جمعه 10 فروردین سال 1403 Fri, 29 Mar 2024 16:15:47 GMT
کد خبر : 12065       تاریخ : 1396/07/23 21:2
قرآن؛ نوایی که در جان «زهرا» زمزمه می‌شود

قرآن؛ نوایی که در جان «زهرا» زمزمه می‌شود

زهرا، با وجود نداشتن قوه بینایی، موفقیتش را در زندگی با کلام‌ الله گره‌ زده است، او از بدو تولد صدای قاری خوش‌خوان مصری را شنیده، آیات قرآن را حفظ کرده و همچنان با صدای خوش منشاوی زندگی می‌کند.

به گزارش مبشرین، پانزدهم اکتبر، مطابق با ۲۳ مهر، روز جهانی عصای سفید است. هر چند این افراد از نعمت بینایی محروم هستند، اما بعضا توانایی زیادی با بهره‌گیری از حس شنیداری و لامسه بدست می‌آورند و بهتر است بگوییم، هستند افراد توانمند و مشهوری که نقص حس بینایی خود را نادیده گرفته و با استفاده از دیگر نعمات الهی به درجات بالای علمی رسیده و جهان را با استعداد و شجاعت خود روشن کرده‌اند.
زهرا خلیلی، حافظ ۱۱ ساله قرآن، درست است که به صورت مادرزادی از نعمت بینایی محروم است اما وی از جمله افرادی است که بی‌توجه به این موضوع به ندای باطنش گوش داده و با دید دل، زمینه موفقیت خود را با کلام وحی گره زده است. کاری که شاید خیلی از ما به دلیل غفلت از مواهب الهی که به ما اعطا شده و درگیر شدن با این دنیای مدرن از آن دور افتاده‌ایم و در عین شنیدن طنین روح‌انگیز و جان‌افزای کلام الهی بی‌تفاوت از کنار آن گذر می‌کنیم، بدون اینکه تأمل و تدبر در مفاهیم و آموزه‌های آن داشته باشیم تا کلیدی برای راهگشای راه ماه باشد.
زهرا، ۲۹ آبا‌ن‌ماه سال ۸۴ در خانواده‌ای مذهبی متولد می‌شود، او نخستین فرزند خانواده بود و به صورت مادرزادی و به دلیل مشکل ژنتیکی نابیناست. فاطمه صبحی، مادر این حافظ نوجوان معتقد است علت علاقه‌مندی زهرا به حفظ قرآن، صوت قرآنی است که در دوران بارداری مدام گوش می‌داده است.
اثر گوش دادن به صدای قرآن در دوران بارداری
وی می‌گوید: هنگامی که باردار بودم، علاقه زیادی به شنیدن صدای قرآن داشتم، به طوری که در خانه به طور مستمر تلاوت قرآن به ویژه صدای استاد منشاوی را می‌شنیدم. هنگامی که زهرا، چهارساله بود، شروع کردم به اینکه سوره‌های کوچک قرآن را به او آموزش دهم. هوش زیادی داشت به سرعت آیات را حفظ می‌کرد. قدرت شنیداری قوی‌ای دارد و همه چیز را با دقت گوش می‌دهد. پس از حفظ ۱۵ سوره از جزء سی‌ به فکر افتادم تا به صورت اصولی حفظ قرآن را انجام دهد.
وی ادامه می‌دهد: به دنبال مؤسسات و مراکزی رفتم که اساتید خوب قرآن داشته باشند تا با روشی مطمئن، زهرا حفظش را انجام دهد. به دلیل اینکه محل سکونتمان نزدیک به شهر ری است، در ابتدا به جامعةالقرآن واحد شهر ری مراجعه کردم، اما به دلیل اینکه زهرا نابینا بود و روش آنها نیز برای حفظ خردسالان به طریق اشاره بود، از پذیرش او عذرخواهی کردند و سپس با دارالقرآن حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) آشنا شدم که هنگامی که وی را در آنجا ثبت نام کردم، در کمتر از یک ترم جزء سی را حفظ کرد و سپس طی مدت سه سال متوالی از هفت سالگی حفظ را تکمیل کرد.
علاقه به شنیدن تلاوت استاد منشاوی
