جمعه 31 فروردین سال 1403 Fri, 19 Apr 2024 17:59:04 GMT
کد خبر : 34409       تاریخ : 1397/06/26 00
تحول در رویکرد آموزش قرآن ابتدایی با آلبوم«دومین گندم»

تحول در رویکرد آموزش قرآن ابتدایی با آلبوم«دومین گندم»

مراسم رونمایی از آلبوم صوتی و تصویری «دومین گندم» کاری از گروه سرودستان و مؤسسه «ندای آسمانی» روز گذشته به میزبانی ایکنا برگزار شد و دست اندرکاران این محصول فرهنگی به توضیح در مورد روند تولید آن پرداختند.

به گزارش مبشرین به نقل از ایکنا؛ مراسم رونمایی از آلبوم صوتی و تصویری «دومین گندم» کاری از گروه سرودستان با مشارکت مؤسسه «ندای آسمانی» بعد از ظهر روز یکشنبه ۲۵ شهریورماه با حضور دست‌اندرکاران این محصول فرهنگی در سالن کنفرانس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.
در ابتدای این مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم، امیرحسین کاکازاده؛ مسئول اجرای این پروژه قرآنی به توضیح در مورد اهداف و روند تولید این آلبومی صوتی و تصویری پرداخت و گفت: پس از ۱۰ سال فعالیت در حوزه کودک مقطع دبستان به شکل شخصی به این نتیجه رسیدم که به ویژه در مورد آموزش قرآن به محصلان مقطع ابتدایی نیاز به تولید مجموعه‌هایی است که به شکل مکمل با شرح درس کتب تحصیلی بتواند در ایجاد انس و الفت دانش آموزان با کلام وحی مؤثر واقع شود.
وی ادامه داد: این انگیزه به منظور تشکیل گروهی که بتواند در راستای تحقق اهداف آموزشی که آرزوی دستیابی به آن را داشتیم در سال ۹۵ و در جریان دیداری که رهبر معظم انقلاب اسلامی با گروهی از اهالی شعر و ادب داشتند مضاعف شد چرا که ایشان در آن دیدار فرمودند: امروز بیش از هر زمان دیگری به شعر و سرود در روند جریانات فرهنگی و هنری نیازمندیم.
تحول در رویکرد آموزش قرآن ابتدایی با آلبوم«دومین گندم»/ تولید بر مبنای موسیقی آکاپلا
کاکازاده تصریح کرد: براین اساس مجموعه سرودستان شکل گرفت که اکنون وارد سومین سال فعالیت این گروه شده‌ایم و ماحصل فعالیت‌های این گروه طی دو سال گذشته تولید دو آلبوم قرآنی است که با محوریت کتاب درسی دانش‌آموزان صورت گرفته است.
مسئول اجرایی آلبوم «دومین گندم» افزود: نخستین آلبوم از این مجموعه سال گذشته به میزبانی ایکنا رونمایی شد و اکنون شاهد رونمایی از دومین آلبوم آن تحت عنوان «دومین گندم» هستیم که کار طراحی و اجرای آن از پاییز سال گذشته آغاز و تا به امروز به طول انجامید.
این معلم آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تولید این آلبوم براساس روش آکاپلا (تولید براساس آوا و بدون استفاده از ساز موسیقی) صورت پذیرفته است، گفت: یکی از ویژگی‌های این آلبوم تغییر در سنت آموزشی آن است و ما نسبت به آلبوم «اولین گندم» نیز رویکرد خود را تغییر دادیم و با استفاده از همخوانی کودکان دبستانی موفق به تولید این محصول شدیم که به نوعی تمرین کار گروهی در میان کودکان و ایجاد حس تعاون در آنهاست.
کاکازاده در ادامه گفت: تولید محصولات فرهنگی و به ویژه قرآنی چارچوب‌های خاص خود را دارد و باید به پارامتر‌هایی در روند تولید توجه کنیم، اما ما در این کار‌ها به دنبال تولید محتوایی بودیم که بتواند فضای کلاس‌های درس را از حالت یکنواختی و احتمالاً کسالت‌بار خارج کند.
تحول در رویکرد آموزش قرآن ابتدایی با آلبوم«دومین گندم»/ تولید بر مبنای موسیقی آکاپلا
این گزارش حاکی است در ادامه این مراسم پس از پخش کلیپی از روند تولید آلبوم «دومین گندم» مهترانی، مدیر مؤسسه «ندای آسمانی» به ایراد سخن پرداخت و گفت: در بدو امر و تولید آلبوم‌های قرآنی مجموعه سرود‌هایی که مورد نیاز بچه‌ها در پایه اول ابتدایی بود و در به ویژه کتاب هدیه‌های آسمانی سرود‌های متنوع وجود داشت مورد توجه قرار گرفت و در تولید مجموعه دوم نیز به همین شکل، دانش‌آموزان پایه دوم دبستان مورد توجه قرار گرفتند.
