباحثه‌های دینی، کرسی‌های تلاوت، مسابقات قرآنی، منبرهای مجازی، تفسیر قرآن، ختم قرآن و حتی حفظ قرآن کریم به‌صورت مجازی از برنامه‌هایی است که در جهت ایجاد شور و شوق و افزایش علاقه‌مندی در قرآن‌آموزان و کودکان و نوجوانان می‌تواند خوب و تأثیرگذار باشد.

وی با اشاره به حمایت‌های خیران از فعالیت‌های قرآنی، افزود: خیران قرآنی می‌توانند فعالیت‌های خیرخواهانه خود را در شبکه‌های اجتماعی با رویکردهای خاص دنبال کرده و در تولید محتوای قرآنی به ما کمک کنند.

این مربی قرآن، توجه به محتوای تولید شده را نکته مهم و ضروری ذکر کرد و افزود: توجه به تولید محتوا و افزایش آن نباید ما را از تولید محتوای فاخر دور کند؛ چرا که در اثر غفلت و ناشی‌کاری افراد ممکن است یک محتوایی تولید شود که نه تنها مفید و مؤثر نبوده بلکه به شدت مخرب باشد؛ بنابراین توجه به محتوای تولیدی به‌ویژه در حوزه کودک و نوجوان باید بسیار حساب‌شده و دقیق باشد.

عظیمی گفت: همچنین در تولید محتوا باید به زیبایی‌ها و جذابیت‌های قرآنی توجه بسیار زیادی داشت، متأسفانه آن طور که انتظار می‌رفت ویژگی‌های جذاب آموزه‌های دینی، اسلامی و قرآنی زیاد مورد توجه قرار نگرفته است در حالی که در شرایط فعلی نوجوانان در میان انبوه هجمه‌های نامناسب به‌دنبال یک مطلب شگفت‌انگیز و جذاب قرآنی هستند؛ بنابراین باید از تکرار مطالب کلیشه‌ای پرهیز کرد.

این مربی قرآن در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به متضرر شدن مؤسسات قرآنی در ایام کرونا، اظهار کرد: در طی این مدت مؤسسات قرآنی نیز مانند بسیاری از مؤسسات دیگر متضرر شده‌اند در نتیجه حمایت دولت از مؤسسات فرهنگی و قرآنی ضروری است. در شرایطی که فعالیت‌های فعالان قرآنی نیز با رکود شدید مواجه است فعالیت‌های مجازی نیز هزینه‌بر بوده و به شدت نیازمند حمایت همه‌جانبه مسئولان استانی و کشوری هستیم.


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=53431

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402