زهرا که دانش‌آموز مقطع پنجم ابتدایی در مدارس دانش‌آموزان استثنایی است، در میان صحبت‌های من با مادرش از مدرسه باز می‌گردد و گوشی را از مادرش می‌گیرد و با سلام و احوال‌پرسی گرمی گفت‌وگو را ادامه می‌دهد و می‌گوید: مادرم برایم در ابتدا تلاوت استاد منشاوی که همراه با تکرار با طنین کودکانه است، گرفته بود، خیلی آن تلاوت را دوست داشتم و در ابتدا حفظم را با آن انجام دادم اما در ادامه، مادرم ترتیل سی‌ جزء قرآن استاد منشاوی را برایم از دارالقرآن خریداری کرد.
وی ادامه می‌دهد: در ابتدا با مادرم در منزل تمرین و روزی چند آیه حفظ می‌کردم، اما پس از حضور در کلاس‌های حفظ دارالقرآن حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) روزی دو صفحه حفظ می‌کردم و به دلیل سرعت بخشیدن به حفظم نیز در اواخر روزی چهار صفحه حفظ داشتم و دو جزء نیز مرور می‌کردم و به مادرم تحویل می‌دادم.
زهرا می‌گوید: بالاخره با تلاش‌های زیاد و توفیقی که خداوند به من داد، موفق شدم در آبان‌ماه سال ۹۵ حفظم را کامل کنم و در آذرماه نیز در جشنی که به منظور فارغ‌التحفیظی گرفته شده بود حضور پیدا کردم.
از این حافظ کل در خصوص معلمانی که داشته است می‌پرسم و ادامه می‌دهد: حفظم را نزد خانم‌ها مشفق، ساریخانی و رحمانی که از اساتید حفظ دارالقرآن حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) تکمیل کردم و در ادامه برای اینکه به دنبال فراگیری تجوید و صوت و لحن به صورت تخصصی بودم نزد اساتیدی چون الهام منگلی رفتم و وی تجویدم را به دلیل اینکه حفظم از طریق شنیداری و با گوش دادن به تلاوت‌های اساتید قرآن بوده است، تأیید کردند.
وی می‌گوید: در حال حاضر نیز طی دو روز در هفته پنج‌شنبه‌ها و دوشنبه‌ها برای تقویت صوت و لحنم در محضر اساتیدی چون سمیه حاجعلی و عزیزی در دارالقرآن حرم حضور داشتم و نیز در جلسات صوت و لحن استاد سبزعلی نیز حضور می‌یابم.
اسماء خلیلی، خواهر پنج‌ساله‌اش است که به دلیل تکرار آیات نورانی قرآن در منزل و به خاطر آموزش‌هایی که زهرا در زمینه حفظ به او داده است و بعضاً تکرار آیات به صورت بازی با خواهرش توانسته آیاتی را حفظ کند و سپس مادر با اطلاع از علاقه‌اش به حفظ قرآن، او را در کلاس‌های دارالقرآن نام‌نویسی می‌کند و توانسته یک جزء از قرآن را حفظ کند.
پدر و مادر، مشوق اصلی ورود به عرصه حفظ قرآن
هنگامی که از زهرا در خصوص مشوق‌های اصلی‌اش در زمینه ورودش به عرصه قرآن پرسیدم، می‌گوید: مادر و پدرم بارها، تشویقم کردن، حتی در میان آشنایان و بستگان هنگامی که حاضر می‌شدم، مرا تشویق به ادامه این راه می‌کردند و می‌گفتند که یواش یواش دارم حافظ کل قرآن می‌شوم و همین‌ها باعث شد که شاید سریع‌تر حفظم را تمام کنم.
زهرا با اشاره به بازی‌های کودکانه‌ای که انجام می‌دهد، اظهار می‌کند: با خواهرم بیشترین بازی را می‌کنم، بازی‌هایی مثل خاله‌بازی، معلم بازی که در همانجا آیه‌های قرآن را به اسماء یاد می‌دهم و آموزش می‌دهم.