وی ادامه داد: حتی‌المقدور تلاش شد تا مجموعه از محتوایی مطلوب برخوردار باشد به شکلی که علاوه بر تنوع در مبحث آموزشی بر سر کلاس‌های قرآنی، این سرود‌ها قابلیت استفاده در سرود‌های مدارس و سایر برنامه‌های فرهنگی مراکز آموزشی را نیز داشته باشند.
مهترانی تصریح کرد: البته نگرانی که همواره در روند تولید این آلبوم صوتی و تصویر وجود داشت اینکه ارائه چنین محصولی منجر به این شود که فضای حاکم آموزشی از بحث خطیر آموزشی و موارد کلیدی که در روند آموزش وجود دارد فاصله گرفته و صرفاً به وجه سرگرم کننده و تفریحی آن توجه شود که خوشبختانه این نگرانی هم با تدابیر و حساسیت دوستان در تولید این مجموعه مرتفع شد.
مدیر مؤسسه «ندای آسمانی» در ادامه گفت: فعالیت‌های این مؤسسه عمدتاً در فضای کار تدریس و آموزشی مدارس به منظور تأمین احساس نیاز به محصولاتی است که خلأ آن‌ها در روند آموزش وجود دارد و لذا ارتباط خوبی با گروه قرآن دفتر تألیف برقرار کردیم که هم در بحث کارشناسی، فعالان این حوزه ما را مورد مشاوره خود قرار دادند و هم در تأمین محتوای شعری برخی قطعات این دو آلبوم از آثار آن‌ها بهره برده شد.
مهترانی افزود: دفتر تألیف همچنین در روند تولید این آلبوم توصیه‌هایی نیز داشت و ما در تولید محتوای این آلبوم‌ها از همه سرود‌های موجود در کتب آموزش قرآن و هدیه‌های آسمانی این دو مقطع دبستان استفاده کردیم.
وی تأکید کرد: در روند تولید این آثار تنها تمرکز ما بر شکل ظاهری و تقویت حافظه دانش آموزان با استفاده از کلام منظوم نبوده است بلکه ما تلاش کردیم از این رهگذر دانش‌آموزان و مخاطبان خود را با مفاهیم قرآنی و تدبر بیشتر در آیات نیز آشنا کنیم.
مهترانی با اشاره به این نکته تأکید بر پیام‌های قرآنی و انتقال صحیح آن‌ها به دانش‌آموزان از دیگر رویکرد‌های جدی ما در ندای آسمانی است گفت: ما به این منظور در قالبی سه بعدی و با استفاده از طراحی و اجرای لوحه‌هایی که قابل نصب در دیوار کلاس‌های درس است و در هر کدام از آن‌ها مطلبی با شرح داستان، موضوع و روایتی در قسمت پایینی لوحه تفهیم می‌شود سعی در جذاب سازی مباحث قرآنی در مواجهه با دانش آموزان داشتیم.
تحول در رویکرد آموزش قرآن ابتدایی با آلبوم«دومین گندم»/ تولید بر مبنای موسیقی آکاپلا
این گزارش حاکی است در ادامه این نشست هر یک از دست اندرکاران تولید این آلبوم صوتی و تصویری از جمله علی افسری؛ مسئول تنظیم و میکس آلبوم، حسن صفری؛ مسئول مسترینگ، احسان جاودان؛ شاعر پیام‌های قرآنی و ابراهیم فراهانی؛ گوینده این آلبوم مطالبی را در مورد نحوه همکاری خود در این پروژه، جبران نسبی خلأ آموزش قران با استفاده از این آلبوم در دو مقطع اول و دوم دبستان را مطرح کردند.
حسن صفری؛ مسئول مسترینگ آلبوم«دومین گندم» که خود از جمله معلمان قرآن در آموزش و پرورش است با انتقاد شدید از روند ناکارآمد آموزش قرآن در محیط‌های آموزشی گفت: آلبوم«دومین گندم» و این دست تولید فرهنگی نیاز آموزش و پرورش به ویژه در حوزه آموزش قرآن است و موجب می‌شود تا تنوعی در مسیر آموزش قرآن در سطح مدارس صورت گیرد؛ تجربه شخصی من در تدریس به دانش‌آموزان به ویژه در کلاس‌های قرآنی نشان داد که هرجا موسیقی و کلام آهنگین با محتوای درسی ممزوج شود، تبعات مثبتی به دنبال خواهد داشت و دانش‌آموزان بیشتر به آموزش رغبت نشان می‌دهند.
وی با اشاره به ویژگی بارز این آلبوم و تولید آن براساس موسیقی آکاپلا(بدون ساز) افزود: شخصاً شاهد سختی‌ها و مرارت‌های زیادی در روند تولید این آلبوم بودم که همه ما به ویژه آقای کاکازاده متحمل آن شدند به ویژه در زمینه اعطای مجوز به این آلبوم که تصور می‌کنم اگر این مجموعه همراه با موسیقی و به شکل ریتمیک تولید می‌شد حتی اگر خروجی مؤثر و سازنده‌ای نداشت، دوستان مسئول در روند تولیدو عرضه آن شتاب بیشتری از خود به خرج می‌دادند.
