پنج شنبه 9 فروردین سال 1403 Thu, 28 Mar 2024 14:37:26 GMT
کد خبر : 22315       تاریخ : 1397/02/16 20:00:00
تصدیق قرآن ناظر به تورات و انجیل تحریف‌ نشده است

تصدیق قرآن ناظر به تورات و انجیل تحریف‌ نشده است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه عهد جدید متناقض و نشانه تحریف اناجیل است گفت: تصدیق قرآن در مورد کتب پیشین بدون استثناء ناظر به تورات و انجیل تحریف نشده است، اگرچه اجمالا از قرآن تصدیق بخشی از کتب موجود نیز قابل فهم است که همان بخش وحیانی را تشکیل می‌دهد.

به گزارش مبشرین، اخیرا کلیپی در نقد قرآن کریم به زبان انگلیسی در فضای مجازی منتشر شده است که مدعای اصلی آن این است که قرآن کریم از یکسو تورات و انجیل را تصدیق کرده و حتی در مواردی آن‌ها را نور و هدایت بیان کرده است اما در مواردی نیز سخن از تحریف آن به میان است و مسلمانان نیز براساس همین آموزه‌ها و باور به تحریف تورات و انجیل این کتاب را غیرمعتبر می‌دانند و این نشانه تناقض در قرآن است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد اسعدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بی اساس خواندن این شبهه گفت: همه آیاتی که در قرآن کریم در مورد تورات و انجیل وجود دارند بدون استثناء ناظر به این دو کتاب نازل شده وحیانی است و نه چیزی که به عنوان تورات و اناجیل امروزی معروف است.

وی با اشاره به برخی آیات در این زمینه مانند «قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَسْتُمْ عَلَى شَيْءٍ حَتَّى تُقِيمُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيرًا مِنْهُمْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْيَانًا وَكُفْرًا فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ(مائده/۶۸) همچنین نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَأَنْزَلَ التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ(نساء/۳) افزود: در آیه ۱۵۷ اعراف نیز فرموده است که «الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ ...» که با بررسی این آیات به عنوان نمونه در می‌یابیم که تمامی اشارات به این دو کتاب، مربوط به قبل از اسلام و حقانیت این دو کتاب در دوره نزول آن است.

این محقق و پژوهشگر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: قرآن کریم در آیات ذیل یعنی از ۴۶ مائده تا چند آیه بعد به شرح زیر براین مسئله تاکید فرموده است: «وَقَفَّيْنَا عَلَى آثَارِهِمْ بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَآتَيْنَاهُ الْإِنْجِيلَ فِيهِ هُدًى وَنُورٌ وَمُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ؛ و عيسى پسر مريم را به دنبال آنان [=پيامبران ديگر] درآورديم در حالى كه تورات را كه پيش از او بود تصديق داشت و به او انجيل را عطا كرديم كه در آن هدايت و نورى است و تصديق‏ كننده تورات قبل از آن است و براى پرهيزگاران رهنمود و اندرزى است»؛ همچنین «وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ عَمَّا جَاءَكَ مِنَ الْحَقِّ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ؛ و ما اين كتاب [=قرآن] را به حق به سوى تو فرو فرستاديم در حالى كه تصديق‏ كننده كتاب‌هاى پيشين و حاكم بر آن‌هاست پس ميان آنان بر وفق آنچه خدا نازل كرده حكم كن و از هواهايشان [با دور شدن] از حقى كه به سوى تو آمده پيروى مكن براى هر يك از شما [امت‌ها] شريعت و راه روشنى قرار داده‏‌ايم و اگر خدا مى‌‌خواست‏ شما را يك امت قرار مى‌‌داد ولى [خواست] تا شما را در آنچه به شما داده است بيازمايد پس در كارهاى نيك بر يكديگر سبقت گيريد بازگشت [همه] شما به سوى خداست آنگاه در باره آنچه در آن اختلاف می‌کرديد آگاهتان خواهد كرد».

وی ادامه داد: همان طور که روشن است سخن از انجیل در زمان عیسی(ع) و تورات در زمان موسی و تصدیق قرآن بر این دو کتاب در زمانی است که در دوره موسی(ع) و عیسی(ع) بوده و ربطی به وضعیت این دو کتاب در صدر اسلام و بخش‌های غیروحیانی این دو کتاب ندارد.

اسعدی با بیان اینکه در قرآن کریم تعبیر «اناجیل» وجود ندارد بیان کرد: قرآن کریم کتب آسمانی پیش از خود را تصدیق کرده و اجمالا هم تورات و انجیل فعلی (یعنی بخش‌های وحیانی آن را هم تصدیق کرده است) همچنین بررسی تطبیقی میان قرآن کریم و مطالبی که در تورات و انجیل وجود دارد، نشان می‌دهد در بخش‌های زیادی سخن این دو کتاب به علت تغییرات ایجاد شده در تضاد با قرآن است ولی بخش‌های وحیانی دست نخورده، با آموزه‌های قرآنی سازگاراست.

وی به تثلیث و عقیده به صلیب کشیده شدن عیسی(ع) و اولوهیت عیسی(ع) که در برخی اعتقادات مسیحیان وجود دارد اشاره و بیان کرد: این موارد از جمله آموزه‌های محکم قرآن است که در تضاد کامل با اناجیل و موضع قرآن قاطعانه و روشن است؛ همچنین قرآن کریم در موارد متعدد با تعبیر «عیسی بن مریم» بر موضوع مخلوق بودن عیسی تاکید دارد.

اسعدی عنوان کرد: ما در مطالعاتی که در مورد تاریخ عهد عتیق و جدید که رسمیت یافته داشته‌ایم نشان می‌دهد این دو کتاب دست پرورده خود مسیحیان و یهودیان است البته مسیحیان خودشان هم بر این مسئله که انجیل کتاب آسمانی نیست و بعدها توسط حواریون عیسی(ع) نوشته شده تصریح دارند.

وی بیان کرد: عهد جدید هم در مقام بررسی الهیاتی متناقض است؛ زیرا مثلا اناجیل لوقا، متی و مرقس که همنوا هستند عیسی(ع) را پیامبر و بنده خدا می‌دانند در حالی که یوحنا و پولوس شخصیت الهی به او می‌دهند و این تناقض به نحو آشکاری در میان خود مسیحیان وجود دارد.

اسعدی با اشاره به آیه شریفه ۱۵۷ اعراف «الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ ...» تصریح کرد: در این آیه تصریح شده است که نام و مشخصات پیامبر گرامی اسلام(ص) در تورات و انجیل تحریف نشده با صراحت وجود داشته و عالمان دینی مسیحی و یهودی با این موضوع کاملا آشنا بوده‌اند و با این وجود منکر نبوت وی شدند؛ بنابراین با این وجود آیا ممکن است قرآن تمامی کتبی را تائید کند که بخش‌هایی ازآن دچار تحریف شده است؟ همچنین از مسلمانان بخواهد که قرآن را کناربگذارند و به این دو کتاب و دین رو بیاورند؟./ایکنا


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=22315

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402