در ادامه رسول خلیلی، پدر این حافظ روشندل قرآن از برکات قرآن در زندگی‌اش و عنایت خداوند به اینکه فرزندان قرآنی دارد، می‌گوید: آرامشی که از قرآن و طنین تلاوت آیات نورانی در خانه ما حاکم است با هیچ چیز قابل قیاس نیست که البته بیشتر این امر را مرهون زحمات همسرم هستم که بیشتر با دختران در منزل است.
سپس زهرا از آرزوی دیدارش با مقام معظم رهبری می‌گوید و ادامه می‌دهد: مادرم از اشتیاق رهبری به حفاظ برایم گفته است و سه بار پدرم برای ایشان نامه نوشته است تا بتوانم به دیدار ایشان برسم و از دفتر ایشان پیگیری جواب نامه‌ام هستم.
توجه مسئولان به حافظان با شرایط خاص
سپس فاطمه صبحی در پاسخ به این سؤال که ضرورت و اهمیت مسابقات نابینایان چه میزان است؟ اظهار می‌کند: زهرا در مسابقات متعدد، البته در سطح ملی و استانی حضور پیدا کرده است، مثلا در مسابقات دانش‌آموزی، اما متأسفانه به دلیل قوانین و یا شرایطی که برای سن و سال شرکت‌کنندگان گذاشته‌اند، نمی‌شد در مرحله کشوری حضور پیدا کند و حال اینکه باید به این بچه‌ها به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارند، توجه بیشتری شود و زمینه‌های خاص برای این گونه افراد مهیا کنند تا موجب تشویق دیگران به ویژه هم سن و سالانشان در زمینه‌های قرآنی شود.
این مادر حافظ روشندل با تأکید بر اینکه باید این بچه‌ها دیده شوند تا خردسالان و نوجوان در این عرصه ورود پررنگ‌تری داشته باشند و قدر موهبت‌هایی که خداوند بهشان عطا کرده است، بدانند و با ابراز گلایه از مهجوریت قرآن در زمان فعلی، تصریح می‌کند: متأسفانه والدین به ویژه مادران به حضور فرزندانشان در کلاس‌های متفرقه چون زبان، ریاضی و ... بیشتر اهمیت می‌دهند و حال آنکه برای این کارها همیشه وقت است و هیچگاه دیر نیست، آن چه مهم است، این است که مادران به ویژه برای فرزندان دختر سعی کنند تا آنها را طی سن ۷ تا ۱۲ سالگی در کلاس‌های قرآن بگذارند چون نقش مهمی در تربیت دینی آنها و اخلاق، رفتار و منش آنها دارد و به ویژه اینکه زمینه حجاب را در آنها مهیا می‌کند.
دعوت از زهرا خلیلی در بیش از ۱۰۰ محفل قرآنی
وی با درخواست از مسئولان تأکید می‌کند: مسئولان باید این بچه‌ها را ببینند و از آنها بیشتر در مجالس و محافلشان دعوت کنند البته زهرا طی این یک سال و پس از حفظش با عنایت باریتعالی، در بیش از ۱۰۰ محفل قرآنی برای اجرای برنامه از سوی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مدارس و در یادواره‌های شهدا دعوت شده است که جای شکر دارد.
کسب رتبه‌های برتر در مسابقات داخلی و منطقه‌ای
لازم بذکر است، زهرا خلیلی دارای رتبه‌ نخست رشته حفظ کل در مسابقات قرآن بسیج، مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) و کسب رتبه دوم در رشته حفظ ۱۰ جزء، طی دو سال رتبه نخست و دوم مسابقات سراج را در رشته ترتیل‌خوانی دارد، همچنین در مسابقات دانش‌آموزی در سطح منطقه طی دو سال در رشته‌های حفظ و قرائت حائز رتبه برتر شده است.

منبع: ایکنا


  منبع: مبشرین|پایگاه خبر قرآنی و معارف اسلامی
       لینک مستقیم   :   http://mobasherin.ir/shownews.aspx?id=12065

نظـــرات شمـــا






سال 1402سال 1402