صفری با اشاره به اینکه تولید محصول فرهنگی و آموزشی ویژه کودکان با توجه به حساسیت های سنی این قشر در قیاس با بزرگسالان سختی‌ها و مشکلات خاص خود را دارد گفت: من حدود ۲۰ سال سابقه کار در زمینه صدا دارم و تاکنون در زمینه تولید بسیاری از آلبوم‌های موسیقی پاپ و کلاسیک مشارکت داشته‌ام، در هیچ‌کدام از تجارب گذشته چنین دقتی که برای کار فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان صورت می‌گیرد را شاهد نبودم و امیدوارم که دوستان مسئول قدر چنین زحماتی که معمولاً به شکل شخصی و براساس دغدغه‌های فردی کشیده می‌شود را بدانند و حمایت همه‌جانبه‌ای از آنها داشته باشند.
همچنین امیرحسین کاکازاده در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا که وجه تسمیه این آلبوم چیست و چرا از واژه گندم برای آن استفاده شده است گفت: محوریت کتاب قرآن در این مقاطع برمبنای برشمردن نعمات و مواهب الهی است و اینکه باید در پیشگاه خداوند در برابر اعطای این نعمات شکرگزار بود. از آنجا که گندم هم یکی از نماد‌های مهم در نعمات بی‌شائبه‌ای است که خداوند ارزانی داشته است لذا تصمیم بر این گرفته شد تا نام این آلبوم گندم گذاشته شود.
تحول در رویکرد آموزش قرآن ابتدایی با آلبوم«دومین گندم»/ تولید بر مبنای موسیقی آکاپلا
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایکنا مبنی بر تأثیر این آلبوم بر روی کیفیت آموزش قرآن و اینکه چرا نظام آموزش و پرورش همچنان بر شیوه‌های سنتی و ناکارآمد خود پافشاری می‌کند و حاضر نیست چنین ایده‌هایی را به طور مستقیم به متن آموزش قرآن وارد کند گفت: البته شیوه‌های آموزشی در آموزش و پرورش به نسبت گذشته خیلی تغییر کرده است و تأکید بر کارآمدی است و لذا دوستان مسئول هم دغدغه‌مند چنین ابتکاراتی را که از سوی برخی مؤسسات کلید می‌خورد را پیگیری می‌کنند، اما همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب راه زیادی در پیش داریم و باید با بروز چنین ابتکاراتی راه را برای تغییر و تحول در روند آموزشی هموار کرده و دوستان مسئول را نیز به منظور استفاده از چنین روش‌هایی مجاب سازیم.
کاکازاده ادامه داد: به هر حال حمایت دوستان مسئول از دفتر تألیف از این پروژه معنوی بوده است و همانطور که اشاره شد از تجارب آن‌ها در روند هرچه بهتر ارائه شدن این محصول استفاده کرده و توصیه‌های آن‌ها را نیز به کار بستیم تا هم موجب جلب رضایت امام زمان (عج) قرار گرفته و هم محصولی در خور شأن فرزندان ایران زمین ارائه شود.
مسئول اجرایی آلبوم «دومین گندم» در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه آیا این آلبوم ظرفیت و قابلیت استفاده در محیط خانواده و راهبری و هدایت دانش‌آموزان توسط والدین را نیز داراست یا خیر گفت: صدالبته که این چنین است. محصول در نهایت سادگی و سهل‌الوصول بودن تولید شده است و اینگونه نیست که والدین با آن دچار مشکل شوند، لوح صوتی این آلبوم که در هر محیطی حتی داخل خودرو‌های سواری نیز قابل پخش است و لوح تصویری آن نیز با دارا بودن حداقل سیستم پخش صوتی و تصویری قابل استفاده است. خوشبختانه که بازخورد «اولین گندم» در میان خانواده‌ها بسیار خوب بوده و «دومین گندم» که به تازگی تولید شده است و مطمئناً مورد استقبال قرار هواهد گرفت و امیدواریم که به زودی شاهد رونمایی «سومین گندم» هم باشیم.
تحول در رویکرد آموزش قرآن ابتدایی با آلبوم«دومین گندم»/ تولید بر مبنای موسیقی آکاپلا
پخش قطعاتی از این آلبوم، گفت‌و‌گو با کودکان همخوان این محصول فرهنگی و قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط محمدحسین رفیعی؛ قاری نوجوان همکار این آلبوم از دیگر بخش‌های برنامه رونمایی از آلبوم «دومین گندم» بود.
یادآور می‌شود، آلبوم صوتی و تصویری «دومین گندم» در قالب یک پک فرهنگی به قیمت ۱۴ هزار تومان قابل عرضه به همه مراکز فرهنگی و آموزشی در سراسر کشور است.

 


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=34409

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402